Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.
S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.
V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.
757.001 ZSSK – důkladnější modernizace
Slovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.
Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)
Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy

"retro nátěr 750.7"
Jaký retro nátěr může mít řada vzniklá v roce 2010? Co to je za absurditu?
Edit: teď vidím, že mě semík předběhl :o)
A pak bych samozřejmě vyzval sprejery, aby dílo podle svých uměleckých názorů dokončili. Vždyť oni taky mají právo se projevovat, ne?
Po tom bordelu, co vznikl s 151.023, kde se vše tutlá a přitom vytelí na k–report a pak se DKV strááášně diví, že z toho mají průser, mě takové aktivity baví ještě méně.
Pokud se nepletu, ani Hugo, ani Vaše, ani retro eso, natož retro lamina jsou dílem VLAKY.net jako spíš, že si to na GŘ ZSSK dal "někdo" dohromady. Když si chcou bourat CI, tak proč ne.
Tak moment, tady je potřeba si pár věcí ujasnit.
a) natírají se lokomotivy, které stejně měly jít na lak, jen do jiné barvy. Takže by se ten +/- milion korun vydal tak jako tak.
b) konkrétní cena nátěru se stanovuje ne podle toho, zda jde o atyp (protože nátěry na mašiny se stejně nedělají sériově), nýbrž podle pracnosti a počtu barev.
Pro srovnání:
- najbrt v 2.0 na 754.086: 5 barev (dvě šédé, dvě modré, žlutá)
- červeno-blesková 754.049: 5 barev (černá, červená, žlutá, bílá, šedá)
- "plzeňský nátěr": 4 barvy (modrá, světle šedá, střední šedá, žluť chromová)
- další populární a na pohled složitý lak na 754.012: 5 barev
Maximálně tedy bude rozdíl v pracnosti a ploše překryvu barev, která může být v případě špekování blesku apod. o něco větší, ale kolik to bude celkově? Řádově tisíce, maximálně? Nebo to bude naopak levnější?
Ale ono je snazší zášť ventilovat výkřiky o tom, že na ZSSK sedí samí šotouší, že? Já bych to spíš nazval tak, že nejsou úplně zaslepení manažerskými poučkami a vědí, co jde železničnímu dopravci k duhu.
MG: to, co se dělo kolem 754.067 byl exemplární brajgl, aby si někdo náhodou nedovolil narušovat najbrtizaci zespoda. Na Slovensku to bylo podobné, nejdřív brutální unifikace a pak postupné povolování šroubů, protože si to už mohou dovolit.
Jakmile se pro změnu rozhodnou ti nahoře, bude to bohulibé, prezentované v médiích, blablabla. Jde o to jim to vysvětlit.
Líbilo by se někomu z Vás, drazí diskutující, kdyby jste byli majitelem například taxislužby a řidič by se Vám objevil od lakýrníka s ne-korporátní úpravou? Byli byste vzteklí. To samé tihle kulturní partyzání. Že ČD nešílí podstatně víc je chyba, protože pak se tyhle akce začnou množit jak houby po dešti.
Původní nátěr je fajn, ale nikdo nebere v úvahu, jak strakatě všechny ty vlaky vypadají a že skutečně se šířící se konkurencí na železnici je korporátní design základem... To je jak kdyby ČSA lítaly s každým letadlem jiným a letušky si chodily v tom, co je napadne...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.














