..: Výpravčí přejdou pod SŽDC – Bárta dotahuje transformaci drah :..

Vít Bárta, ministr dopravy a Karel Hanzelka, tiskový mluvčí MDČR, na tiskové konferenci, foto: Josef Petrák Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.

Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.

Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.

Zdroj: Hospodářské noviny/iHNed, České dráhy (Wikipedie)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.10.2010 (21:15)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer SYN 
23.10.2010 (19:14)  
Předpokládám že samostatně stojící objekty zabezpečovacích zaříení dráhy nemají žádný relevantní důvod zůstávat v majetku akciové společnosti provozující osobní dopravu, když už nic jiného tak slouží i (oddělené) společnosti provozující nákladní dopravu (a snad i dalším). Takže, pokud se tak již dávno nestalo, očekávám urychlený převod na státní organizaci která má řízení provozu v popisu práce.
Asi složitější situace bude v případě prostor umístěných v budovách nádraží. Sice ani ty budovy nádraží neměly být převedeny (ještě k tomu bezúplatně, a bez nějakých klauzulí o zpětném vydání případně věcném břemenu umožnění provozu zabzař. nebo něčeho podobného) ale už se stalo a ČD se ich drží jako klíště. Takže tam asi situace ještě nějaký čas nebude jednoduchá a dořešená. Ale budiž, asi nejde všechno naráz...
Registrierter Benutzer waszyn 
23.10.2010 (19:10)  
karosa: ty reformy, co se teď chystají, se měly dělat v době konjuktury. Tenkrát se to neudělalo, dokonce se ještě jelo se schodky. Takže se teď škrtá a trošku to bolí. Pokud se to neudělá teď tak se bude škrtat mnohem víc a taky to bude mnohem víc bolet. A nedělej si iluze, kdyby tomu šéfoval ten druhý tým, že by se to nedělalo. Dělalo. A jsou moc rádi, že to za ně udělá někdo jiný a oni za 4 roky slíznou smetanu.
Není nad černobílé vidění světa že...
Registrierter Benutzer DJ 
23.10.2010 (17:42)  
Jestliže zařízení v dopravních kancelářích, hláskách nebo hradlech opravdu patří ČD, pak je to jednak důkaz podivnosti pseudotransformace provedené k 1. 1. 2003, jednak to znamená, že SŽDC by zřejmě musela zaplatit Českým dráhám za toto zařízení. O to méně peněz jí ale zůstane na údržbu tratí nebo mzdy pracovníků.

Od nikoho tu zatím nezaznělo, že vnější výpravčí, hláskaři, hradlaři a závoráři stejně budou dříve nebo později nahrazeni dispečery DOZZ.

Od SŽDC by nyní bylo nejlogičtějí, urychleně začít stavět DOZZ na všech tratích. Jednak by nepotřebovala dostat od ČD ta zařízení a dopravní kanceláře (jestli opravdu patří ČD), jednak by potřebovala výrazně méně pracovníků.
Registrierter Benutzer karosa  mail  
23.10.2010 (16:59)  
rpet: "pracuji v soukromem sektoru. vyhody (at jiz financni, ci jine) nemam zadne. pracuju obycejne 6 dni v tydnu, pracovni doba velmi pruzna. asi zacnu
uvazovat o stavce za nejaky vyhody, citim se totiz oproti tobě simě diskvalfikován. "
a o pár řádků níže: " pristi mesic mne ceka VELMI neprijemna zalezitost: musim zajet do Birminghamu, a dat nasim lidem na one pobocce asi ten nejhnusnejsi darek k vanocum, jaky si lze predstavit: oznameni, ze jejich pobocka se k 31.12. rusi. duvody jsou jasne a neoddiskutovatelne - financne proste nestihaj, a majitele firmy nemaji zajem dotovat jejich pracovni mista ze svych zisku (coz se da vcelku pochopit). ze tahle navsteva bude silne O HUBU, o tom nepochybuji ani v nejmensim. navic je vase srovnani narocnosti profesi dost mimo: jako ridic z povolani denne potkam hromadu idiotu za volantem - mam diky tomu narok na nejake extra vyhody??"
Tady si poměrně hodně protiřečíš. Pokud skutečně pracuješ 6 dní v týdnu jako řidič z povolání, zřejmě vědomě porušuješ AETR a další předpisy o pracovní době a povinném odpočinku řidičů. Pokud tě k takovému kroku nutí tvůj zaměstnavatel, být tebou, poohlédnul bych se po jiném . K tvému druhému tvému odstavci asi toto: Pokud jsem skutečně jen řidičem, nemůže mě nikdo přinutit, abych někde někomu předával nějaké výpovědi nebo cokoliv jiného. Nanejvýš bych byl ochoten dopravit na onu pobočku zásilku s poštou,a tam ji předat vedocímu. nikoliv už vysvětlovat kroky, proč ty výpovědi dostávají. Od toho tam je šéf firmy, kterému se (pochopitelně) do takové akce nechce a proto to máš udělat za něho. V tom případě nám ale nevykládej pohádky o tom, že jsi u firmy jen jako řidič a nemáš žádné nadstardatní benefity, než ostatní. Takového člověka by žádný šéf nikdy nikam za sebe neposlal. Spíš tě tipuju na velice loajálního manažera, který se chce svým šéfům kdykoliv a jakkoliv zavděčit, a proto se k takovým akcím iniciativně propůjčí sám. A pokud naříkáš nad tím, že ve firmě nemáš žádné benefity, tak nám tady bud vědomě lžeš, nebo máš ještě druhou možnost: odejít k jiné firmě. Ono totiž těch firem, kde i řidiči z povolání mají jisté výhody a benefity(a přitom nejsou nuceni porušovat předpisy) je v našem státě dost a pomalu, ale jistě jich přibývá. Protože si sami majitelé takovýchto firem pomalu začínají uvědomovat, že spokojený zaměstnanec vydrží ve firmě déle a udělá pro firmu víc, než jsou jen jeho povinnosti.
Registrierter Benutzer junkrs 
23.10.2010 (16:27)  
CzechDave:
...Tohle kdybych řekl svému šéfovi, tak mě vyhodí na hodinu...
To je možná pravda, ale jenom v tom případě, že pokud jste (Vaše pozice) pro firmu potřebný, má za Vás ihned relevantní náhradu ;-) Takže to asi ČD nemohou udělat se stovkami provozních zaměstnanců. Nebo si myslíte, že se na dráhu hrnou davy zaškolených a prácechtivých lidí? Jó kdyby byl na dráhu nával, tak je to možná o něčem jiném...
Korrespondent oder ŽP Mitglied CzechDave  mail  
23.10.2010 (15:57)  
Čouda:

"Já na tohle doplácet nechci a nebudu a proto budu stávkovat a piště si, že jakmile mě někdo šáhne na peníze, nehnu navíc ani prstem a bude mi to všecko u prdele. Udělám si jenom to svoje nejnutnější." Tohle kdybych řekl svému šéfovi, tak mě vyhodí na hodinu. Pracuju v malé firmě, odbory nemáme a ani nepotřebujeme a když je nějaký problém, vždy se můžeme se svým šéfem (a majitelem firmy v jedné osobě) rozumně dohodnout. Také proto je u nás ve firmě pohodová atmosféra a za posledních deset let jsme měli snad jen dva odchody.

V soukromém sektoru pracuji od roku 2000. Nevím, jaké máte vzdělání nebo pozici, ale já jsem se nikdy neměl špatně a kupodivu jsem k tomu odbory nepotřeboval. Když se mi někde nelíbilo, prostě jsem šel jinam. Je fakt, že si mohu zajímavou práci nebo přivýdělek ve svém oboru najít vždycky, hlavně díky tomu, že jsem nerezignoval na vzdělávání a sebezdokonalování, i když to někdy sakra bolelo. Ale to by pro Vás mělo platit taky, pokud nejste jen "zaměstnanec", co si odsedí svých osm hodin a umí jen nadávat na všechno a na všechny.

Možná by odborům stačilo namísto siláckých kydů začít skutečně vyjednávat nikoliv z pozice síly a stylu "po nás potopa", ale se snahou se rozumně domluvit na nějakém kompromisu - a pak je začne brát někdo vážně. Toho ti odborářští bafuňáři nejsou obvykle schopní (aby ne, skuteční diplomati mezi odborářskými bossy se vyskytují jen málokdy). Myslíte, že na Vás nějakým odborům záleží? Nebuďte naivní, Vy a Vám podobní jste pro ně jen kanonenfutter a závaží pro zesilování odborářských "argumentů", jejichž cílem je jen zlepšení pozic bossů, nikoliv řadových členů. Tvrdím, že odbory tak, jak jsou nyní koncipovány a provozovány, jsou přežitkem socialismu a je zapotřebí je velice výrazně modernizovat, neřku-li nahradit pružnějším řešením, nebo je nechat vymřít pro nadbytečnost úplně.
Registrierter Benutzer junkrs 
23.10.2010 (15:40)  
Oto:
...A oddelil bych i prodej jizdnich dokladu. Pokladna prece muže prodavat jizdenky pro vsechny dopravce....
Ano, to můžou. Stejně tak ti u Fišera najdou nejvýhodnější dovolenou z Čedoku :-)
Všechno má své pro a proti. Pokud by se v pracovní smlouvě změnilo opravdu jen a pouze ono záhlaví s názvem zaměstnavatele, problém ani důvod ke stávce bych v tom neviděl. Pokud však má dojít k nějakým úpravám a to většinou zřejmě směrem k horšímu, tak obavy traťových a staničních zaměstnanců ČD zcela chápu. Většina lidí totiž nechce přijít o své výhody, které jim nabízí stávající zaměstnavatel a už je jedno, jestli je to zrovna ČD nebo kdokoliv jiný.
Registrierter Benutzer Oto 
23.10.2010 (15:20)  
To je uplne v poradku. A oddelil bych i prodej jizdnich dokladu. Pokladna prece muže prodavat jizdenky pro vsechny dopravce.
23.10.2010 (14:44)  
Bárta je frajer, dělá to, co je potřeba a čeho se všichni předtím báli. Není přece možný, aby zaměstnanci jednoho z mnoha dopravců, kteří se na státních kolejích ve správě SŽDC prohánějí, dělali práci, kterou má dělat právě provozovatel dráhy. Že k tomu oddělení dojde, to se ví už dávno, tak nechápu, proč se teď všichni výpravčí a ostatní stavěči vlakových a posunových cest diví. Když se dělilo Cargo, taky se o tom všude mluvilo, ale takovej humbuk a vyhrožování stávkou nebylo. A téměř nikdo (hlavně z provozu) o práci nepřišel. Pokud bych si mohl vybrat, tak radši budu makat pod firmou, která je ekonomicky nezávislá na dotacích od státu, než u ČD a.s.,kde nikdo neví, kolik peněz bude z rozpočtu za rok a kolik za dva.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
23.10.2010 (14:35)  
DJ: o tom tu prave mluvim. V nadraznich budovach, ktere vlastni CD, to bude jejich majetek. Ty budovy tratoveho hospodarstvi (hradla, hlasky,...) tam nevim, kdo to vlastni. Asi taky CD.
  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko