..: PESA dodá ČD motorové jednotky – tuzemsko nemá co nabídnout :..

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz Praha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na dodávku 31 motorových jednotek. Alespoň tak zní informace iDnes, které předčasně odhalilo výsledky tendru na motorové vozy pro regionální dopravu. Předpokládaná cena zakázky je 2,6 miliardy korun, projekt je ale zhruba z jedné čtvrtiny kofinancován ze zdrojů Evropské unie. Účastníci soutěže byli dva – slovenská společnost ŽOS Vrútky svou nabídkou asi o 20 % překročila vyhlašovatelem kalkulovanou cenu. Naopak podle iDnes vítězná polská společnost PESA Bydgoszcz předložila nižší kalkulaci. Podrobnosti České dráhy zveřejní až po nabytí právní moci rozhodnutí o přidělení zakázky. Pokud nepřijde ze Slovenska námitka, můžeme čekat nejpozději v roce 2013 na našich kolejích polské motorové dvoučlánkové jednotky s kapacitou cca. 120 míst k sezení.

Jestliže se kraje nepustí do soutěží na provoz železniční dopravy a nezamíchají kartami, tak bychom se s novými jednotkami mohli setkat mezi Plzní a Domažlicemi, Karlovými Vary a Chomutovem či Libercem a Českou Lípou. Tedy tam, kde mohou nahradit motorové vozy řady 854 či regionovy. Pro polské výrobce je to první výrazný obchodní úspěch na železničním trhu České republiky. Ačkoliv typ nebyl přesně specifikován, požadovaná kapacita 120 míst ukazuje na dvoudílné jednotky řad SA 131 až 134 dodávané polským vojvodstvím, popř. ATR 220 dodávané do Itálie pro dopravce Ferrovie Nord Milano (FNM), Ferrovie del Sud Est a Ferrovie Emilia Romagna. Prozatím si můžeme představit výrobce a jeho produkci, stejně jako se pozastavit nad tím, že do tendru nevstoupili žádní další světoví ani domácí výrobci.

Produkce PESA Bydgoscz

Katalogové listy jsou představovány v polském jazyce.

Škoda Transportation motorovou jednotku v nabídce nemá

Vizualizace jednopodlažní elektrické jednotky Škoda, Ostrava–Svinov, foto: Pardubický kraj/Škoda Vagonka „Škoda TS je dostatečně velká, aby si mohla dovolit investice do výzkumu a vývoje,“ nechal se před časem slyšet generální ředitel Škody Transportation. V době, kdy České dráhy soutěž vypisovaly, spekulovalo se, zda se do soutěže přihlásí Škoda Transportation a vytáhne ze šuplíku nový koncept motorové jednotky, o které se tu a tam hovoří. Nestalo se. Zjevně není projekt tak daleko, aby mohl být v termínu zhruba dvou let nabídnut do ostrého provozu. Nebudeme tedy znovu zažívat „ladění a testování“ v ostrém provozu, jak jsme ho v minulosti zažívali se soupravami CityElefant a nebo nyní s lokomotivou řady 380. Nebyl ani představen koncept jednotky vyráběné v licenci. Ten měla představovat licenční výroba upravených jednotek Siemens Desiro či později Alstom LINT 41 v šumperském závodě Pars nova. Je otázkou, zda je škoda, že Škoda vyklízí v tomto segmentu český trh. V její nabídce je nyní pouze motorový vůz Dm 12, který byl dodáván do Finska (v roce 2001 byl uzavřen kontrakt na dodávku 16 ks s opcí na dalších 20 vozidel). Na druhou stranu se Škodě nedivme. Téměř nic ji nehnalo kupředu — České dráhy nové motorové jednotky neobjednávaly už více jak deset let a poslední nové motorové vozy řady 843 převzaly v roce 1997. První desetiletí 21. století se řešily jen a jen rekonstrukce starých motorových vozů a dodávkám Regionov zatím není konce. A pokud není vize zakázky, tak proč vynakládat peníze na vývoj nové kolejové techniky.

Vizualizace jednotky 861 ZSSK v žst. Vrútky, foto: ZSSK / ŽOS Vrútky Zatímco Škoda Transportation aktuálně novovýrobu motorových vozů a jednotek nerealizuje, slovenský ŽOS Vrútky finišuje projekt řady 861. Ty už objednala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a měly být představeny v září 2010 na veletrhu InnoTrans v Berlíně, ale první prototyp zatím neopustill vrúteckou halu. Koncepčně má jít o vozidlo inspirované a částečně, co do použitých komponent, podobné desiru. Design ale je slovenský. Je otázkou, jestli slovenský podnik po této zkušenosti přehodnotí svou cenovou politiku a v některém z příštích kontraktů nezvítězí. Pokud ne, je poměrně velká šance, že PESA zaznamená i další úspěchy na českém trhu. Představme si ji tedy.

Historie a současnost PESA Bydgoszcz

PESA ATR220 FSE, InnoTrans 2008, foto: Georgo V roce 1851 dorazila železnice do Bydhoště a v ten moment se začala psát historie této společnosti. Vznikly Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei a zahájila se výstavba. Za čtyři roky se zprovoznila administrativní budova, rok nato byly dokončeny haly pro opravy parních lokomotiv i vagonů včetně skladového zázemí. Změny, které nastaly po roce 1989 způsobily rozpad trhů, ale společnost rychle zareagovala a již od roku 1990 se pustila do rekonstrukcí jednotek EN57. V roce 1991 byla PSA vydělena ze struktur PKP. Přelomovým se ale stal až rok 2001, kdy se společnost privatizovala. V tom roce byl představen i nový motorový vůz Partner. Na jeho základě pak vzešla celá řada vozů pro osobní přepravu.

Co PESA nabízí

PESA EN76-001a, foto: Josef Petrák Přejděme rekonstrukce lokomotiv, výrobu tramvají (SWING potkáte ve Varšavě nebo Gdaňsku, CSÁRDÁS v maďarském Szegedu), stavbu či modernizace osobních i nákladních vagonů. Zastavme se až u elektrických a motorových jednotek.

V současné době má PESA v nabídce tří– až osmičlánkové soupravy ELF pro rozchody 1435 i 1520 mm určené pro příměstský, regionální nebo i dálkový mezinárodní provoz. Nasazeny mohou být jak na tratích s napájecí soustavou stejnosměrnou (3 kV), tak střídavou (15 kV nebo 25 kV). Standardně jsou jednotky dodávány pro rychlost 160 km/h, mohou však být upraveny pro rychlost 130 km/h (příměstské soupravy) nebo i 190 km/h.

PESA ATR 220-029, Břeclav, foto: Dennis Hübsch PESA nabízí pro provozovatele lokálních linek dieselové motorové jednotky, které mohou být nasazeny na tratích, kde již není ekonomický provoz klasických souprav (lokomotiva a vagony). Velkou předností souprav je dieselový motor nové generace s nízkou spotřebou paliva, pneumatické odpružení, klimatizace jak řídících stanovišť, tak i prostoru pro cestující, kamerový monitoring interiéru vlaku, tempomat. Soupravy jsou upraveny pro nástupiště o výšce od 250 do 760 mm od hrany koleje. Vstup je vždy v nízkopodlažní části každého článku. Podle přání klienta je možno dodat jedno-, dvoj- nebo tříčlánkové jednotky s jediným vnitřním prostorem. Soupravy jsou konstruovány pro rychlost 120 km/h při velmi dobré dynamice jízdy. Připravují se soupravy i pro rychlost 160 km/h. Vlaky jsou plně přizpůsobeny pro převoz hendikepovaných osob, včetně toalet. Ve vlaku jsou místa určená pro převoz kol, je možno vydělit oddíl 1. třídy.

Tendr budeme i nadále sledovat a po zveřejnění konfigurace souprav pro České dráhy přineseme další informace.

Zdroj: iDnes, Škoda Transportation, PESA Bydgoszcz


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 18.1.2011 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
18.01.2011 (11:54)  
@ Dusanh:

Všichni výrobci (a koneckonců kdysi i Škodovka) se snaží mít dopředu připravené něco pro případ, když se potenciální objednatel rozhoupe. Samozřejmě, že si nikdo neobjedná chimérické vozidlo...

no, to je ale na diskusi o "slepici a vejci": proc by mela Skodovka neco vyvijet dopredu, kdyz neni hracem na mezinarodnim poli, a v ohledu k potrebam vozoveho parku CD se nedivim, ze radeji nic nevyviji. on ten vyvoj taky stoji nejaky penize. a investovat do vyvoje nove nizkopodlazni jednotky (jedno jake trakce) s vedomim, ze CD nasledne objednavaji jen regiosuky... a namitka typu "kdyby to meli vyvinute, CD by to urcite objednali" zde neobstoji - objednat mohli uz davno cokoliv z venku. a to by mohl byt onen spousteci argument pro Skoda Transportation k vyvoji nove jednotky (protoze je zde vyskyt realne poptavky).

Tady je vidět, jak jsme jako stát pohřbili celou kategorii průmyslu jenom díky tomu, že jsme nebyli schopni vytvořit takové podmínky na železnici, aby se zde mohli vyskytnou i jiní dopravci.

ale ani ten jiny konkurencni dopravce prece nezajisti odbyt pro Skodovku. podle me Skodovka proste nemuze souperit treba se Siemensem, ktery je financne dost silnej na to, aby svuj produkt cenove "umistil" na zadany trh - co by z toho Skodovka pod tlakem obrovskych investic do prototypu mela?

ale jak rikam: co ma byt prvni, slepice, nebo vejce?
registrovaný uživatel chio 
18.01.2011 (11:52)  
Bylo by velice vhodné vyvinout ucelenou řadu motorových, elektrických, řídících a vložených vozů, ze kterých by bylo možné sestavovat jakákoli jednotky podle požadavků, třeba i hybridní.
A koľko desiatok rokov budú cestujúci ešte utekať z polorozpadnutých šukafónov a Bt, kým sa Schadewerke uráči vyvinúť takýto rad? A to len preto, aby sme si pochválili nacionalistické ego. Nech si Škodovka vyvíja čo chce, ale nech to nie je podmienené tým, že ČD budú na nich čakať a nekupovať nič nové.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
18.01.2011 (11:51)  
M 474 003: Nejspíš jste zamrznul někde v osmdesátých letech, nebo dokonce ještě hlouběji v totalitě. Polsko je na tom co do zpracování minimálně na stejné úrovni, jako my, ne-li dál. Tyhle předsudky mne akorát zvedají ze židle...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
18.01.2011 (11:50)  
Jak to? A co udržení zaměstnanosti v PRAS Šumperk soudruzi? Takhle si zase lidi zvyknou,že se dá ve vlaku za jízdy i mluvit, tak to ne! Takové VŘ se musí zrušit! :-)
registrovaný uživatel Neonym  mail  
18.01.2011 (11:50)  
v rámci Plzeňského kraje moc nechápu nasazení na linku Plzeň-Domažlice kde jezdí ty lepší z našich motoráků. Podle mě by bylo lepší s nimi nahradit Regioznovy např. na trati Klatovy-Horažďovice a to je jen v mém okolí, určitě by se našlo více tratí v Plzeňském kraji, které by potřebovaly lepší motoráky. No pokud budou jezdit Plzeň Domažlice, tak jsem zvědav, kde budou jezdit 854, které jsou tam teď
18.01.2011 (11:41)  
Když člověk otevře odbornou literaturu o motorových vozech z 30tých let tak se nestačí divit, tenkrát jsme byli na světové špičce a ostatní svět se od nás učil, dnes je problém vyrobit vhodný motorový ale i elektrický vůz. Polské výrobky nikdy nevynikaly kvalitou, ať to byly dopravní prostředky nebo elektronika, pokud budou polské vozy uvedeny v našich podmínkách do provozu, bude to horor. Bylo by velice vhodné vyvinout ucelenou řadu motorových, elektrických, řídících a vložených vozů, ze kterých by bylo možné sestavovat jakákoli jednotky podle požadavků, třeba i hybridní. V Rakousku se před lety pokusili o jednotky Integral, uvést do provozu se je nepodařilo, pro naše poměry by byly příliš složité.
18.01.2011 (11:38)  
radekedar) Rozdíl tebou zmiňované SA 106 proti Kujavsko-pomořské a Varmijsko-mazurské je hlavně v neuvádění kapacity 100 stojících cestujících? Rozměry, max. rychlost nebo motor jsou shodné.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
18.01.2011 (11:33)  
Vím, že výčet produktů není úplný, ale jakožto obyvatel Kladského pomezí bych rád zmínil SA106 pro Dolní Slezsko, který je k vidění například na trati z Kladska do Valbřichu.
http://pesa.pl/pl/Oferta/Spalinowe_zespoly_trakcyjne/SA106_dolnosl
18.01.2011 (11:16)  
EMD) Ale i máme, jen dvorní zákazník ji dává slušně zabrat. :-) A co si budeme povídat, "Černého Petra" si odnesly Vrútky. Podrobnosti známy nejsou – celé je to zatím jen šotoleak iDnesu, bohužel.
registrovaný uživatel Dusanh 
18.01.2011 (11:14)  
pokud není vize zakázky, tak proč vynakládat peníze na vývoj nové kolejové techniky.

S tímto tvrzením v žádném případě nelze souhlasit!

Všichni výrobci (a koneckonců kdysi i Škodovka) se snaží mít dopředu připravené něco pro případ, když se potenciální objednatel rozhoupe. Samozřejmě, že si nikdo neobjedná chimérické vozidlo...
Tady je vidět, jak jsme jako stát pohřbili celou kategorii průmyslu jenom díky tomu, že jsme nebyli schopni vytvořit takové podmínky na železnici, aby se zde mohli vyskytnou i jiní dopravci.
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko