Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.
Konec úhrad za vlaky EuroCity
Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.
Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.
Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo
Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.
České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage
| 15.11.2010 (13:00)
problem je v tom, ze ja bych vam ty 4melouny nedal:
pokud mam v dosahu dopravce, ktery provozuje bus dopravu a ma volnou kapacitu, pak si to objednam u nej - za polovic. a nemusim se starat, kde se ten autobus bude valet mezi 0800-1400, protoze to uz neni moje starost, ale starost dopravce.
jeste se k tomu predchozimu topic vratim. ja samozrejme vim, kam smerujete tema detma a zeleznicni dopravou a ZVS.
dam vam proto jiny priklad, ktery velmi presne vystihuje, proc zeleznice v dnesni dobe proste nema takovy load factor a v budoucnosti ani mit nebude ve srovnani s individualem a autobusovkou:
chemopetrol litvinov si u dpmal objednava na vsedni dny svoz zamestnancu celkem tusim 5ti autobusy v jeden konkretni cas - 05:10 rano. v jedne vetvi jedou autobusy soumerne s zeleznicni trati (135), presto neexistuje sance, jak ty lidi do toho vlaku dostat. a to i pres fakt, ze by ten sukafon byl velice slusne zaplnenej (ja tipuju min 85% kazdy den). ta zelzenicni stanice je totiz polozena kilometr od zony, ze ktere se ti lide svazeji - a uprimne, nutit nekoho, aby sel kilometr pesky na vlak je mimo rozmer, stejne jako uvaha o kombinaci bus-vlak (to uz si fabrika radeji zaplati rovnou ten bus...). proste ne vzdycky je zeleznice resenim, a pokud uz resenim je, ne vzdy optimalnim.
naopak, za zcela potrebne povazuju vyrubat duplicity bus-vlak ve prospech vlaku vsude tam, kde to bude alespon z poloviny ekonomicky oduvodnitelne a proveditelne a soubezny bus proste "krajsky" zrusit - tedy prestat na nej platit ztraty z provozu.
a naopak zase v jinych pripadech, kde uz je ekonomicky vlak neobhajitelny, jej nemilosrdne pohrbit, a nasadit alternativu.
Je ve veřejném zájmu přepravit děti do školy (viz můj příspěvek dnes v 8:13)?
ano, je to ve verejnem zajmu a proto se tak zhusta deje - prostrednictvim autobusove dopravy - coz nepovazuju za problem ve chvili, kdy mnoho zeleznicnich stanic je vzdaleno od skol tak moc, ze autobus je proste nejen lepsi, ale i ekonomictejsi volba.
Přesně tak, to zajímá všechny dopravce ve všech oborech, vlaky, autobusy, letadla, jak dostat lidi ze špičky do sedla. Právě tohle totiž nejlíp vyřeší problém toho plonkového vagónu. Zdražení tarifu ve špičce, akční tarify na sedla (letecké loterie), málo platné, problém je tu furt...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










