Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES

Strojvudce88: Ať žijou REKO-Béčka! Děkujeme Ti, ŠT, že nám "nabízíš" zachování komfortu sto let za opicemi!
Myslím že netřeba tak hořekovat. Co s penězi, pokud se RailJety nepodaří? Nikde třeba není zakázáno vypsat výběrko na něco takového, co koupil od Stadlera to co Novotný. Ať se ŠT ukáže v rovné soutěži. A kdyby bylo nejhůř, zanedlouho Rakušákům zas přebydou Bmz a novější, že?
Myslel jsem to samozřejmě v nadsázce! Z pohledu cestujícího mi vadí, že to ŠT zdržuje, když nemůže nabídnout v současné době nic adekvátního (jednotku, vagon) a přijde mi to jako výkřik do tmy. Takhle to vidím. Samozřejmě - peníze zbýt mohou a může se koupit něco jiného, ale nakup RJ vidím jako výhodnou koupi.
DJTiësto: Ono to asi napadlo leckoho, ale kupovat vlaky asi neni jako kupovat rohliky. Problem vidim v tom, od chvile, kdy se CD dozvedely, ze sou ty jednotky k mani se nejdriv musely rozhodnout, ze je opravdu chtej. Vyberovy rizeni ma taky urcite svoje zakonny podminky a lhuty a kvuli tomu by se asi ta smlouva nestihla podepsat do 30. cervna.
pak přijď Škodo, zúčtujem spolu.
Ak si to ČD budú môcť zmeniť podľa seba tak OK. Ale railjet vo verzii OBB z hľadiska interiéru /komfortu pre pasažierov/ mi príde ako veľmi podpriemerný vlak.
CAT zpáteční 16 EUR, pro srovnání v Londýně Heathrow Express zpáteční 32 GBP. HEX jezdí 160 km/h, jednotky Siemens Desiro UK (jednopodlažní), o designu čela by se dalo debatovat, sedačky polstrované, slušné, ale v mezích účelu (za 15 minut vysedáte).
Pokud by náhodou ČD vlastnila vozidla s podobně pěkným designem, pak nezbývá nic jiného, než dát palec nahoru! Nicméně, opravdu nečekám, že ten výrobce bude pocházet z Plzně...
Mimochodem pro srovnání, takto vypadá patro ve Vídni na letiště a srovnejte s Ešusem...
Vypadat ešus takto tak žádné námitky.
Oni si myslí, že stačí dát do ešusu lepší sedačky a je vlak na EC....Zase to ale bude vlak koncepce a interiéru 90.let. Strohý a jak v nemocnici. Prostě hnus.
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=80309714&postcount=686
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











