Praha — Zvýšení atraktivity dálkové dopravy i mimo prémiových spojů SC Pendolino, tak vidí České dráhy další cestu rozvoje svých služeb v kontextu sílící konkurence na trhu rychlých meziregionálních spojů. Kromě klíčové obnovy vozového parku by k naplnění tohoto cíle mělo přispět i definování nového kvalitativního standardu pro kategorie InterCity a EuroCity, které zejména v posledních letech zaznamenaly výrazný propad úrovně komfortu a zákaznického servisu, a prohloubily tak mezeru ve vnímání jednotlivých kategorií dálkových vlaků ze strany zákazníků. Nová pravidla pro vlaky IC/EC mají oslovit zejména klientelu 1. třídy, základní komfort v podobě klimatizace či elektrických zásuvek ale chtějí nabídnout všem bez rozdílu. Dráhy se chtějí zaměřit také na dotažení projektu bezdrátového internetu na palubě. V horizontu několika týdnů by navíc měl být znám výsledek jednání o nákupu souprav railjet z Rakouska, který by nejen drasticky zlepšil flotilu dálkových vozidel, ale měl by za následek také přesunutí pendolin do nového dopravního konceptu na nové lince.
Nový standard IC/EC od února, wi–fi nejen v pendolinu
Již od příštího měsíce by měly České dráhy zavést vyšší standard služeb do vlaků InterCity a EuroCity. Podle slov generálního ředitele se zde cestující nově setkají se servisem, jaký byl doposud nabízen pouze v komerční kategorii SC, i když jeho zavádění patrně bude probíhat postupně. Zatímco v uplynulých dnech proběhl nábor nových stewardek, největší novinky — pokud bude poskytovaný servis opravdu shodný s vlaky SuperCity, by v krátké době mohly potkat zejména cestující 1. třídy. Občerstvení a denní tisk přitom už v minulosti byly nabízeny na vybraných spojích kategorie InterCity v rámci prémiové služby SC Class; ta se ale nesetkala s patřičnou odezvou zákazníků. Zůstává otázkou, zda by se přidání služeb odrazilo v celkové ceně jízdného, např. v podobě povinné rezervace pro 1. třídu nebo doplatku za prémiové služby, jakým bylo podmíněno cestování SC Class nebo je v současnosti v Premium Class vlaků railjet.
V obecnější rovině chtějí ČD do standardu spojů IC/EC zařadit klimatizaci a elektrické zásuvky v obou vozových třídách. Dopravce předpokládá naplnění tohoto cíle do dvou let; reálně se ale nejspíš o rok opozdí, vzhledem k aktuálnímu harmonogramu modernizací vozů. Společně s vagony pro dálkovou dopravu si mají zásuvky 230 V konečně najít cestu i do 2. třídy pendolin.
Realizace by se také po letech příprav konečně mělo dočkat připojení k internetu pomocí wi–fi na palubě jednotek řady 680. Výběrové řízení sice bylo dávno vyhlášeno, dodnes však nebyl vybrán žádný dodavatel. Podle zkušeností s nasazením bezdrátového přístupu v pendolinech má být následně přistoupeno k rozšíření konektivity i na zhruba 240 klasických vozů v dálkové dopravě a výhledově také v příměstských soupravách.
Rozhodnutí o railjetech do konce března
České dráhy v současné době vedle vlastních projektů na obnovu zastaralého vozového parku také intenzivně jednají s rakouským národním dopravcem o odkupu 16 netrakčních souprav railjet. Chtějí tak radikálně zlepšit kvalitu vozového parku v dálkové dopravě, pro niž i přes realizaci několika modernizačních záměrů a přípravu dalších rekonstrukcí nemají dostatečný počet vhodných vozidel. V současné době tak vkládají všechny naděje právě do akvizice zmiňovaných souprav, jež by v případě úspěchu měly dát novou roli také jednotkám řady 680 pendolino.
Zda dopravce nakonec přistoupí k nákupu railjetů, se dozvíme již v nejbližších týdnech. Definitivní rozhodnutí musí podle informací České televize padnout do konce března, kdy musí ČD definitivně říct, zda vlaky chtějí nebo ne. Zájem přitom dráhy deklarovaly hned několikrát, proces ovšem můžou výrazně zkomplikovat právní náležitosti přímého nákupu z veřejných zdrojů bez výběrového řízení, třebaže objednávka ÖBB z regulérního tendru vzešla. Právě komplikace právního charakteru již v minulosti zhatily nákup stovky ojetých vozů z Německa, u nichž jednání narazila na problém přechodu vozů do vlastnictví ČD po ukončení 10letého leasingu. V případě krachu záměru na nákup rakouských railjetů budou dráhy muset přistoupit k náhradnímu řešení, ať již ve formě nové soutěže na netrakční jednotky či vozy klasické stavby, nebo jinou možnost pořízení nových vozidel. Pokud se naopak nákup uskuteční, měly by České dráhy první z jednotek Siemens Viaggio Comfort obdržet již v první polovině příštího roku.
Pendolino nahrazeno – co s ním?
Dle slov Petra Žaludy se předpokládá prvotní nasazení nových souprav na spoje mezi Prahou a Ostravou, kde lze předpokládat nejostřejší souboj s konkurenčními dopravci. České dráhy tedy budou muset nasadit to nejlepší, co budou mít k dispozici. Dosavadní vlajkový produkt dopravce v podobě spojů SC Pendolino v tomto směru trpí několika často zmiňovanými omezeními, zejména co se týče uspořádání a vybavení interiéru.
Po opuštění své domovské trasy mají být pendolina nasazena na spoje mezi Prahou a Brnem, kde by měly jezdit v hodinovém intervalu. Navzdory dřívějším proklamacím o rentabilitě mezinárodního provozu si tak spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty vyžádá nasazení šesti ze sedmi dostupných souprav a případné odstavení jedné z nich kvůli údržbě prakticky způsobí nasazení souprav bez provozní zálohy. Vedení ČD navíc předpokládalo, že do roku 2014 bude možné zkrátit cestovní dobu mezi oběma metropolemi na 2 h 8 min, což by snížilo turnusovou potřebu o jednu soupravu řady 680. Po nahlédnutí do Strategie dopravy ČR je jasné, že tyto představy jsou ale v kontrastu s investičními plány SŽDC. Ty nepředpokládají žádné výraznější zásahy do 1. koridoru minimálně do roku 2015 a s úpravou klíčových pomalých úseků počítají teprve od roku 2019.
Pendolina by tak na své nové trase mohly po letech konečně pořádně využít výhody naklápěcí skříně i podporu více trakčních systémů; cestující by naopak dostali vlakové spojení, které by mohlo konkurovat autobusům rychlostí i garancí služeb. Dosud totiž spojení Prahy a Brna zajišťují spoje IC/EC, vedené soupravami různých dopravců s velmi rozdílnou úrovní komfortu a servisu, včetně nabídky jídelních vozů. Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu.

To hasitobur: S vatou samozrejme souhlas, je treba aby se na vlaky dalo spolehnout. A tady si myslim ze je vyhoda tech pendolin. Dostanou se pod 3 hod i s tou vatou. Tu jizdni dobu 2:40 jsem myslel az po celkove rekonstrukci vsech uzlu, verifikace Poricany-Praha a hlavne prestavbe Usti-Chocen. Nemate informaci, proc jsou pro pendolina tolik skrceny rychlosti v useku Brno-CT. Cekal bych je ve srovnani napr. s Prerov-Ostrava v cele delce o 10-20 km/h vyssi. Dekuji.
Když jinak nedáte, tak tedy s odkazem:
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/024871A6-43C0-4728-9C0D-4B8E799DDCAE/0/10112901priloha1sECv2010aDalBez7paruEC1011.xls
Hledejte podle čísel vlaků.
Edit:
Dotaz na redakci: Chápu dobře, že vlastní odkaz vložit lze, zatím html tag pro odkaz je ignorován a je místo něj zobrazen jen text odkazu?
Jinak k těm jízdním dobám do Ostravy, tak by se asi dalo to Pendolinem srazit někam k 2:45, ale opět budeme u toho, že to nebude možno plně garantovat a v očích veřejnosti se ten vlak stane nespolehlivý. Lepší trochu volnější jízdní řád a třeba přijet o nějakou tu minutu napřed. Vypadá to lépe. A podobné to je i klasické soupravy. Při soupravě na 160 se dá dostat ke třem hodinám při zastávkách Pardubice a Olomouc. Ale opět bez jakékoliv rezervy, kdy při sebemenším problému na trati okamžitě narůstá zpoždění, které už se nedá stáhnout, ať na té mašině budu dělat maximum.
Můj názor je takový, že by se to za splnění určitých podmínek zvládnout dalo, Váš, že ne. Ono je nakonec jedno kde co bude jezdit. Hlavně když se koupí něco nového. Modernizace jsou fajn, ale pořád to neřeší problém s nedostatkem moderních vozů u ČD.
1 - 5 jsou kraviny.
Varianta 6 je možná, ale přeci jen je třeba vykazovat aspoň nějakou činnost, takže já osobně to vidím na:
7. potažení 150 luxusních Béček modrým hadrem a napatlání modrou barvou.
Cestující, hasitobur:
Abyste pánové nebyli překvapení, až ČD do těch slavných výběrových řízení půjdou s modrými Béčky a vyhrají je, protože primárním (ne-li jediným) kritériem výběru bude co nejnižší cena. Myslíte, že úředník z ministerstva, který vlak viděl maximálně tak občas na přejezdu, bude řešit rozdíl mezi humanizovaným Bautzenem a emzetou?
Michal Bláha: Tak nevím, jestli klikám na ty správné dokumenty (což takhle použít odkazy, když jsme na tom internetu?), ale ty EC/IC tam nějak nevidím.
EC na Brno jsou v závazku a dle příslušné přílohy smlouvy nebudou soutěžena do konce desetileté smlouvy o závazku veřejné služby.
Vizte web ministerstva dopravy a klikejte: Veřejná doprava, Smlouvy na vlaky dálkové osobní dopravy a jejich plnění, Smlouva o závazku veřejné služby v drážní osobní dopravě ve veřejném zájmu na zajištění dopravních potřeb státu na období od 1.1.2010 do konce platnosti JŘ pro období 2018/2019, včetně Dodatku č. 1. Otevřete si přílohu č. 1 Dodatku č. 1 a resp. Přílohu 10 Smlouvy.
Busman:
Tipnul bych si na vlaky navíc, ale moc bych za to nedal.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











