..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
20.01.2011 (16:01)  
Pokud se zrychluji podvozky, povazuju absenci klimy za problem - hlavne v pripadech, kdy by se mela vyssi rychlost podvozku vyuzivat. A samosebou to plati naopak, ze pokud by tyto vozy nemely prekrocit ve vetsine pripadu 100 km/h (kdy se da rict, ze otevrene okno nemusi tolik vadit) je zase ptakovina prestavovani podvozku na vyssi rychlost.

Ono, co si budem nalhavat, na spouste vlaku jsou otviraci okna vcelku v pohode - jenze pokud chceme zrychlovat, situace se velmi rychle meni. O to vic, ze kolem trati nam rostou kilometry betonovych zatarasu, ktere hluk od podvozku odrazem posilaji primo k oknum .. jasne, da se predpokladat, ze modernizovany podvozek projde i nejakou repasi, takze nebude hlucny jako doposud... ale on za to nemuze jen podvozek, ve spouste pripadu za to muze trat (krasne je to videt, kdyz vlaky na 170 prejizdi stridave pres nove a stare useky trati, pricemz na nekterych starych usecich (treba Chrast-Rokycany, zejmena kolem Ejpovic) delaji ramus i jinak naprosto klidne emzety).

Takze ... zrychlit podvozky a nedosadit klimu je podobny nesmysl, jako dodelani stresniho okna do auta s klimou.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
20.01.2011 (15:05)  
Vsunu svůj portugalský pohled do diskuze: prvotní styk s CP byl šokující, vozy IC i AP a dokonce i regionální nebo příměstské vozy jsou řešeny zásadně velkoprostorem a majoritně jako "letadlo". Přes 90% vlaků je klimatizovaných s elektrickým ovládáním dveří, uzavřeným WC.

Když jsem se vrátil do Čech a jel do Budějic kupéčkem, hádal jsem se s dvěma borcema, co dokázali zabrat celou šestku - museli si přeci natáhnout nohy. Šance, že se někdo roztáhne na tři sedačky, hodí boty nahoru a pustí si muziku z mobilu bez sluchátek je skutečně ve velkoprostoru nižší. Nemluvě o malujících, řezajících, vyškrabávajících a jiných artistech.

Portugalsko je výkony své ekonomiky daleko za ČR. Jejich flotila vlaků/vagonů IC je kompletně řešená rekonstrukcí, ale rekonstrukcí, kterou by ČD nezvládly ani náhodou.

Kupéčka mají ospravedlnění u dálkových, povinně místenkových vlaků popřípadě v první třídě nebo jakési premium class. "kadit" na koleje a vetrat v lete okynkem nemá ospravedlnění žádné.
20.01.2011 (14:42)  
Když někdo otevře dveře od kupé, tak mě spolehlivě vzbudí. Zdaleka nemám 100 kilo a na spaní mi úplně stačí 1 sedačka.
Je pravda, že bude záležet na denní době, no. Já jezdím ráno/večer, tak to beru z tohoto pohledu.

Bylo by vhodné, kdyby měl cestující na výběr.

Jinak už k tomu radší nebudu nic psát, je to debata bez konce.
registrovaný uživatel M 
20.01.2011 (14:27)  
Ale riziko okradení je podle mě menší v kupé - když tam někdo vleze, hned upoutá pozornost

Ci pozornost? Pozornost spiciho okradeneho? Pozornost nepritomnych? Ano, pro 100 kg chlapa, co je vzhuru, je lepsi kupe. Pro zenu je lepsi velkoprostor, pro dite je lepsi velkoprostor, pro 100 kg chlapa, co dela na ntb a jde na zachod je lepsi velkoprostor.

No a na zabrani sesti sedadel pro dve osoby je pak samozrejme lepsi kupe. Stejne tak je lepsi, kdyz do kupe zavrou vriskajici decko/blba co si pousti film bez sluchatek/hlasiteho telefonistu. Ale pokud jde o riziko okradeni a "anketu", tak byh si troufl tipnout, ze odpovedi budou 90:10. Je to vicemene stejne jako otazka co je bezpecnejsi? Karluv most ve dne nebo stromovka v noci. Na Karlove moste ve dne se clovek muze (svoji blbosti) nechat okrast, ale nelze ho okrast. V te Stromovce tezko dojde k tomu, ze by se nekdo nechal npozornosti okrast, ale tutove tam muze dojit k tomu, ze ho okradou...
20.01.2011 (13:02)  
Vandalismus připouštím, i když častěji vidím vyrychtované velkoprostory, než kupé.
Ale riziko okradení je podle mě menší v kupé - když tam někdo vleze, hned upoutá pozornost, zatímco ve velkoprostoru furt někdo courá sem a tam. Dokonce jsem byl svědkem jedné krádeže v Bymeee (v Brně). Bylo to tak nenápadné, že nám to došlo až v okamžiku, kdy okradený marně hledal doklady s jízdenkou. V kupé si dovolím i cestou usnout, ve velkoprostoru to obvykle kvůli naddimenzovanému osvětlení není možné (ani bezpečné).

Možná je ale můj názor ovlivněn tím, že jezdím 1. třídou.

Za debilitu však považuji řazení vlaku typu jídelní vůz, pak velkoprostor 1. třída pak vozy 2. třídy.
20.01.2011 (12:25)  
Trend je jednoznačně velkoprostor, protože chování cestujících za záclonkou v kupé = nevpustí nikoho dovnitř nebo mají kecy, je i pro personál ČD nežádoucí. Je běžné, že v kupé vozech spousta lidí stojí, i když sedačky jsou neobsazené.
registrovaný uživatel Eeeeeeda  mail  
20.01.2011 (12:11)  
Fučida : Velkoprostorový vůz je "průhlednější". Riziko okradení a vandalismu se v něm výrazně (i když ne zcela) snižuje díky tomu, že jsi "pod dozorem" ostatních cestujících. V ŽM vyšla kdysi na toto téma i statistika, co se týče vozů přistavovaných do dílen kvůli vandalismu, a kupátkové vozy to projely na plné čáře.
20.01.2011 (10:47)  
Jinak velkoprostor je také lepší z hlediska bezpečnosti.

A to prosím jako z jakého důvodu? Ale půl na půl jako zmíněné Bee272 není podle mě špatný nápad, jen se to asi nedá udělat všude.
registrovaný uživatel zlobr 
20.01.2011 (8:03)  
Co se týče velkoprostoru versus kupé. Mě se nejvíc líbí styl alá Bee272. Půlka kupata, půlka velkoprostor (kterej je ovšem poloviční). Kažej si pak může vybrat podle toho co mu víc vyhovuje.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
20.01.2011 (7:56)  
240.025 > A k čemu dělat rozsáhlejší rekonstrukci? Ty vozy jsou určeny, aby překlenuly období, než se na rychlíkové tratě budou vyhlašovat výběrová řízení a na ně pak každý dopravce může jít s něčím novým, protože bude mít v zádech jistotu dlouhodobé smlouvy.
Koupit kvalitní nový vůz za 25 miliónů je pohádka. Vždy ho za tuto cenu někde musím ošidit. Třeba právě na podvozcích a celkové konstrukci vozu. A nový vůz pro rychlost pod 200km/h je koupě stejně špatná, jako některé rekonstrukce, které se nyní provádějí. A ruku na srdce, právě Ty bys tady byl jeden z největších kritiků, proč České dráhy kupují šmejd z Balkánu, pokud by ČD chtěly koupit to samé, co má v plánu nyní Jančura :-)
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko