Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.
S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.
V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.
757.001 ZSSK – důkladnější modernizace
Slovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.
Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)
Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy

Otázka je, zda není požadavek nepřetržitého kódování pro ryhlost vyšší než 100 přehnaný, třeba v Německu se na takových tratích běžně jezdí rychleji. Rekonstrukce se nedělají na pár let, třeba i u nás se objeví jiné systémy zabezpečení a předpisy...
@240.025: Slovenská je o 10 milionů/kus dražší.
Nutno ale dodať, že Najbrt už sa tiež zjednodušuje: farebné kombinácie vagónov už sú zredukované na 3 (+1 salónny), a s rekonštrukciou BDbmsee by som tu ešte videl priestor na ďalšie zjednodušenie :)
- dopravca získa horšie vozidlo, pretože nemal reálne na výber
- štát minie viac, a eventuálne nepriamo zlikviduje "domácu konkurenciu" (viz SKV Zličín)
- výrobca nie je motivovaný vyvinúť skutočne konkurencieschopné vozidlo a keď raz štátnu zákazku nedostane, padne na hubu
Česká železnica by si ďaleko radšej mala chrániť česť tým, že bude poskytovať kvalitné a spoľahlivé služby, pretože - ruku na srdce - keď v Žiline stojí súprava expresu do Prahy vedľa osobáku do Čadce, ktorý je kvalitatívne o tri triedy lepší, tak to fakt na cti "českej železnice" nepridá. To isté, keď do Dresden Hbf. každodenne dorazí Sp z Děčína, zložený z lehátok.
Je to vtipné, ale viac, než nejaké mašiny, bude česť českej železnice za hranicami strážiť RegioJet :)
Věc druhá je totální unifikace, kterou překvapivě kritizují nejen fotiči, ale i normální lidi. Na své slečně, tedy člověku kolejnicí nepraštěném, mám odzkoušeno, že zrovna v případě brejláků se nejvíc líbí právě blesky. Nejvíc plzeňský model a všechno v červeném...;)
Ostatně, nebylo by od věci, kdyby se redakce napodruhé pochlapila a zkusila se stát partnerem nějakého "retro" projektu, který by vrátil některou 750.7 do původního barevného řešení.
Brejlovce považuji spolu s Nohabkou za nejhezčí motorové lokomotivy. Papoušek byl taky pěknej, ale v turnusu bych ho už nerad viděl. Tahle 750.7 by se opravdu víc hodila do toho Brna na vozbu dlouhých Os/Sp po 240 a 340. Přesto bych se rozmyslel, jestli by nebyl z dlouhodobého hlediska ekonomičtější Herkules, nebo něco podobného. A na březnické rychlíky patří jedině svižná motorová jednotka.
No já padnu. Tak hlavně, že neztratíme čest. Jinak zbytek příspěvku o češství je hezkej, ale já, jako cestující, bych radši jezdil desirem, i kdyby je vyrobili křováci, než tou pos... regionohou z hrdého šumperského kraje.
Ale rozhodně je dobře že modernizujeme stávající stroje české výroby, protože pokud budeme nakupovat zahraniční stroje, které vytlačí ty naše, bude tu jezdit moderní Taurus, Desiro, nebo jiné "supermoderní" produkty Siemensu apod., budou tu jezdit stejné stroje jako v Německu nebo v Rakousku a česká železnice tím přijde o svoji čest.
Já prostě na Brejlovce nedám dopustit, stejně tak jako na všechny ostatní české stroje. Neřeším, jestli je najbrt hezký nebo ošklivý, nebo jestli byla rekonstrukce v PARSu povedená, či ne, pro mě je důležité, že je to výtvor nás - Čechů, že ještě stále dokážeme něco udělat, opravit, předělat, a je to naše práce.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.














