Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.
Diskutuje se o ničem menším, než o 140 km dlouhé novostavbě trati, kterou už přes deset let v Praze i Mnichově znají pod názvem Donau–Moldau–Bahn (DMB). Dvoukolejná elektrifikovaná trať s rychlostním parametrem 160 až 200 km/h pro klasické soupravy by v nové stopě spojila Plzeň, Domažlice a Regensburg, zatímco současná neelektrifikovaná jednokolejka by nadále sloužila pro regionální dopravu. Ačkoliv je tato trasa již v současnosti využívána pro mezinárodní osobní i nákladní dopravu, nedostala se dosud na seznam mezinárodních koridorů TEN–T. Bez toho bude poměrně těžké získat potřebné finance na výstavbu. Ostatně v současnosti je podpora projektu DMB čistě mediální — superkoncepce, pokud ještě platí, posunula tuto stavbu až za rok 2025. Německá spolková vláda podle deníku MittelBayerische v tomto koridoru také prioritu nevidí. Jen na německé straně se hovoří o nákladech 400 milionů eur (10 mld. korun).
Po vynaložení 13,28 mld. korun, z toho 5,3 mld. korun získaných z eurofondů, má ČR opravený koridor mezi Chebem a Plzní. Ve výstavbě je úsek mezi Berounem a Plzní. Kdy se ho podaří skutečně napojit na evropskou koridorovou síť, je zatím nejisté.
DMB je zatím nejistá, plzeňský uzel ano
Jeden z problematických bodů české železniční sítě je také železniční stanice Plzeň hl.n., na jehož opravu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tendr za 1,5 mld. korun. „Stavba je velmi důležitá především pro dokončení propojení takzvané chebské části koridoru s pražskou. Děláme vše pro to, aby se začalo stavět v letošním druhém pololetí,“ uvedl pro E15 mluvčí správy Tomáš Drvota. A nejde jen o koridor, ale také interoperabilitu moderních hnacích vozidel. I v této stanici je zatím zapovězena jízda vlastní silou pro zkoušené lokomotivy Škoda 109E. Na vině jsou zastaralé kolejové obvody, které provoz ve stanici zabezpečují. Na jednu z největších zakázek roku, která by se mohla spustit už o letošních prázdninách, by mohla navázat také soutěž na úsek Plzeň – Rokycany zahrnující tunel v Ejpovicích za 8,5 mld. korun.
Zdroj: Mittelbayerische, Ministerstvo dopravy ČR, Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje ČR do roku 2025, Lidové noviny, E15
| 30.5.2011 (14:00)
sice jak se dohodnout s majiteli všech pozemků o jejich výkupu.
Když stát nemá koncepci, a tedy ani trasy VRT (či přeložek tratí, to je podobné), je v nevýhodě, protože bude s majiteli pozemků vyjednávat ve spěchu. A všichni víme, jak to potom vypadá...
kdyby člověk mohl použít VRT s jízdní dobou 1,5-2 hodiny za cenu dejme tomu 2000 Kč ? Cestoval by tím vůbec někdo ??
Téměř nikdo. Bohatých šotoušů zas tolik nemáme.
Těch 20 EUR mezi Prahou a Brnem už mi zní blíže realitě...
Ano , o tomto to všechno je. Kolik jsou ochotni lidi zaplatit za ten svůj čas, který ušetří díky VRT.
Jak by to vypadalo třeba na trase Praha-Ostrava , kdyby člověk mohl použít VRT s jízdní dobou 1,5-2 hodiny za cenu dejme tomu 2000 Kč ?
Cestoval by tím vůbec někdo ??
Kolik lidí jezdilo za Komančů rychlíky mezi Prahou a Kolínem , když příplatek byl za 16 Kčs ?
Pokud vím ,jak kamiony tak autobusy platí mýto. A to mýto nikoliv malé. Kamion za trasu z Prahy do Brna může zaplatit mírně přes 1.000 Kč. A těch kamionů tam jezdí mraky a mraky.
To , že stát má uzavřenou "geniální" smlouvu s firmou Kapsch , ze které spíše profituje tato firma než náš stát.... to už je o něčem jiném
Jinak pocitat automobily na D1 jako proud lidi mezi Prahou (centrem) a Brnem (centrem) je trochu naivni - to odhaduju max. na 10% prepravniho objemu, zbytek jsou proste jen lide jedouci po D1, ktere mate jen relativne malou sanci pretahnout na VRT (kvalita navaznych IDS, ochota lidi je pouzivat atd...).
Souhlas.
Jinak ve všech článcích na téma VRT jsem nenarazil na to , že by se někdo zabýval dle mého názoru největším problémem při stavbě VRT. A sice jak se dohodnout s majiteli všech pozemků o jejich výkupu.
Stále se tedy domnívám, že veřejná doprava má nevyužitý potenciál mezi aglomeracemi a pro denní dojížďku do nich
Souhlas.
ja bych spis resil, jak dostat kamiony z D1cky na vlakovou soupravu, to by se mi tedy libilo, a hodne.
blby je, ze vubec netusim, jak by to slo prosadit a uz vubec netusim, kudy to profinancovat
Bez šance. Pokud zůstanou železniční dopravci (teď nemyslím dopravce , kteří jsou zařízení pouze pro přepravu ucelených vlaků)tak těžkopádní jako dnes tak spíše hrozí opak. Že budou další a další přesuny na silnici.
ta zeleznice neni nejak extremne rozpinatelna...
Trochu se lze rozpínat dovnitř - třeba přes mé oblíbené
DVĚ MINUTY následného mezidobí v úzkých hrdlech :-).
Dále lze zvýšit kapacitu mimoúrovňovými kříženími - namátkou Libeň - Malešice či uzel Kolín.
protoze ta cisla v te surove a exaktni podobe neexistuji
Takhle je ani nevyžaduju.
me zajima presny finalni financni rozpocet z odsouhlaseneho projektu a prislusne dokumentace
Takových zájemců by bylo víc... ale sám víte, jak to chodí.
Ad přístup ke koncepci VD:
My dva se asi (v tomhle určitě) shodneme, ale převážná část třeba diskutérů na káčku je důrazně proti, viz (pro případ dlouhé chvíle)
http://www.k-report.net/discus/messages/28/37022.html?1306167524
jak dostat kamiony z D1cky na vlakovou soupravu, to by se mi tedy libilo, a hodne.
Tak.
A tohle je přesně problém typu "všichni (řidiči či cestující po silnici) z toho profitují, ale NĚKDO to musí zaplatit". Zde liberální ekonomické teorie selhávají. Neberte tuhle poznámku ve zlém, ale od liberálů jsem na tenhle problém neslyšel žádný návrh řešení.
Obávám se, že rpet má také svou pravdu. Ono chování českých občanů je mnohdy zvláštní, když vidíte
- poměrně drahé značky aut (i když z druhé ruky) na parkovišti před diskonty prodávající oblíbené imitace sýrů a masa,
- nasr. stojící cestující v pátečně/nedělních rychlících, kteří kafrají na neschopnost drah (ať jde o soupravu ČD, DB, ÖBB), avšak neschopných si doplatit 50 Kč do 1. třídy, nebo si pořídit luxusní product: místenku,
tak asi nikdo za cestu Praha - Brno 20 EUR (obyč. jízdné + průměrná čistá mzda za 2 hodiny) platit nebude - a to je pěkná cena - na úrovni "výherních loterií" a dalších srážkově-schnoucích nabídek.
Ale té VRT Berlin - Praha - Wien bych věřil, protože kromě vnitra tam bude "němá" - tj. "německy" mluvící (Slovani nerozumí) klientela. A ona velká, stejným jazykem mluvící, sídla mají lepší přepravní proudy - a my máme to štěstí, že je to přes nás nejkratší. Navíc je na to třeba nahlížet očima dopravni politiky EU pro rok 2050.
Přerov - Brno v parametrech 160 - 200 km/h je standardní konvenční trať, o tom se snad nemusíme bavit.
A DMB? Nejsem přesvědčen. I sám SUDOP, ačkoli jako projektant stavbu podporuje, tak se ve své studii - viz dřívější odkaz v této diskuzi - usvědčuje konceptem jednokolejky Domažlice - Regensburg + jednokolejným tunelem z Prahy do Berouna. Takže ani s tou vypočtenou indukcí tam prostě ten přepravní proud nebude. Ano, pro ČR by to bylo perfektní, ale je nutno uvažovat v globále. Vždyť by zdrojovou oblastí byly jen Čechy, z Moravy vede cesta přes Vídeň, stejně jako z Polska, kde si ještě můžou vybrat mezi Berlínem a Drážďany. Směr na Itálii - to samé. A západní Německo s Francií? To se jezdí horem. Takže bohužel, v mých očích je to slabota. On vůbec tenhle SV-JZ směr je takový slabší - viz München-Zürich nebo Wroclaw-Praha. Ale jak jsem již napsal, je nutno být připraven a vedení trati je třeba územně stabilizovat. Zatím však stačí revitalizace 180, o které se zmiňuji níže - snad by se to s dalšími opatřeními v stávající infrastruktuře v Německu a po zrychlení plzeňské 170 dalo kolem 5 hodin zvládnout. Toť můj názor, nic víc.
Naštěstí mě uklidňuje, že kdyby se tu nedělo nic, tak i za 20 let budu z Prahy v Drážďanech za 2 hodiny, což v té době v prohnilých Bmz ČD ze začátku století překodrcám, z Brna ve Vídni za hodinu a půl - a odtud se už VRTnu kamkoli.
Dle mého názoru moc ne. Odlehčí komunikacím typu magistrála,Jižní spojka a to je tak vše.
co soudíte o ekonomickém opodstatnění stavby rychlostní silnice Praha - Karlovy Vary?
Karlovy Vary z hlediska turistiky a návštěvnosti jsou druhým nejdůležitějším městem v ČR. A proto potřebují kvalitní napojení na infrastrukturu. Je otázka , zda rychlostní komunikací. Nicméně současná silnice je nevyhovující.
Nebo o onom zešestipruhování D1?
To bude muset přijít. Ať už se to někomu líbí , nebo nelíbí.
To už by VRT Praha - Brno podle mě dopadla v ekonomickém hodnocení líp
Nedopadla. Zešestipruhování D1 má vzhledem k intenzitě dopravy opodstatnění. Jak může ekonomicky vyjít stavba , jejíž propustnost bude využitá na 5% (1 vlak za hodinu) ?
tak 13 miliard na modernizaci - včetně částečného zdvojkolejnění 170 není zase tak mnoho,
Souhlas. Když vezmeme , že cena 1 tuny nových kolejnic je kolem 20.000 Kč , že pořizovací náklady jednoduché výhybky jsou o statisících , mostů o milionech-tak 13mld může klidně celkem vyjít.
Jen jsem se zhrozil, že revitalizace 100 km trati v původní stopě vyjde na 13 mld., zvlášť při vědomí, že podobně - jen v tomto regionu - je záhodno revitalizovat 140, 160, 180, 183 a 190. Jinak se totiž bude muset koupit hóóódně autobusů - a budete se divit - v případě těchto tratí bych tomu byl nerad.
Jenom čistě věcně. Trať nebyla revitalizována, ale optimalizována. V tomto se skrývá velký rozdíl objemu prací.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










