..: Výpravčí přejdou pod SŽDC – Bárta dotahuje transformaci drah :..

Vít Bárta, ministr dopravy a Karel Hanzelka, tiskový mluvčí MDČR, na tiskové konferenci, foto: Josef Petrák Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.

Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.

Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.

Zdroj: Hospodářské noviny/iHNed, České dráhy (Wikipedie)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.10.2010 (21:15)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   
24.10.2010 (11:21)  
cargonaut : myslím, že to s těmi „dotacemi" není tak jednoduché. SŽDC je velice závislá na dotacích od státu. Když se osekají vlaky, tak se oseká příjem z poplatku za použití dopravní cesty, přičemž náklady zůstanou ve stejné výši. Plat "operátora obsluhy dráhy" není závislý na počtu vlaků, které projedou stanicí.
Takže ten zbytek bude muset doplatit stát ...

Nicméně, pokud je to spojení tak geniální, jak je možné, že v zemi železniční dopravě zaslíbené (= Švýcarsko) je soukromá společnost BLS současně provozovatelem dráhy, zajišťuje obsluhu dráhy a současně na těchto tratích provozuje drážní dopravu ? Jak je možné, že tohle funguje na tratích ve vlastnictví soukromé společnosti SBB, soukromé společnosti SOB a několika mála dalších zajišťujících provoz na tratích „normálního" rozchodu ...
Pokud jste někdy ve Švýcarsku by, tak jste nemohl přehlédnout, kolik různých dopravců se tam prohání na kolejích tzv. "unitárních železnic".
Nějak mi chybí informace o tom, jak majitelé unitárních železnic diskriminují jiné zájemce o provozování drážní dopravy v přístupu na dopravní cestu. Jak je to možné ?
Když je „živá dopravní cesta" tak ekonomicky i provozně geniální, jak je možné, že švýcarští šetrní politici jsou tak hloupí, že tuto provozně-ekonomickou genialitu neuplatňují ...
Nebylo by jednodušší - místo nedoložených stesků o tom, jak je někdo údajně diskriminován, jak je model „mrtvé dopravní cesty" ekonomicky neprůhledný, jak je obsluha dráhy ze strany ČD drahá - využít fungujících švýcarských zkušeností, když si mnozí berou do úst srovnání „to by se ve Švýcarsku stát nemohlo", tam se chovají k cestujícím jinak ...

JK ml. : nemějte obavu o pořadí důležitosti vlaků. Výpravčí je jako fyzická osoba vázán mimo předpisu pro provozování drážní dopravy především vázán obecně závazným právním předpisem > vyhláškou číslo 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, jehož neznalost neomlouvá. Tam je stanoveno jak postupovat v případech operativního řízení ... Týmž právním předpisem jsou vázáni všichni dopravci ..., takže si mohou jít stěžovat „do lampárny na hlavním nádraží" zrušené tak před 30 lety ...

Posunovači pod křídly SŽDC nebudou. Odvěšování vozidel nesouvisí s provozováním dráhy, ale drážní dopravy, to je věcí dopravce ...
registrovaný uživatel Foxx  mail  
24.10.2010 (10:40)  
JK ml.: dám ti příklad z oboru mě bližšího. Letadlo ti přistane někde řekněmě v Oslu. Z něj taky nevyskákaj holky aby vyházeli kufry, připojili přívod tankování, napojili GP a nahodili oj popřípadě sedli do auta a nebohé letadlo vytlačili. To vše dělají pracovníci handlingové firmy. Funguje to skvěle (občas). Právě ve stejném vztahu to může fungovat i v tomto případě. Pokud té práce bude někde více a vyplatí se tam té firmě mít vlastní "handling" může ho tam mít.. v tom bych neviděl problém
24.10.2010 (9:46)  
nápln kurzů DVI - Dopravní vzdělávací institut, např.:
Osobní pokladník - vnitrostátní přeprava ... http://www.dvi.cz/skoleni/?id=38
Osobní pokladník - mezinárodní přeprava ... http://www.dvi.cz/skoleni/?id=27
Obsluha vlaku osobní dopravy ... http://www.dvi.cz/skoleni/?id=26
a další Závorář, Hradlař - Hláskař, Výhybkář ... http://sux.cz/4f1d
registrovaný uživatel JK ml. 
24.10.2010 (9:06)  
M: Já spíš vidím kapacitní problémy, to že jančurovy stevardky budou mladé a krásné a jistě budou umět přinést kafe a poradit s tarifem a jízdním řádem, to je jasné, ale pod nárazník nevlezou a žlutý peršing neodvážou....Takže buď to zařídí ostravský posunovač sždc, který ale bude muset vědět, jak je smluvně ošetřeno, jestli má dodělat zkoušku brzdy na wapech s uhlím nebo se vším praštit namakat, vycentrovat, přeskákat v nejlepším případě tak čtvery koleje, 500m pešuňku a odvázat peršinga....Nebo to zbyde na jančurova fíru. Obojí bude časově náročnější, a to v některých časových polohách - zvlášť při i lehkém zpoždění může být velký problém s počtem volných kolejí v peronech....Ale ono to výpravčí a posunovač nějak vymyslí a nějak zmáknou ostatně jako vždycky. Takže aby nebyly ty smluvní vztahy jen na papíře a ve skutečnosti kapacita ke konání sjednaného nikde. Protože pokud bude jančura chtít po sždc náhradu za příliš dlouhé čekání na posunovače, zaplatí to ve výsledku kdo? No zase daňový poplatník......
registrovaný uživatel M 
24.10.2010 (8:37)  
OK, prace pokladnich a pruvodcich je tedy natolik narocna, ze by to mel byt specialni ucebni obor a to na minimalne VOS...
Proste informovanost ohledne spoju, to zvladne jenom pruvodci s VOS. Stevardka se ZS to nezvladne. Dokonce by to nezvladla ani byvala pruvodci, ktere by se nove rikalo stevardka.
registrovaný uživatel junkrs 
24.10.2010 (7:47)  
M:
Jenže on je rozdíl zvládnout prodávat jízdenky a "zvládnout prodávat jízdenky". Co takhle poradit výhodnější slevu, vyhledat levnější/rychlejší spojení atd? To není jenom naťukat "z"-"do" a dát "enter". Dnes se nevyzná pořádně pokladní ve slevách ČD a co pak až jí tam přibude "x" akčních cenových relací od "y" dalších dopravců?
To mi připomíná, jako když Jančura mluvil v Otázkách VM, že oni nepotřebují žádné zaškolené průvodčí, oni budou mít pěkné stevardky/stevardy. To pak nechci vidět třeba tu informovanost ohledně spojů atd atd.
registrovaný uživatel M 
24.10.2010 (2:34)  
Jinak nechci ti do toho kecat, ale vyber DPFO asi bude nizsi, nez treba DPH, takze s tim pilirem prijmu bych byl opatrny.
A tajemstvi - lidi s jednim deckem do 15K hrubyho zadnou dan z prijmu neplati. Se dvema snad az nekde do 20K. A protoze se stavis do role proletariatu, tak zajmy zamestnancu s platem treba kolem 30K (cili tech, kteri nejake ty dane fakt plati) asi nehajis, ze.
No a DPH plati vsichni bez rozdilu, jak k tem penezum prisli...
registrovaný uživatel M 
24.10.2010 (2:26)  
Joska - Diky
Anri - Jsem cestujici. Napln prace hradlare za zakladni pojem nepovazuju, ale prit se o to nehodlam
junkrs - Pokud Opodo zvladne prodavat vsechny letenky, tak neni duvod, aby pokladni SZDC nezvladl(a) prodavat vsechny jizdenky
karosa - Jakkoliv je mi Vondra nesympaticky, tak si ho jaksi v nejake drivejsi politicke funkci vybavit nedokazu (pokud teda za stav zeme nejsou zodpovedni velvyslanci)...
karosa - Prezident nic neznemoznil. Socanum vladu znemoznil vytvorit vysledek voleb, protoze malo lidi socany volilo. Vetsina lidi socanskou vladu nechtelo, rika se tomu demokracie. Stejnym principem si lide ted zvolili, ze vsechny zakony se budou schvalovat nadvakrat...
november - Ciste teoreticky - vagony do korporatnich barev se taky premalovaly hned okamzite?
Rail - Tos nam to nandal tedy. Nekdo (tusim SYN) psal neco o tom, ze ve firme zadne odbory nemaji a navzdory tomu se za obiraneho nepovazuje. Trosku trhlinka do tve neprustrelne logiky...
registrovaný uživatel Rail 
24.10.2010 (0:35)  
Nechcete zelpage přejmenovat na hlásnou troubu ODS,TOP09 nebo VV? Styl jakým tu jistí závistivci - OSVČ nebo jiní zabedněnci útočí na jakékoliv zaměstnance, kteří jsou hlavními plátci daní v tomto rozkradeném sátě je udivující. Prosazování zvířecího kapitalismu 19.století s jeho vyděřačskou formou, kde zaměstanec musí být obrán, udřen a poté v neproduktivním věku vyhozen pryč bez nároku na cokoliv svědčí o lidské ubohosti takto smýšelejících jedinců.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.10.2010 (23:09)  
-> Borecek 13:
Milý Borečku, je to známý psychologický efekt, že ten, kdo jiného obviňuje ze závisti, sám jí trpí.
Režijky jsou mi jinka zcela u zadnice a ať se klidně železničářům rozšíří na všechny železnice v EU. Aspoň by také poznali, jak se jinde přistupuje k zákazníkovi a jak se pracuje (především čeští průvodčí by se mohli hodně přiučit).
A jestli si myslíš, že hlavní důvod, proč schvaluji přesun výpravčích atd. pod SŽDC je ten, že konečně přijdou o režijky, tak v tom případě Tvé myšlenkové pochody jsou neslučitelné se zdravým rozumem.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko