Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.
Konec úhrad za vlaky EuroCity
Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.
Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.
Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo
Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.
České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage
| 15.11.2010 (13:00)
tak nepojedou ve stredu vecer ale ve ctvrtek dopoledne pokud na tom usetri vyznamnejsi sumu..
Pozn.: Ja nerikam, ze celorepublikovy (vsuvka - proc jen celorupublikovy, proc ne celoevropsky? Defacto stejny princip jako krajsky IDS vs dalkova, jen o level vejs...) IDS ne. Ale soucasne proste vnimam, ze potreby na Karlovarsku nejsou stejne jako na Brnensku. ROvnez tak vnimam, ze na Brnensku je perfektne fungujici system, zatimco vedle na Olomoucku je chaos, chaos, chaos (a asi jsou i horsi kraje). A za soucasnych podminek mne proste nenapada, jak Olomoucko prinutit k tomu, aby si tu hlavu z .. pisku vytahlo. Integrace dvou zcela nesrovnatelnych kraju do jednoho pak bude gulas a slepenec. Pokud by IDSy fungovaly vsude, tak se spojit daji. Za stavajiciho stavu ale vidim velmi snadno nastolitelny system izolovanych IDS a soucasne "oddelenych" dalek. Vseobecny IDS si ted predstavit nedovedu a proto to oddeluji.
spousta lidi (a nektere zeleznicare nevyjimaje) si zmeny na zeleznici NEPREJE, nebot jima zarucuji pomerne slusne podminky k existenci v dnesni dobe. coz mi nevadi tak moc, jako jejich kecy o tom, jak je nutne branit zeleznici pred devastaci ze strany konkurence apod.
Tak tak.
Největší znečišťovatelé ovzduší na Ostravsku aspoň na férovku přiznají, že by je další ekologická opatření stála prachy a že se jim do toho nechce.
Ale ve veřejné dopravě se polostátní či na stát napojený byznys často halí do odborného hávu.
A co teprve klenoty typu Studie proveditelnosti IDS Vysočina...
Už to sem dávali, ale zapadlo to hluboko:
http://www.kr-vysocina.cz/studie-proveditelnosti-zavedeni-integrovaneho-dopravniho-systemu-v-podminkach-kraje-vysocina/d-4024526/p1
Strana 136:
"Dopravní řešení v řešeném území lze považovat za vyhovující, změna linkového vedení není bezpodmínečně nutná v žádném z okresů se zavedením IDS"
Ani na relaci HB - Jihlava nebyl a není atraktivní jízdní řád, takže kecají.
Strana 177:
"Papírovou jízdenku v IDS pro přestup ani vícečetné jízdenky a kupóny nenavrhujeme z důvodu snadnějšího kopírování a především z nutnosti přesně rozdělit příjmy k službě, která byly vykonány (s ohledem na legislativu - zákon o DPH a dani z příjmu!)"
Ano, Plzeňákům a hlavně návštěvníkům Plzně taky přestupní lístky nechybí, že...
Omlouvám se za off topic (i když - proč vlastně dálková doprava nesouvisí s IDS??), ale tyhle věci je třeba vytahovat pravidelně. Když jen jednou zazáří (či zasmrdí?) a pak zapadnou, je to málo...
A ti studenti, co jim končí vyučování ve středu, čekají s odjezdem na páteční špičku? Možná se doba změnila, ale za mých časů se jelo domů, co nejdříve to šlo.
Těch variabilních nákladů tam moc není, průvodčí v tom vlaku stejně mám a na spotřebě lokomotivy se to moc nepozná, neb bude třeba efektivněji zatížená. Problém jsou ty fixní náklady. Ano, v absolutní částce jsou furt stejné, a proto je pro dopravce nejlepší takový vagón vůbec nemít. Maximálně ho tak vytahovat z kopřiv. Pak se zas řve, že jede koženka.
rpet: Je ve veřejném zájmu přepravit děti do školy (viz můj příspěvek dnes v 8:13)?
Rád bych se dočkal konstruktivní debaty, jak na to v našich podmínkách.
ta debata uz na tomto serveru bezi nejaky ten patek, avsak z ruznych duvodu se vzdycky zakeca do ztracena.
argument:
sitovy model je v nasich podminkach nejvyhodnejsi
protiargument:
neni. staci zavest narodniho spravce (aka National Rail). ten bude resit prodej jizdenky na trat - nebo chcete-li segment, nikoliv na dopravce. prijem se pak deli proporcionalne k dopravcum za projete useky pod jejich obsluhou. cestujicimu zustava v ruce jizdenka, jez jej opravnuje k jizde z A do B pres C a D se sedmi dopravci. prostrednictvim elektronickeho kontrolingu se to da nejen ohlidat, ale i zpetne "resit" a samozrejme uctovat...
argument:
s prichodem konkurence muze dojit k omezeni provozu na nekterych mene vyznamnych tratich
protiargument:
no a? podstatou podnikani je zisk do kapsy podnikatele, nikoliv snaha o celoplosne pokryti uzemi statu osobni zeleznicni dopravou. a tam, kde neni duvod pro zachovani provozu, necht je spoj zrusen (a nahrazen klidne ekonomictejsim autobusem, provozovanym CD treba...)
argument:
ZVS je pilirem zeleznicni osobni dopravy v CR
protiargument:
neni - ZVS je pohrobkem centralisticky rizene ekonomiky CSSR, ktery nebyl nijak zasadne redukovan ani prehodnocen ve svem vyznamu a ve sve efektivite po 21 let. tam, kde stat bude mit zajem zachovat osobni zeleznicni dopravu, ucini tak i bez ZVS prostrednictvim dotacni politiky kraje. lukrativnejsi "rozinky" necht jsou vysoutezeny dopravci, a ti at ukazi, co umi - bez dotaci a ruznych jinych podpor.
a tak bych mohl pokracovat az do uplneho zblbnuti - ale neni to nic platne. proste spousta lidi (a nektere zeleznicare nevyjimaje) si zmeny na zeleznici NEPREJE, nebot jima zarucuji pomerne slusne podminky k existenci v dnesni dobe. coz mi nevadi tak moc, jako jejich kecy o tom, jak je nutne branit zeleznici pred devastaci ze strany konkurence apod..
okud jim nabidnete patricnou slevu kdyz pojedou mimo spicku, myslite ze na to aspon tato cast neuslysi?
Část asi ano, jak na které VŠ. Rozhodně bych tenhle přístup zcela nezavrhoval.
Pěkně jste tu popsal úskalí bezbřehé liberalizace VD.
Národní dopravci ty páteční vozy řeší "vytažením z kopřiv" - včetně SBB. Študáci to přežijou a těžko ekonomicky zdůvodníte kvalitní "špičková" vozidla.
Víme, že IC, EC jsou zahrnuty v balíčku ZVS. Neznáme konkrétní čísla. Neznáme pravdu. Co když je pravdivá tato konstrukce? IC, EC jsou zisková a jsou vnitřním příjmem balíčku ZVS? Co se pak stane, když tyto ziskové vlaky z balíčku vyjmeme (zprivatizujeme jejich zisk)? Balíček ZVS přijde o svůj vnitřní příjem. Balíček se ztenčí, zůstanou v něm jen ztrátové vlaky a požadavek na prokazatelnou ztrátu se nezmění, možná naopak zvýší (protože klesne tržba z vlkm).
Dobrá připomínka.
Nezapomínejte, že žijeme v době, kdy se soukromé náklady outsourcují (na veřejné rozpočty) a veřejné zisky privatizují :-(.
Samozřejmě je blbost dotovat přirozeně ziskové spoje.
Tohle není můj obor, ale v Německu s tím mají jakési zkušenosti. Klíčové pojmy jsou "bruttosmlouva" a "nettosmlouva", případně německy "Bruttovertrag", "Nettovertrag".
Tedy, za předpokladu že se ten vůz "podívá na trať" vysloveně účelově a jede poloprázdný až tříčtvrtěprázdný, tak jste tím vysláním sice matematicky rozpočetl fixní náklady na větší počet km (které možná dostanete od objednatele zaplacené a tudíž jako dopravce si trochu pomůžete) ale z hlediska celkových výdajů na VHD je to pyrrhovo vítězství, jelikož fixní náklady zůstaly stejné, k nim se přidaly vyšší variabilní náklady (ojetí vozu, úklid, poplatky za DC) a tedy celkově rozpočet VHD zaplatil víc. Samozřejmě znovu podotknu že to celé za předpokladu že se "sveze" tam kde dodatečná kapacita nebyla nutná. Pokud se pro něj podaří najít místečko kde sníží přeplněnost nějakého spoje tak to je jiná...
Jo a ten vůz co stojí je nejdražší jen v relativních číslech (na km), v absolutních číslech (celkové náklady, bez ohledu na příjmy) je naopak nejlevnější...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










