Vídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.
Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.
Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.
O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.
Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.
Zdroj: Škoda Transportation

Co zkusit kyperský?
vrbam - pocitam, ze podobny, jako kdyz ti odtahnou blbe zaparkovany auto a tam ho nekdo vykrade. Pravda, u nas by to asi skoncilo tak, ze by ti rekli, ze uz vykradeny bylo...
jonas - prave ze (proti)opatreni neni zadny, ale z nas dvou jsem to rozhodne nebyl ja, kdo Rakousku chtel vyhlasovat valku nebo minimalne jim bloknout proud. Kdyz jim neprodame proud, tak z toho jako budeme mit co? Mimochodem, cesky stat vyrabi nejakej proud? OK, CEZ je vetisnve vlastneny statem. Ale proc by statem vlastnena firma mela delat nejake protiopatreni na podporu jine soukrome firmy? Protoze to tupe stado chce? A co z toho ten stat bude mit? Teda krome vypadku prijmu za neprodanou elektrinu. Logika jak prase...
A jaky jiny soud by meli zadat, nez tamni? Rusky? Brazilsky?
A predbezne opatrenie je uplne samozrejma vec - je to riesenie financnej pohladavky (ktora je na sude), pricom predbezne opatrenie sa vydava na zabezpecenie plnenia prave tejto pohladavky. A vydava sa preto, aby sa dlznik zo sporu nevyvliekol jednoducho tak, ze svoj majetok rozpreda a veritelovi uz zostanu len oci pre plac aj napriek tomu, ze sud vyhra.
Poviem ti to na priklade : Kupil si byt, pricom si narazil na podvodnika. Das to na sud. A ako prve das predbezne opatrenie, aby sa s bytom nemohlo nakladat. A preco. Lebo kym by si sa ty sudil, tak ten podvodnik by bez predbezneho opatrenia mohol byt kedykolvek predat a ty by si napriek vyhranemu sporu nemal ani byt ani peniaze. A tak je to aj v tomto pripade (samozrejme, ŠT nepovazujem za podvodnika, ale proste len za firmu, u ktorej je podozrenie, ze pripadny prehrany sudny spor nebude mat z coho zaplatit). Navyse, lokomotivy budu predane CD, takze aj tu je jasne, ze tento majetok bude ŠT predavat.
To, ci je postup Bombardieru uplne eticky necham bokom - to vedia len oni. Mozno ŠT umyselne 10 rokov ten spor natahuje a Bombardieru proste dosla trpezlivost a tak to riesi takymto radikalnym sposobom. Keby mala ŠT cisty stol, tak sa toto urcite nestane. Z mojho pohladu, sledujuc to, ako sa u nas ale aj u Vas vyvijaju rozne kauzy, som skor nachylny verit tomu, ze Bombardier ma pravdu a pri tom tendri v roku 2002 ich niekto riadne obabral (a vrchnost z CD si nabalila vrecka).
A vyjadrenia ST o 300 lokomotivach ... nic v zlom, ale uz vidim ako nemci namiesto domacej vyroby kupuju lokomotivy od zahranicnej (CR) firmy, ktora nema este nic v beznej prevadzke ...
Kde tam vidíte nějaký protiopatření? Jen ilustruju jak je to s "naší potřebou prodávat" ve srovnání s reálnym nakupovánim Rakouska ;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











