..: ČD chtějí nový standard pro IC/EC, o railjetech se rozhoduje :..

680541, foto: Johník Praha — Zvýšení atraktivity dálkové dopravy i mimo prémiových spojů SC Pendolino, tak vidí České dráhy další cestu rozvoje svých služeb v kontextu sílící konkurence na trhu rychlých meziregionálních spojů. Kromě klíčové obnovy vozového parku by k naplnění tohoto cíle mělo přispět i definování nového kvalitativního standardu pro kategorie InterCity a EuroCity, které zejména v posledních letech zaznamenaly výrazný propad úrovně komfortu a zákaznického servisu, a prohloubily tak mezeru ve vnímání jednotlivých kategorií dálkových vlaků ze strany zákazníků. Nová pravidla pro vlaky IC/EC mají oslovit zejména klientelu 1. třídy, základní komfort v podobě klimatizace či elektrických zásuvek ale chtějí nabídnout všem bez rozdílu. Dráhy se chtějí zaměřit také na dotažení projektu bezdrátového internetu na palubě. V horizontu několika týdnů by navíc měl být znám výsledek jednání o nákupu souprav railjet z Rakouska, který by nejen drasticky zlepšil flotilu dálkových vozidel, ale měl by za následek také přesunutí pendolin do nového dopravního konceptu na nové lince.

Nový standard IC/EC od února, wi–fi nejen v pendolinu

EC177 - II. třída, foto: Krutas57 Již od příštího měsíce by měly České dráhy zavést vyšší standard služeb do vlaků InterCity a EuroCity. Podle slov generálního ředitele se zde cestující nově setkají se servisem, jaký byl doposud nabízen pouze v komerční kategorii SC, i když jeho zavádění patrně bude probíhat postupně. Zatímco v uplynulých dnech proběhl nábor nových stewardek, největší novinky — pokud bude poskytovaný servis opravdu shodný s vlaky SuperCity, by v krátké době mohly potkat zejména cestující 1. třídy. Občerstvení a denní tisk přitom už v minulosti byly nabízeny na vybraných spojích kategorie InterCity v rámci prémiové služby SC Class; ta se ale nesetkala s patřičnou odezvou zákazníků. Zůstává otázkou, zda by se přidání služeb odrazilo v celkové ceně jízdného, např. v podobě povinné rezervace pro 1. třídu nebo doplatku za prémiové služby, jakým bylo podmíněno cestování SC Class nebo je v současnosti v Premium Class vlaků railjet.

V obecnější rovině chtějí ČD do standardu spojů IC/EC zařadit klimatizaci a elektrické zásuvky v obou vozových třídách. Dopravce předpokládá naplnění tohoto cíle do dvou let; reálně se ale nejspíš o rok opozdí, vzhledem k aktuálnímu harmonogramu modernizací vozů. Společně s vagony pro dálkovou dopravu si mají zásuvky 230 V konečně najít cestu i do 2. třídy pendolin.

Realizace by se také po letech příprav konečně mělo dočkat připojení k internetu pomocí wi–fi na palubě jednotek řady 680. Výběrové řízení sice bylo dávno vyhlášeno, dodnes však nebyl vybrán žádný dodavatel. Podle zkušeností s nasazením bezdrátového přístupu v pendolinech má být následně přistoupeno k rozšíření konektivity i na zhruba 240 klasických vozů v dálkové dopravě a výhledově také v příměstských soupravách.

Rozhodnutí o railjetech do konce března

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisČeské dráhy v současné době vedle vlastních projektů na obnovu zastaralého vozového parku také intenzivně jednají s rakouským národním dopravcem o odkupu 16 netrakčních souprav railjet. Chtějí tak radikálně zlepšit kvalitu vozového parku v dálkové dopravě, pro niž i přes realizaci několika modernizačních záměrů a přípravu dalších rekonstrukcí nemají dostatečný počet vhodných vozidel. V současné době tak vkládají všechny naděje právě do akvizice zmiňovaných souprav, jež by v případě úspěchu měly dát novou roli také jednotkám řady 680 pendolino.

Zda dopravce nakonec přistoupí k nákupu railjetů, se dozvíme již v nejbližších týdnech. Definitivní rozhodnutí musí podle informací České televize padnout do konce března, kdy musí ČD definitivně říct, zda vlaky chtějí nebo ne. Zájem přitom dráhy deklarovaly hned několikrát, proces ovšem můžou výrazně zkomplikovat právní náležitosti přímého nákupu z veřejných zdrojů bez výběrového řízení, třebaže objednávka ÖBB z regulérního tendru vzešla. Právě komplikace právního charakteru již v minulosti zhatily nákup stovky ojetých vozů z Německa, u nichž jednání narazila na problém přechodu vozů do vlastnictví ČD po ukončení 10letého leasingu. V případě krachu záměru na nákup rakouských railjetů budou dráhy muset přistoupit k náhradnímu řešení, ať již ve formě nové soutěže na netrakční jednotky či vozy klasické stavby, nebo jinou možnost pořízení nových vozidel. Pokud se naopak nákup uskuteční, měly by České dráhy první z jednotek Siemens Viaggio Comfort obdržet již v první polovině příštího roku.

Pendolino nahrazeno – co s ním?

Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákDle slov Petra Žaludy se předpokládá prvotní nasazení nových souprav na spoje mezi Prahou a Ostravou, kde lze předpokládat nejostřejší souboj s konkurenčními dopravci. České dráhy tedy budou muset nasadit to nejlepší, co budou mít k dispozici. Dosavadní vlajkový produkt dopravce v podobě spojů SC Pendolino v tomto směru trpí několika často zmiňovanými omezeními, zejména co se týče uspořádání a vybavení interiéru.

Po opuštění své domovské trasy mají být pendolina nasazena na spoje mezi Prahou a Brnem, kde by měly jezdit v hodinovém intervalu. Navzdory dřívějším proklamacím o rentabilitě mezinárodního provozu si tak spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty vyžádá nasazení šesti ze sedmi dostupných souprav a případné odstavení jedné z nich kvůli údržbě prakticky způsobí nasazení souprav bez provozní zálohy. Vedení ČD navíc předpokládalo, že do roku 2014 bude možné zkrátit cestovní dobu mezi oběma metropolemi na 2 h 8 min, což by snížilo turnusovou potřebu o jednu soupravu řady 680. Po nahlédnutí do Strategie dopravy ČR je jasné, že tyto představy jsou ale v kontrastu s investičními plány SŽDC. Ty nepředpokládají žádné výraznější zásahy do 1. koridoru minimálně do roku 2015 a s úpravou klíčových pomalých úseků počítají teprve od roku 2019.

Pendolina by tak na své nové trase mohly po letech konečně pořádně využít výhody naklápěcí skříně i podporu více trakčních systémů; cestující by naopak dostali vlakové spojení, které by mohlo konkurovat autobusům rychlostí i garancí služeb. Dosud totiž spojení Prahy a Brna zajišťují spoje IC/EC, vedené soupravami různých dopravců s velmi rozdílnou úrovní komfortu a servisu, včetně nabídky jídelních vozů. Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu.

Zdroje: Česká televize 1, 2, Chip.cz, iDnes.cz


JiříK. | 21.1.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   
23.01.2011 (9:20)  
z prahy do brna v hodinových intervalech?
vždyť to se nemůže využít.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
23.01.2011 (8:20)  
honzatvs > Nějak jsi nevzal v úvahu, že vlaky EC už dotované nejsou.
registrovaný uživatel JiP 
23.01.2011 (4:42)  
to: Tarten Ja asi jezdim po uplne jinych tratich. Oblouky se rovnaly ale jak. Nejklasictejsi ukazka je Zabreh - CT. Tam se rovnalo mnoho oblouku a stavely tunely ale 160 tam klasicke vlaky stejne nedosahuji, protoze az tolik se ty oblouky bohuzel nenarovnaly. Pendolino naklapi z CT az do Cervenky !!! protoze i ty oblouky v Mohelnici, Moravicanech a Lukavicich, kde je uz rovina jak mlat vsechny zustaly.
registrovaný uživatel tarten 
23.01.2011 (4:33)  
JiP:
Vliv naklápění se nepodceňuje ale od Prahy na východ spíš přeceňuje. Mnoho oblouků na koridorech je narovnáno, a rozdíl mezi Pendolinem a EC/IC je daný hlavně dnes ještě nedostatečným výkonem a maximálkou těch IC.
registrovaný uživatel tarten 
23.01.2011 (4:23)  
JiP:
U paštikáře nemá jít o příměstskou jednotku, ale o odvozenou jednotku snad dvakrát dražší. O vytírání zraku lze mluvit u Jančury s geniálním nákupem 20 let starých peršingů, ale ne u ČD s 380 + slušnými vozy jako Bmz, nebo i jen třeba reko Bmee. Paštikář si s ČD trh "hodinový takt IC na Ostravu" jistě podělí mezi sebou napůl jako rovný s rovným a Jančura bude od 2013 leda paběrkovat.
registrovaný uživatel tarten 
23.01.2011 (4:15)  
Autor: spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty
Vzhledem k tomu, že Slovenská Strela to zvládá už dnes za 2:26 + 2:23, tak by už dnes šlo o obraty o cenných 6 + 7 min. delší než půlhodinové, v době nejdřívějšího možného nasazení RailJetů jistě i lepší bez zásadního zásahu do infrastruktury.
registrovaný uživatel JiP 
23.01.2011 (4:07)  
to: tarten. Jenze treba HK, Brno, Plzen, Usti nad Labem tady to nelze poprit. O te superkoncepci jsem nevedel a tudiz CB nebyly skutecne dobry priklad. Pokud vim tak "pastikar" chce jezdit s nejakou primestskou jednotkou na 160, cimz by za soucasne situace vytrel zrak jak Jancurovi tak IC EC od CD. Paradoxne s primestskou jednotkou. Otazka je vsak co bude "uvnitr". Uplne obecne k naklapecim jednotkam si myslim, ze jejich efekt se silne podcenuje hlavne proto, ze mnoho useku na soucasnych koridorech jeste neni hotovych a ted aktualne neni jejich efekt tak zasadni. Ale divejme se treba o 5-10 let dal a ta situace a efekt nakplapeni se bude vyrazne zlepsovat.
registrovaný uživatel tarten 
23.01.2011 (3:54)  
JiP: Porad se zapomina ze hlavnim konkurentem CD neni Jancura, ale pribivajici DALNICE !!!!

Hlavním konkurentem ČD na Praha - Ostrava není ani Jančura ani dálnice, protože obojí vypadá v nejbližších letech poněkud pomalé, ale "paštikář" Novotný.
registrovaný uživatel tarten 
23.01.2011 (3:46)  
pacholicek: Ja jsem si pocital jizdni doby pro pendolino praha - hb - brno a vyslo mi prumerna rychlost cca 113km/hod
Tak ten výpočet bych chtěl vidět, pro trať, kde ve většině je maximálka 70 - 100 km/h, ale je tam i 30 nebo 40 km/h. A zrychlení počítáte jaké, doufám že ne 1000 km/s/s?

na obrat ve stanici pro kazdou jednotku 15 min.
I kdyby, nevěřím vám, že se dokážete postarat o toalety. Natož ještě o nějaké zpoždění.

Jiří Kocurek:
Na Brno - Praha jede za hodinu třeba i 6 autobusů, posilové nepočítaje.

JiP: Nezapomente ze do vsech jmenovanych mest jsou dalnice jiz postaveny nebo se stavi a doba jizdy autem pujdem razantne dolu (napr. CB).
Tak např. na ČB půjde podle "superkoncepce" jízdní doba autem razantně dolů v roce 2024.
http://ekonomika.ihned.cz/c1-49526700-ministr-dopravy-odkryl-svoji-superkoncepci-uz-se-vi-co-se-bude-stavet-pristich-15-let
registrovaný uživatel JiP 
23.01.2011 (3:36)  
To MirekM: No on prave problem je ze, usek Praha Poricany jiz modernizaci prosel resp. Uvaly-Poricany a rychlost pro klasicke vlaky se zde pohybuje 120-140, ale pendolina nakplapet nemuzou, proc? Kdyz se vam nelibi pendolino s Vmax 230, jaky mate nazor na tolik prosazovane Taurusy s Vmax 230 ..??? resp. 380 s Vmax 200. Kdyz se vyrabely 350 tak Vmax byla take 160, coz se mohl zdat totalni ulet a podivejte dnes. Vlak neni auto a uvazujte ze ta souprava tady bude jezdit i treba za 30 let. A kdo Vam brani si objednat pendolina s Vmax 200 ??? Tak jako si muzete objednat 380 s Vmax 160. Celkova uspora casu na Praha Ostrava pri naklapeni a hlavne verifikace vsech useku dosahne 15-20min, coz rozhodne neni k zahozeni. Porad se zapomina ze hlavnim konkurentem CD neni Jancura, ale pribyvajici DALNICE !!!! Viz napr. HK nebo CB. O jezdeni pendolin pres HB jsem nerekl ani slovo-tam nemohou vyuzit naklapeni z duvodu,ktery jste zminil. A to proc ja jsem ochoten si i priplatit za pendolino do Ostravy, je hlavne jeho rychlost a hlavne ohromna casova uspora oproti ostatnim vlakum (dana i mensim poctem zastavek) a je dle meho nazoru hlavnim motivem proc jet vlakem i pro ty, ktery by o vlaku ani jinak neuvazovali a jeli autem. Kouknete na Brno-vzdyt tam jezdi to nejlepsi co CD maji + nemecke a rakousky soupravy a je to konkurence schpopne neni-protoze to je hlavne pomale.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko