..: ČD chtějí nový standard pro IC/EC, o railjetech se rozhoduje :..

680541, foto: Johník Praha — Zvýšení atraktivity dálkové dopravy i mimo prémiových spojů SC Pendolino, tak vidí České dráhy další cestu rozvoje svých služeb v kontextu sílící konkurence na trhu rychlých meziregionálních spojů. Kromě klíčové obnovy vozového parku by k naplnění tohoto cíle mělo přispět i definování nového kvalitativního standardu pro kategorie InterCity a EuroCity, které zejména v posledních letech zaznamenaly výrazný propad úrovně komfortu a zákaznického servisu, a prohloubily tak mezeru ve vnímání jednotlivých kategorií dálkových vlaků ze strany zákazníků. Nová pravidla pro vlaky IC/EC mají oslovit zejména klientelu 1. třídy, základní komfort v podobě klimatizace či elektrických zásuvek ale chtějí nabídnout všem bez rozdílu. Dráhy se chtějí zaměřit také na dotažení projektu bezdrátového internetu na palubě. V horizontu několika týdnů by navíc měl být znám výsledek jednání o nákupu souprav railjet z Rakouska, který by nejen drasticky zlepšil flotilu dálkových vozidel, ale měl by za následek také přesunutí pendolin do nového dopravního konceptu na nové lince.

Nový standard IC/EC od února, wi–fi nejen v pendolinu

EC177 - II. třída, foto: Krutas57 Již od příštího měsíce by měly České dráhy zavést vyšší standard služeb do vlaků InterCity a EuroCity. Podle slov generálního ředitele se zde cestující nově setkají se servisem, jaký byl doposud nabízen pouze v komerční kategorii SC, i když jeho zavádění patrně bude probíhat postupně. Zatímco v uplynulých dnech proběhl nábor nových stewardek, největší novinky — pokud bude poskytovaný servis opravdu shodný s vlaky SuperCity, by v krátké době mohly potkat zejména cestující 1. třídy. Občerstvení a denní tisk přitom už v minulosti byly nabízeny na vybraných spojích kategorie InterCity v rámci prémiové služby SC Class; ta se ale nesetkala s patřičnou odezvou zákazníků. Zůstává otázkou, zda by se přidání služeb odrazilo v celkové ceně jízdného, např. v podobě povinné rezervace pro 1. třídu nebo doplatku za prémiové služby, jakým bylo podmíněno cestování SC Class nebo je v současnosti v Premium Class vlaků railjet.

V obecnější rovině chtějí ČD do standardu spojů IC/EC zařadit klimatizaci a elektrické zásuvky v obou vozových třídách. Dopravce předpokládá naplnění tohoto cíle do dvou let; reálně se ale nejspíš o rok opozdí, vzhledem k aktuálnímu harmonogramu modernizací vozů. Společně s vagony pro dálkovou dopravu si mají zásuvky 230 V konečně najít cestu i do 2. třídy pendolin.

Realizace by se také po letech příprav konečně mělo dočkat připojení k internetu pomocí wi–fi na palubě jednotek řady 680. Výběrové řízení sice bylo dávno vyhlášeno, dodnes však nebyl vybrán žádný dodavatel. Podle zkušeností s nasazením bezdrátového přístupu v pendolinech má být následně přistoupeno k rozšíření konektivity i na zhruba 240 klasických vozů v dálkové dopravě a výhledově také v příměstských soupravách.

Rozhodnutí o railjetech do konce března

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisČeské dráhy v současné době vedle vlastních projektů na obnovu zastaralého vozového parku také intenzivně jednají s rakouským národním dopravcem o odkupu 16 netrakčních souprav railjet. Chtějí tak radikálně zlepšit kvalitu vozového parku v dálkové dopravě, pro niž i přes realizaci několika modernizačních záměrů a přípravu dalších rekonstrukcí nemají dostatečný počet vhodných vozidel. V současné době tak vkládají všechny naděje právě do akvizice zmiňovaných souprav, jež by v případě úspěchu měly dát novou roli také jednotkám řady 680 pendolino.

Zda dopravce nakonec přistoupí k nákupu railjetů, se dozvíme již v nejbližších týdnech. Definitivní rozhodnutí musí podle informací České televize padnout do konce března, kdy musí ČD definitivně říct, zda vlaky chtějí nebo ne. Zájem přitom dráhy deklarovaly hned několikrát, proces ovšem můžou výrazně zkomplikovat právní náležitosti přímého nákupu z veřejných zdrojů bez výběrového řízení, třebaže objednávka ÖBB z regulérního tendru vzešla. Právě komplikace právního charakteru již v minulosti zhatily nákup stovky ojetých vozů z Německa, u nichž jednání narazila na problém přechodu vozů do vlastnictví ČD po ukončení 10letého leasingu. V případě krachu záměru na nákup rakouských railjetů budou dráhy muset přistoupit k náhradnímu řešení, ať již ve formě nové soutěže na netrakční jednotky či vozy klasické stavby, nebo jinou možnost pořízení nových vozidel. Pokud se naopak nákup uskuteční, měly by České dráhy první z jednotek Siemens Viaggio Comfort obdržet již v první polovině příštího roku.

Pendolino nahrazeno – co s ním?

Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákDle slov Petra Žaludy se předpokládá prvotní nasazení nových souprav na spoje mezi Prahou a Ostravou, kde lze předpokládat nejostřejší souboj s konkurenčními dopravci. České dráhy tedy budou muset nasadit to nejlepší, co budou mít k dispozici. Dosavadní vlajkový produkt dopravce v podobě spojů SC Pendolino v tomto směru trpí několika často zmiňovanými omezeními, zejména co se týče uspořádání a vybavení interiéru.

Po opuštění své domovské trasy mají být pendolina nasazena na spoje mezi Prahou a Brnem, kde by měly jezdit v hodinovém intervalu. Navzdory dřívějším proklamacím o rentabilitě mezinárodního provozu si tak spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty vyžádá nasazení šesti ze sedmi dostupných souprav a případné odstavení jedné z nich kvůli údržbě prakticky způsobí nasazení souprav bez provozní zálohy. Vedení ČD navíc předpokládalo, že do roku 2014 bude možné zkrátit cestovní dobu mezi oběma metropolemi na 2 h 8 min, což by snížilo turnusovou potřebu o jednu soupravu řady 680. Po nahlédnutí do Strategie dopravy ČR je jasné, že tyto představy jsou ale v kontrastu s investičními plány SŽDC. Ty nepředpokládají žádné výraznější zásahy do 1. koridoru minimálně do roku 2015 a s úpravou klíčových pomalých úseků počítají teprve od roku 2019.

Pendolina by tak na své nové trase mohly po letech konečně pořádně využít výhody naklápěcí skříně i podporu více trakčních systémů; cestující by naopak dostali vlakové spojení, které by mohlo konkurovat autobusům rychlostí i garancí služeb. Dosud totiž spojení Prahy a Brna zajišťují spoje IC/EC, vedené soupravami různých dopravců s velmi rozdílnou úrovní komfortu a servisu, včetně nabídky jídelních vozů. Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu.

Zdroje: Česká televize 1, 2, Chip.cz, iDnes.cz


JiříK. | 21.1.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   
23.01.2011 (0:55)  
To bude sranda až ČD zjistí, že jediné kompatibilní lokomotivy k Railjetům jsou Kocouři 742 a hned to půjde na Brno-Jihlava-ČB :-D
23.01.2011 (0:50)  
Nooo proš strašit s hodinovým taktem, když stačí u pendolin na Brno dvouhodinovka stejně ty EC do Vídně se rušit nebudou a pendolina by byly jen doplnění.
23.01.2011 (0:32)  
J.K.: DB tlačí ČD s tím,aby EC pokračovaly dále na východ? To je nějaká ověřená informace nebo jenom informace typu jedna baba povídala ?
23.01.2011 (0:10)  
Jirka Kraťas: problému hnacích vozidiel sa minule venovala Česká Televize. V podstate tu prichádza do úvahy len 380, ale úprimne povedané, zatiaľ nikto neukázal, že to skutočne bude schopné komunikovať (teda bez zásadnej úpravy riadiaceho systému na strane Siemensu alebo Škody). Ako druhá možnosť bol spomenutý dlhodobý prenájom ES64U4-C od ÖBB.

Čo sa týka koncepcie rýchlych vlakov na Brno, tak z toho mám zmiešané pocity. Na jednej strane by rýchla linka s obchodným modelom Slovenskej Strely (rezervácie za nula, v 1. triede za bežnú cenu) bola určite vítanou alternatívou pre D1 a nahráva tomu aj súčasný tlak DB na ukončovanie EC z Nemecka už na pražskom hlaváku.
Na druhej strane otázka, či to skutočne dokáže prilákať každú hodinu 200-300 nových cestujúcich, aby taká frekvencia spojov mala opodstatnenie. Potom je tu samozrejme vyťaženosť trate 010 a v neposlednom rade fakt, že autobusy stále ČD válcujú cenami - niekoľkokrát som bol svedkom toho, ako ľudia z okolia uprednostnili SA aj na cestu typu Praha-Olomouc, kde je autobus časovo totálne mizerný, ale finančná úspora pre nich bola rozhodujúca (plus teda noviny, film, občerstvenie, internet, bla bla....)
22.01.2011 (23:40)  
Nečekají nějaké změny i klasické osobní vlaky? Všichni mluví jen o modernizaci na dálkových spojích, nebo IC, EC, SC, na regionálních tratích bude jezdit Stadler a PESA, Rychlíky prochází modernizací, vlaky Sp často obstarává zrekonstruovaná 854, ale co my, kteří jezdíme denně Bdmtee na vlacích Os? Na naši střední třídu mezi rychlíky a regionálními motoráky nějak ČD zapomíná...
22.01.2011 (23:07)  
Ja jsem si pocital jizdni doby pro pendolino praha - hb - brno a vyslo mi prumerna rychlost cca 113km/hod pri vzdalenosti 257 km a stacilo by 5 jednotek, ktere by vyjizdely z brna v x.00 a z prahy v x.30 na obrat ve stanici
pro kazdou jednotku 15 min. Takze je tam porad vata v pripade zpozdeni nebo tak. Jizdni doba cca 2.15 h. Je to hodne optimisticky vyhled ale do budoucna snad mozne reseni pri optimalizaci trati do HB nebo navyseni rychlosti pro naklapeci jednotky v useku brno - HB.
registrovaný uživatel Werkie  mail  
22.01.2011 (22:58)  
honzatvs: tak budou jezdit i jinam :) ČD vypravují vlaky i směrem na západ do Německa a na jih do Rakouska a to nejenom přes Brno. když vezmu, že většina rychlíků je vedena vozy B, tak bych řekl, že jich je spíš málo.
22.01.2011 (22:13)  
Další otázka, není 16 Railjetů na Ostravskou větev nějak moc? Ne že by mi vadilo, že by u nás byl snad nadybtek kvalitních souprav... :-) Ale ptám se na využití...
22.01.2011 (22:09)  
No, jsem zvědav co by dělali s těma EC co teď jezdí Praha- Brno... Udělaj z nich "rychlíky" - mezinárodní spojení (Praha- Vídeň, Bratislava atd.) ztratí zcela na atraktivitě, nebo budou jezdit dotované EC za naše daně prázdné aby ČD mohly vydělávat komerčně na pendolínech? Nebo snad nabídka Pendolín nasaje tolik nových cestujících, aby byla vytíženost obého slušná? A co kapacita tratí (hlavně Praha-ČT)? Budou ještě jezdit kýžené nákladní vlaky..? Zvlášť když na Ostravské větvi má přibýt konkurence...? A v Praze na hlavák už se prý víc nevejde, takže EC opět jen z Holešovic..

Praha-Brno komfortně a ryhle (jsem i pro zastavování jen v Pardubicích) každou hodinu uritě ano, ale více takovýchto spojů to teda nevím...takže smysl to má podle mě, jak je to teď, když ty vlaky budou jezdit i dál...

Konkurence jak vidět, je určitě dobrá věc, ČD se evidentně snaží, ale železnice není dálnice a regulace a koordinace je plně na místě...začínám mít divný pocit jak tohle dopadne...
22.01.2011 (21:13)  
Jiří Kocourek: Také nechápu, kde vzali "Jančurákovy" autobusy 200 míst. I když pojede 1 posilový bus, tak jsme pořád na hodnotě kolem 115 míst.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko