..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 23      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
17.11.2010 (22:21)  
uz jsem ti to rekl: postavil jsi mne do pozice objednavatele. takze je mi srdecne jedno, co bude dopravce delat se svymi busy (vlaky) v dobe mimo spicku.

ovsem pokud se ptas na to, co bych delal v roli dopravce, pak je odpoved o neco jednodussi:

rozhodne bych nemel plnou garaz (depo) nepotrebnych vozu, pominu-li nutne zalohy. a bud si ten business sezenu, nebo mam smulu. zakon trhu. nic divneho.

nebo snad myslis, ze nase firma ma v garazi schovanejch 20 dodavek pro necekane pripady?? nema.
registrovaný uživatel Busman 
17.11.2010 (22:16)  
rpet 20:59 - No demagogicky na to jdeš spíš Ty. Počet linkových autobusů v regionální dopravě je dán špičkou na 7:30, tedy potřebou dopravit děti do škol. V tu dobu jede u ČSAD všechno, co má kola. A ty autobusy rozhodně nejsou 3. To vím ze své praxe zas já. Ubíháš mi z otázky. Co s těmi autobusy mimo špičku?
registrovaný uživatel JnR 
17.11.2010 (21:30)  
Národní dopravci ty páteční vozy řeší "vytažením z kopřiv" - včetně SBB.
ČD šroty vytaženými z kopřiv "řeší" i většinu spojů v sedle, včetně vlaků vyšší kvality :-/
registrovaný uživatel rpet  mail  
17.11.2010 (20:59)  
@ Busman:
Pane zastupiteli, těch škol máte v kraji 400. Kde tu volnou kapacitu autobusů seženete?

ale no tak... uz i ty jdes na veci demagogicky? chces me snad presvedcovat, ze ma dneska kazda skola v garazi sukafon, pripadne nejaky ten irisbus??

400 skol v kraji neznamena 400 autobusu denne - ne kazde ditko ten autobus pouzije, proto jich neni treba 400. z praxe vim, ze decka z okolnich vesnic do litvinova svazi 3 autobusy. prijde ti to jako obhajitelna kapacita pro vlak? a prijde ti to jako neresitelnej problem pro DPMaL??
registrovaný uživatel SYN 
17.11.2010 (20:04)  
MD: Zajímavé, poměrně jednoduché a nejspíš účinné, jen odhadnout správný okamžik přechodu od varianty A k variantě B...
A jen tak bokem, veškerá data z provozu v režimu A musí být (v zájmu férové - a v důsledku co nejefektivnější - soutěže při přechodu na variantu B) smluvně zaručena jako otevřená, kdykoliv veřejně přístupná (dopravce nejde do rizika, platí se mu jeho jistota, tak si nemůže údaje křečkovat pro sebe jinak je při přechodu na B v citelné výhodě)...
17.11.2010 (19:37)  
Busman, rpet:
Tak jsem se konečně dostal k definicím, o něž se tu s vámi podělím - týkají se výběrových řízení na provozování dopravy v ZVS a osvědčily se v Německu:

Bruttosmlouva
Dopravce, účastnící se VŘ, nabízí nejnižší úhradu nákladů plus přiměřeného zisku (při dodržení předepsaných standardů kvality).
Tržby jsou rizikem objednatele. Dopravce má příjem zaručen, objednatel je motivován koncipovat ZVS tak, aby s tím jezdili lidi.
- používá se v případě, kdy není známa poptávka a pouze se odhaduje

Po několika letech a provádění průzkumů už se ví, kde a kdy jezdí kolik lidí. Pak nastupuje

Nettosmlouva
Dopravce musí na základě těchto údajů odhadnout výši úhrady prokazatelné ztráty, se kterou půjde do VŘ. Opět při zachování standardů kvality vyhrává ten nejlevnější.
Tržby jsou rizikem dopravce. Když výši úhrady podhodnotil, prodělává. Když ji odhadl správně a/nebo se úspěšně snaží nalákat další cestující, může vydělat peníze navíc, protože tržby mu zůstávají.

Kdo se v oboru pohybuje, ať prosím opraví případné nepřesnosti.
registrovaný uživatel Busman 
17.11.2010 (19:22)  
rpet v 17:44 - "pokud mam v dosahu dopravce, ktery provozuje bus dopravu a ma volnou kapacitu, pak si to objednam u nej - za polovic"

Pane zastupiteli, těch škol máte v kraji 400. Kde tu volnou kapacitu autobusů seženete?
17.11.2010 (19:22)  
rpet:
ta zelzenicni stanice je totiz polozena kilometr od zony, ze ktere se ti lide svazeji - a uprimne, nutit nekoho, aby sel kilometr pesky na vlak je mimo rozmer, stejne jako uvaha o kombinaci bus-vlak (to uz si fabrika radeji zaplati rovnou ten bus...). proste ne vzdycky je zeleznice resenim, a pokud uz resenim je, ne vzdy optimalnim.
Krutá pravda. Odborník (jedno, zda s diplomem či bez) překoná své šotoušství a přijme ji. Je tak má šanci zachovat železnici pro budoucnost.

naopak, za zcela potrebne povazuju vyrubat duplicity bus-vlak ve prospech vlaku vsude tam, kde to bude alespon z poloviny ekonomicky oduvodnitelne a proveditelne a soubezny bus proste "krajsky" zrusit - tedy prestat na nej platit ztraty z provozu.
Švýcarsko a jiné dopravně civilizované země.
A taky Ústecký kraj - "s nasazením života" objednatele. To jsou ty oplakávané lokálky. Uznávám, že by bylo fér nabídnout je zájemcům.
17.11.2010 (19:16)  
M:
Vseobecny IDS si ted predstavit nedovedu a proto to oddeluji.
Tohle je na delší debatu.
Jako inženýr určitě dostatečně podrobně nevnímám včechny ty politicko-ekonomicko-legislativní *** (překážky), které brání zavedení celorepublikové integrace.

Určitě jsem pro, aby se krajská obslužnost řešila primárně na krajské úrovni.
Ale měl bych 2 připomínky:
1) Řeka se napájí z potoků. Dálkovka bez přípojů na regionálku se uživí pouze mezi krajskými městy, což je sakra málo. Proto je nutné koordinované plánování GVD (kraje s rozumnými objednateli se o to snaží)
2) Nemáme na dublování obsluhy.
Rychlík by tedy měl kromě své dálkové funkce sloužit i jako krajská páteř, v případě dostatečné poptávky zahustitelná z hodiny na půlhodinu místním spěšňákem. Na krajích republiky, kde není potenciál na 2 rychlé vrstvy, může tuto funkci plnit i EC/IC:
Děčín - Ústí n. L.
Břeclav - Brno
Valašsko

(z vlastní zkušenosti vím, že mezinárodní dálkové vlaky jsou nejprázdnější právě v úseku přes hranici)
registrovaný uživatel rpet  mail  
17.11.2010 (17:48)  
@ Busman:
a vlastne takhle je to v doprave vsude: objednat a obsadit (vytizit) bus na jeden segment je o dost jednodussi a levnejsi, nez udelat totez s vlakem.

pouzivejme vlak tam, kde ma sve nezastupitelne misto a opodstatneni a ja nebudu proti. ovsem nadrazi v kazde vesnici - tak, jak to v 50ych letech planovali soudruzi - uz proste nelze obhajit. jsme v jine dobe a mame jine, zjevne znacne omezene moznosti.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 23      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko