..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 21      Zpráv na stránku:   
21.05.2011 (22:14)  
registrovaný uživatel M 
21.05.2011 (21:23)  
Chary - asi teda zalezi, kdo to zalozil:-)
21.05.2011 (21:03)  
@knunas: Češi? A co jako? Horákovou pověsili taky Češi. Zatím se ale zdá, že škodovka si podle českého zvyku něco vzala a nezaplatila za to a nebyla to "jen propiska". A to se nedělá...
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
21.05.2011 (19:20)  
M - těch příkladů by bylo daleko daleko daleko vííííc. Třeba nejmenovaná firma vlastněná nejmenovanou zahraniční firmou, která sic zaměstnává čechy, leč obchodní urplán je odvést 12 miliard z Česka do zahraniční matky. Kvartálně snad vyprodukovala 3,4 mld, čili po odvodu 3 mld zůstane českým akcionářům na rozebrání 400 mio. Česká firma?
registrovaný uživatel khunas  mail  
21.05.2011 (19:15)  
Rodney a hlavne ji zalozili cesi
registrovaný uživatel M 
21.05.2011 (8:32)  
Rodney - jak souvisi zamestnanci s tim, ze se zabavil majtek firmy? Zamestnanci kvuli tomu dostanou vypovedi? Tim nepruhlednym vlastnictvim se nenarazelo na zemstnance (kterych se tato kauza vubec nedotkne), ale na to, ze je to firma v drzeni grazlu a krivaku a ze je je horce usmevne, ze se najde nekdo, kdo se jich muze zastavat. Dluznik dluzi (mozna dluzi) a ma zastani. Uzasne. Kdyby nahodou majitele Skody v Rakousku zavreli za masivni podvody, tak se taky budes vztekat, ze "nam" zavreli skvele lidi?
Co Hyundai? To je taky ceska firma - kdyz tam delaji Cesi?
registrovaný uživatel chio 
21.05.2011 (8:14)  
Rodney: no a? Nech je to firma aj z Trinidadu a Tobaga, ale je to stále spor medzi dvoma súkromnými firmami a iné firmy (ako niekto spomínal ČEZ) a nedajbože štát je do toho prd.

Karel Kovářík: a určite to budú robiť takto okato. Škodovka si urobila skvelé PR, pretože šotouši vyzerajú, akoby boli napojení na centrálny mozog v Plzni a budú dokola opakovať všetko, čo PR oddelenie Škody vypustí.
registrovaný uživatel Rodney 
21.05.2011 (1:38)  
Mě neskutečně zaráží, jak tu každej stále dokola připomíná, že společnost Škoda nemá jasného majitele či co....
Ale sakra lidi...pořád tak pracujou v Plzni především češi, to znamená, že je to česká firma. Sice bych chápal námitky skrz daně a stát a kdesi cos, ale prostě primárně zaměstnává české zaměstnance tak to je nejdůležitější. Takovejch majitelů společností si na nás rejžuje, nikomu to nevadí, ale tu se stále předkládá jen a jen Škoda.
registrovaný uživatel Kakov 
20.05.2011 (22:34)  
ad okoukání loko při jejím odstavením v rakousku....

existuje jedno zajímavé odvětví, které se nazývá průmyslová špionáž......
toto opravdu není pohádka alá 007, ale skutečnost!!!

díky tomuto odvětví vynalezli rusové plno věcí např. atomovou bombu, takže pokud by bombardier opravdu chtěl tu loko znát, tak si opatří info touto cestou... a nebude potřebovat, aby byla odstavena někde v depu
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko