Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.
Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality
Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.
Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.
Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.
150 modernizací pro rychlíkové spoje
Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.
Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.
Zdroj: České dráhy

Ono, co si budem nalhavat, na spouste vlaku jsou otviraci okna vcelku v pohode - jenze pokud chceme zrychlovat, situace se velmi rychle meni. O to vic, ze kolem trati nam rostou kilometry betonovych zatarasu, ktere hluk od podvozku odrazem posilaji primo k oknum .. jasne, da se predpokladat, ze modernizovany podvozek projde i nejakou repasi, takze nebude hlucny jako doposud... ale on za to nemuze jen podvozek, ve spouste pripadu za to muze trat (krasne je to videt, kdyz vlaky na 170 prejizdi stridave pres nove a stare useky trati, pricemz na nekterych starych usecich (treba Chrast-Rokycany, zejmena kolem Ejpovic) delaji ramus i jinak naprosto klidne emzety).
Takze ... zrychlit podvozky a nedosadit klimu je podobny nesmysl, jako dodelani stresniho okna do auta s klimou.
Když jsem se vrátil do Čech a jel do Budějic kupéčkem, hádal jsem se s dvěma borcema, co dokázali zabrat celou šestku - museli si přeci natáhnout nohy. Šance, že se někdo roztáhne na tři sedačky, hodí boty nahoru a pustí si muziku z mobilu bez sluchátek je skutečně ve velkoprostoru nižší. Nemluvě o malujících, řezajících, vyškrabávajících a jiných artistech.
Portugalsko je výkony své ekonomiky daleko za ČR. Jejich flotila vlaků/vagonů IC je kompletně řešená rekonstrukcí, ale rekonstrukcí, kterou by ČD nezvládly ani náhodou.
Kupéčka mají ospravedlnění u dálkových, povinně místenkových vlaků popřípadě v první třídě nebo jakési premium class. "kadit" na koleje a vetrat v lete okynkem nemá ospravedlnění žádné.
Je pravda, že bude záležet na denní době, no. Já jezdím ráno/večer, tak to beru z tohoto pohledu.
Bylo by vhodné, kdyby měl cestující na výběr.
Jinak už k tomu radší nebudu nic psát, je to debata bez konce.
Ci pozornost? Pozornost spiciho okradeneho? Pozornost nepritomnych? Ano, pro 100 kg chlapa, co je vzhuru, je lepsi kupe. Pro zenu je lepsi velkoprostor, pro dite je lepsi velkoprostor, pro 100 kg chlapa, co dela na ntb a jde na zachod je lepsi velkoprostor.
No a na zabrani sesti sedadel pro dve osoby je pak samozrejme lepsi kupe. Stejne tak je lepsi, kdyz do kupe zavrou vriskajici decko/blba co si pousti film bez sluchatek/hlasiteho telefonistu. Ale pokud jde o riziko okradeni a "anketu", tak byh si troufl tipnout, ze odpovedi budou 90:10. Je to vicemene stejne jako otazka co je bezpecnejsi? Karluv most ve dne nebo stromovka v noci. Na Karlove moste ve dne se clovek muze (svoji blbosti) nechat okrast, ale nelze ho okrast. V te Stromovce tezko dojde k tomu, ze by se nekdo nechal npozornosti okrast, ale tutove tam muze dojit k tomu, ze ho okradou...
Ale riziko okradení je podle mě menší v kupé - když tam někdo vleze, hned upoutá pozornost, zatímco ve velkoprostoru furt někdo courá sem a tam. Dokonce jsem byl svědkem jedné krádeže v Bymeee (v Brně). Bylo to tak nenápadné, že nám to došlo až v okamžiku, kdy okradený marně hledal doklady s jízdenkou. V kupé si dovolím i cestou usnout, ve velkoprostoru to obvykle kvůli naddimenzovanému osvětlení není možné (ani bezpečné).
Možná je ale můj názor ovlivněn tím, že jezdím 1. třídou.
Za debilitu však považuji řazení vlaku typu jídelní vůz, pak velkoprostor 1. třída pak vozy 2. třídy.
A to prosím jako z jakého důvodu? Ale půl na půl jako zmíněné Bee272 není podle mě špatný nápad, jen se to asi nedá udělat všude.
Koupit kvalitní nový vůz za 25 miliónů je pohádka. Vždy ho za tuto cenu někde musím ošidit. Třeba právě na podvozcích a celkové konstrukci vozu. A nový vůz pro rychlost pod 200km/h je koupě stejně špatná, jako některé rekonstrukce, které se nyní provádějí. A ruku na srdce, právě Ty bys tady byl jeden z největších kritiků, proč České dráhy kupují šmejd z Balkánu, pokud by ČD chtěly koupit to samé, co má v plánu nyní Jančura :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











