..: Výpravčí přejdou pod SŽDC – Bárta dotahuje transformaci drah :..

Vít Bárta, ministr dopravy a Karel Hanzelka, tiskový mluvčí MDČR, na tiskové konferenci, foto: Josef Petrák Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.

Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.

Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.

Zdroj: Hospodářské noviny/iHNed, České dráhy (Wikipedie)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.10.2010 (21:15)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Legislativa

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   
23.10.2010 (22:42)  
Toho bych se nebál. Určitě budou stanoveny různé priority, které budou i smluvně ošetřreny. Já prostě bytostně nesnáším molochy všeho druhu, ČEZ, ČD, Česká pošta atd.protože menší firma to většinou umí levněji. Prostě nemají ty "sociální jistoty" typu různých benefitů, levnějších obědů apod. V molochách jsou neprůhledná výběrová řízení, klientelismus a snaha odrbat stát, resp. daňové poplatníky třeba i tím, že se najde místo i pro mé kamarády, vždyť v tom rozpočtu na to poníze jsou...
registrovaný užívateľ JK ml. 
23.10.2010 (22:25)  
No já se bojím ještě jedné věci.Pokud se trh na železnici opravdu zliberalizuje, musí se nutně dojít do stavu, kdy pro výpravčí nutně přestane zažitý algoritmus "toho co pojede první" tedy SC potom IC,R,Sp,Os,Nex,....Mn atd.Každý dopravce bude mít zaplacenou časovou polohu a za její nedodržení z důvodů na straně sždc bude oprávněn požadovat kompenzace.... Takže pokud se sjede ve stanici víc vlaků různých dopravců, třeba kvůli výluce na trat, jak to dopadne?.
Pak přece Cargo nebude zajímat, že vedle stojí piňďa, oni taky balíky v PostNex potřebují doručit, to samé Wapy od OKD, kde doly potřebují ložit uhlím, takže dovézt prázdné vozy k nakládce je taky priorita. A žlutého peršinga pana Jančury tyhle problémy nebodu zajímat vůbec. No jo, ale pro SŽDC bude priorita protlačit po jediné funkční koleji MUVku by hoši někde něco svařili a výluka se co nejrychleji ukončila...Takže ten nebožák výpravčí co vyfasuje takovou šichtu to nějak pomocí nejnovějšího softwaru(kde grafikon mu bude k ničemu) rozmotá....Pak přijdou nějaké požadavky na kompenzaci zpoždění vlaků jednotlivých dopravců, bo oni nemohli dodržet včas své další smluvní vztahy....Hlavního šéfa sždc to naštve zeptá se co se dělo. Nižší šéf odpoví že výluka. Hlavní šéf prohlásí že příště neexistuje....Jenže příště to stejně bez zpoždění prostě nepůjde ať si hlavní šéf kdysi prohlásil co chtěl. Ale protože hlavní šéf požaduje řešení, nižší šéf to vyřeší rozborkou situace (nejnovější software sice výpravčímu tenkrát moc neporadil co má pustit dřív, ale uchovávat informace však umí skvěle). Jenže jak tu situaci tenkrát "rozjezdil"?. No tak aby měl co nejdřív ve stanici prázdno...Takže první Muvka by se ta výluka ukončila,pak na blok za sebou piňďa, jančura, poštovní rakety a nakonec jely prázdné Wapy. Náhradu škody požadovali všichni dopravci, jenže doly za nepřistavení soupravy k naložení včas zdaleka nejvyšší....No a šéf mu vysvětlí, že příště to musí rozjezdit tak, aby požadované náhrady za ušlý zisk byly co nejmenší a tentokrát to vyřeší odnětím pár set kč z prémií. Takže až bude příště vyloučena jedna kolej pustí na trať prázdné Wapy (nejlépe s brejlovci v čele pod dráty) jako první...
Tak toho se obávám, aby se na lidi co budou řídit provoz na dráze nepropadávali odpovědnosti za věci, které by měli řešit nadřízení...Ono se to děj už dneska, bojím se, že "liberalizací" trhu se to bude zhoršovat, což ve výsledku pocítí i normální cestující....
23.10.2010 (22:22)  
Když si přečtu některé z komentářů, nedivím se, že naše republika je tam, kde je. Pořád někdo chce zkoušet jinou, "třetí" cestu. To, co jinde na západ od nás funguje, většina ignoruje a pořát chce zůstávat v socialistických dobách "pozitiv a sociálních jistot". Je zkrátka potřeba přijmout už konečně fakt, že je kapitalismus a žadný podnik není zaopatřovacím ústavem. Já už další pokutu prostě ze svých daní za jistoty jiných už platit nechci.
registrovaný užívateľ strejcekms  mail  
23.10.2010 (22:21)  
Viliam solarik - Ona je to chyba ministerstva dopravy - tedy pana Bárty, že začali odbory hned skákat 4 a půl metru. Pan Bárta je totiž prakticky z ničeho nic postavil před hotovou věc - nepřipravené převádění tisíců zaměstnanců! A odbory samozřejmě přišli se stávkou, protože si přišli obcházené a hlavně prvotně se postavily za zájem zaměstnanců. Bárta slíbyl jednání a dotažení, načež odbory stávku smetly ze stolu - budou jednat. Toť vše, vše v pořádku, bude se jednat, bez nátlaku, tečka, nic víc.
registrovaný užívateľ xAnri05  mail  
23.10.2010 (21:59)  
Viliam Solarik:
Jsem rad, ze se ozyva nekdo od nasich vychodnich sousedu. Mam to tam celkem najezdene, takze mohu s klidem napsat, ze: Slovensko je skutecne nasledovanihodny priklad!
Lokalky temer do jedne zruseny. Na hlavnich tratich vlaky jako blesky - sem tam projednou :). A ted to nejpodstatnejsi: spravce infrastruktury ZSR ma v kazde stanici tolik zamestnancu, ze se CD o tom nesnilo. A proc? Protoze vychvalovany model oddeleneho dopravce a provozovatele jednoduse nefunguje:
1. opravy, ktere potrebuje dopravce, s nedelaji (protoze provozovatele to netrapi)
2. opravy, ktere se delaji, dopravce nepotrebuje (ale zastupci provozovatele se napakuji, viz nase elektrizace Zabreh--Sumperk za 1,5 mld.)
3. provozovatel se nemusi namahat se zvysovanim produktivity prace, staci zdrazit poplatek za DC (viz draha DC a prezamestnanost ZSR na Slovensku).
Zaver: kde to jde, drzet provoz a dopravce dohromady (viz napr. JHMD), jinak tento oddeleny luxus plati akorat danovy poplatnik...
Vetsina Evropy uz vi, ze model unitarni zeleznice s urcitymi regulacemi pro pristup soukromych dopravcu (napr. DB) je nejvyhodnejsi, lec u nas se stale drzime choromyslneho napadu evropskeho urednika...
23.10.2010 (21:54)  
Kevine, musíš uznat, že je trochu rozdíl mezi posunovačem na ranžíru a výpravčím ve službě. Posunovač asi nemusí dřevu ani uhlí dávat nějaké informace :-) Neumím si moc představit jak výpravčí řeší nějakou situaci na peróně v uniformě podniku jehož není zaměstnancem.
Byť je to trochu problematické, dá se říct že se jedná o marginálie. Já myslím, že je především důležité aby celý převod (jehož nezbytnost plně uznávám) proběhl důstojně a v klidu. Ovšem bojím se pravého opaku made in ČR :-)
23.10.2010 (21:32)  
Na sloensku sú výpravcovia pod správcom ifrašteuktúry ŽSR os rozdelenia. Holt, niekto niečo nedotiahol do konca...

Ale poznamenal by som, že úloha odborov je seriózne jednať a nie vyskakovať 4m 50 bez toho aby bolo docela jasné o čo ide. Štrajk by mal nastať až keď zlyhávajú všetky iné prostriedky na dialóg
registrovaný užívateľ kevin 
23.10.2010 (21:27)  
Teoreticky to převlečení nemusí stát skoro nic navíc.Stávající mundúr dotahají a nové pak mohou mít již od SŽDC.Jen jakési přechodné období může být lehce zmatečné.Mnozí vozáci či posunovači mají stále vesty ČD,ač jsou již několik let Cargo a vadí to tolik?
registrovaný užívateľ SYN 
23.10.2010 (21:22)  
Převedení 2mld na stavby z rozpočtu SŽDC se snad prakticky nijak netýká zaměstnanců ne? Za ty peníze snad měly externí firmy postavit/renovovat tratě, to se zaměstnanců dotýká poněkud okrajově!
23.10.2010 (20:28)  
Trochu tady přátelé zapomínáte na to, že SŽDC je mometálně v roli státního "otloukánka" stejně jako policie a hasiči, jejichž odbory se také permametně ozývají. Z rozpočtu SŽDC bylo přednedávnem převedeno na příkaz pana Bárty 2 miliardy kč do fondů na stavbu silnic a dálnic. A do takové firmy má být nyní převedeno 9500 zaměstnanců? Nevím, nevím.
A pokud tady trvale útočíte na postoje železničních (a jiných) odborů..podívejte se prosím někdy na zbožňovaný západ - jaké postavení mají odborové organizace tam. Moc by mě někdy zajímala statistika stávek v ČR versus Itálie/Francie/Anglie/Španělsko atd... :-)
Odbory přece dělají svou práci! Pakliže má být 9500 zaměstnanců, z nich většina je jejich členy, převedeno pod křídla firmy jenž jim ani zdaleka nedokáže zajistit takové podmínky jako jejich současný zaměstnavatel, pak se odbory ozývají. To přece je jejich práce!
Tady přeci nejde o to do jaké míry je tento přesun už asi 5 let na stole, či nevyhnutelný - to nikdo nezpochybňuje. Jde o to, zaměstnancům jichž se týká, zajistit pokud možno důstojný přechod. Od toho tito zaměstnanci své odbory mají a spoléhají na ně.
Malinko bych jen ještě rýpnul: pokud se tento návrh tváří jako úsporný, zajímalo by mě kolik milionů bude stát jen převlečení uniforem a pracovních oděvů všech těchto 9500 pracovníků a kteráže firma se na tom nakapsuje :-)
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko