Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/obb240.jpg
Co se tyka vyroby stridavek. Na 380 je proměnný kompenzátor který neustále měří rušení v trati a dynamicky přizpůsobuje jeho parametry. Spolecne s menici to jsou nezaplombovanejsi casti na 380. Zjevně to funguje skvěle. Dle slov fíry co mu zabavili 004 v Rakousku se cituji: "S taurusem nedá srovnat". Co do pohodlí, řízení, návaznosti brzd, prý je to úplně někde jinde. Ale zpět... ...Slovensko bude asi jedinou zemí unie, kde 6,4MW loko budou tahat třívozové regionální soupravy...
Pragmaticky se chová ten, kdo si obšlápne nabídku konkurence, udělá rozbor a vyleze s nabídkou, která je nejvýhodnější aby vyhrál.
Pragmaticky se ale chová i ten, kdo si obšlápne konkurenci, udělá rozbor a domluví se zadavatelem podmínky tak, aby ostatní nesplnili, on jako jediný tedy uchazeč vítězoslavně vyhrál a mohl si cenu udělat kde potřebuje - i to je pragmaticky, že?? Možná proto se potom i některá zadání jeví jako idiotem vymyšlené (viz dveře 1500 apod.)
To Slovensko mi nepřijde až tak blbě vymyšlené, neboť sestrojit moderní vozidlo na 25Hz obvody asi není opravdu žádná sranda a pokud bereme Pusch-pull s 263 jako dočasné řešení, tak proč ne. Nikde není psáno, že si nemůžou časem doobjednat další díly a sestavit zase jednotky?? Ty 263 tu nebudou věčně... A zatím jsem neviděl žádné vozidlo součastné produkce ŠT, které by tyto obvody zvládalo. Tedy dlužno podotknout že ani od konkurence.
a hlavne je nutne si uvedomit, ze jediny komu tim skoda udela problem jsme mi cestujici, nikdo jiny......
http://ekonomika.idnes.cz/drahy-nakupuji-posledni-hlucne-regionovy-za-evropske-penize-p59-/eko-doprava.aspx?c=A110630_101804_eko-doprava_fih
Škoda ale udělala prostě jen to, co by udělal každý jiný výrobce na jejím místě.
Nicméně i já bych si přál jezdit po českých kolejích RJ než nějaký dnes možná ještě imaginární výrobek z Plzně.
Já mám prostě pocit, že nevědomost pisatelů o tom, co se kdy/kde/jak/proč porouchalo v zahraničí je utvrzuje v mýtu o neotřesitelné spolehlivosti...
ŠT se podle mě chová celá léta ryze pragmaticky. Ať se to týká konkurečního boje, designu, vybavení, interiéru...
Poslední dvojici jí stejně diktuje zadavatel. Když si zadavatel vymyslí tmavou podlahu, vkládané koberce a polohovatelná sedadla v kůži, namontuje taková jakákoli firma... Proto si myslím že na ŠT vidíte i neduhy které vnikly nutností dodržet nějakým id***em vymyšlené zadání. Např. o PushPullech tvrdila ŠT ZSSK že je to blbost už od začátku, nicméně není zas tak velká aby si mohla mohla dovolit pustit takovou zakázku se slovy "Vraťte se, až Vás to harašení přejde."
Také je potřeba si uvědomit, že výsledná spolehlivost závisí také na kvalitě údržby. Což se, jak si myslím, ukáže během následujících měsíců u RS1...
Závěrem. Netvrdím že ŠT svým postojem nekazí nákup nových vozů nebo že se nejedná o zvýšení kultury cestování, nicméně si každý sáhněte do svědomí, jak byste se v takové to situaci jako vlastník takové společnosti zachovali Vy...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











