Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.
Konec úhrad za vlaky EuroCity
Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.
Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.
Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo
Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.
České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage
| 15.11.2010 (13:00)
S tím souhlasím. ČD by měly zavést jízdenku s místenkou za cenu jízdenky. Taková jízdenka by ale byla vázána na konkrétní spoj (aby si lidé zdarma nerezervovali místo ve vlaku, kterým třeba nakonec ani nepojedou). V jiném spoji by bylo možno tuto jízdenku použít jen z důvodů na straně dopravce (např. ztráta přípoje).
jako zdroj peněz bych mnohem raději viděl například nové vozy pro 80lidí, nikoli pro 60
Přesně tak. Žluté autobusy jsou všeobecně pokládány za luxusní. Pokud se ve vozové skříni Xmz použije podobné uspořádání sedadel, může se jich tam narvat 100. Pro druhou třídu budou taková sedadla plně dostačující a kapacita se tím zvýší o 50% (neboli: počet vozů druhé třídy se může snížit o třetinu).
http://ekonomika.idnes.cz/brusel-se-pta-kraju-proc-prikleply-dotovane-vlaky-ceskym-draham-pwh-/eko-doprava.aspx?c=A101115_190325_eko-doprava_vel
Chce se rict, ze ta odpoved prece musi byt jasna a da se to napsat za "hodinu", ale ono ne. Presneji receno, za hodinu se to asi nakonec napise, ale mesic se ten duvod napred vymysli:-)
Kdyz se podivam na ty odpovedi, tak
-je to v souladu se zakony (na to se ale nikdo neptal...)
-zadny jiny dopravce nebyl (a jak by mohl byt, kdyz s nim nikdo nic nepodepsal...*)
-(a pro jistotu na X let...)
*Bazen se kupovat nebude, stejne neumis plavat (pricemz bazen je jedinym mistem, kde se da naucit plavat)
240.025 - standard je to, ceho je nejvic. Nadstandard je pak to, co je lepsi nez standard. To je myslim celkem rozumna a snad i logicka definice. Stejne jako ze jednicka je (obecne) lepsi nez dvojka a to kdyz nic jineho, tak zpravidla tim, ze je tam min lidi... Vymezeni slova standard (nebo prumer) nema dle meho soudu nic spolecneho se slovy jako slusny, kulturni, vhodny pro 21.stoleti. Ve zvlastni skole je taky nekdo nadprumerne chytry (nez ostatni spoluzaci).
Bych trosicku vykradl myslenku od DenSha - "obycejny" japonsky vlak je asi taky docela pekny a ve srovnani s nami by to byl velky nadstandard, ale tam je to proste standard a priplaci se za to co ten obycejny vlak nenabizi. Zcela analogicky pak pro ceske vlaky. Jen s tim, ze standard i nadstandard jsou o nejakou tu kategorii jinde
ad Miroslav Zikmund:
>> Přejede GRENZE a od českého konduktéra se dozví požadavek na příplatek za jízdu vlakem vyšší kvality ...
V době, kdy byly EC/IC příplatky se tyto nevybíraly k mezinárodním jízdenkám.
>>ačkoli se mu dostane na kolejích SŽDC stejné kvality přepravy jako na kolejích rakouských nebo německých.
Kvalita je sice stejná, ale jízdné ČD je znatelně nížší než rakouské, takže cena bude dost možná i s příplatkem nižší.
V dalekém zahraničí, v Japonsku, taky existuje spousta příplatkových expresů a to nemluvím o šinkansenu. V mnoha případech je takové jízdné i dvojnásobné oproti standardnímu. Lidé si ale připlatí za možnost sedět, mít lepší servis a v případě šinkansenu i za podstatně kratší cestovní dobu.
Nebo Vám jde jen o zpřehlednění kategorie vlaků a za standart bychom mohli považovat Berlínsko - Vídenská EC?
Pokud jde o ty priplatky zavisle na vzdalenosti, tak jako jo, ze bych je chtel zavest, tak to se mi moc nelibi. Jenze... Ten priplatek by mel byt na vzdalenosti nezavisly - mel by to byt priplatek za rychlost/kvalitu/neco takoveho. Proste Becko a novy Bmz za stejnou cenu? No nevim... Svym zpusobem navrhuji (a vim, ze je to tak trochu neproveditelne) vice jizdnich trid proste. Za stejnou cenu je to ale blbost. Prvni trida take stoji vice nez druha (dokonce i v uzasnem Rakousku, coz je tedy co rict!). Se zavedenim by treba nekdo jel Praha-Ostrava dobrovolne rychlikem - proste by usetril.
Dulezita poznamka - ty EC by samozrejme musely byt jasne garantovany. Ne zadny prekvapka. Stejne jako SC. A az na nasich kolejich nebudou dobytcaky, tak potom priplatek muzeme zrusit, protoze uz budou jen rychle a pomale vlaky. Ted jsou ale osobni a nakladni...
PS: Jestli ma nekdo problem s priplatkem, tak at se vsechno zvedne a na non-EC je SLEVA...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










