Praha — Bezplatný nápoj a denní tisk v první třídě, garantovaný standard kvality v celém vlaku – tak bude vypadat cestování vybranými spoji InterCity a EuroCity Českých drah, které na tiskové konferenci 27. ledna představily některé ze svých dalších záměrů, týkajících se vlaků vyšší kvality. Jak uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda, národní dopravce se v tomto ohledu zaměřuje na dvě skupiny požadavků. Na prvním místě je kvalita vybavení vozů, jež by se u komerčních spojů EC/IC měla postupně sjednotit v horizontu několika let díky rekonstrukcím současných vozů 2. a 1. třídy, stejně jako modernizacemi kombinovaných restauračních vozů. U moderních vozů řady Bmz245 i druhé třídy jednotek Pendolino dojde k doplnění zásuvek 230 V; ještě více ale chtějí dráhy nabídnout zákazníkům, kteří připlatí 50 % za 1. vozovou třídu. Zde je důležitá především úroveň poskytovaných služeb, u nichž se dopravce chystá uplatnit zkušenosti z vlajkového produktu SuperCity Pendolino, a zároveň se poučit z dřívějšího neúspěšného pokusu o zavedení prémiové třídy SC Class.
Spoje zařezené do pilotního projektu:
Na základě poznatků získaných z provozu se České dráhy rozhodly, že servis známý hlavně z první třídy pendolina — denní tisk či občerstvení v ceně jízdenky – rozšíří i na vybrané spoje EC/IC. Od počátku února proto zavádí pilotní projekt, který potrvá přibližně do konce června a podle něhož se pak dopravce rozhodne o dalším postupu. Cestující 1. třídy nově dostanou denní tisk a teplý či studený nápoj zdarma, servis na palubě budou zajišťovat stevardky, které doplní běžný vlakový personál. Ty budou dále cestujícím poskytovat informace o službách a jízdě vlaku, pomáhat s nástupem či nalezením místa nebo uskladněním zavazadel, ale také zprostředkovávat objednávky jídla či nápojů z bistra nebo jídelního vozu. Zčásti tedy ulehčí práci průvodčím a vlakvedoucím. Cestujícím druhé třídy se stevardky budou věnovat po splnění úkolů v první třídě, avšak nápoje či tisk již budou zpoplatněny.
Nové služby budou zavedeny nejprve v osmi spojích mezi Prahou a Moravou, postupně se však budou rozšiřovat i na další vlaky – především v závislosti na dodávkách nových vozů, neboť v každém spoji s vyšším standardem služeb bude rovněž garantována kvality soupravy.
Garantovaná kvalita a služby v 1.třídě vlaků zařazených do pilotního projektu:
- klimatizace
- zásuvky 230 V
- vlakový rozhlas
- uzavřený systém WC
- teplý či studený nápoj zdarma
- denní tisk zdarma
- stevardka
Stevardky spojů IC/EC budou mít kromě zmíněných služeb také další povinnosti – kontrolu kvality a čistoty vozu včetně WC, kde budou mít za úkol doplňovat chybějící hygienické potřeby nebo uklízet hrubé nečistoty. K tomuto účelu budou mít k dispozici tzv. „kufřík první pomoci,“ v němž kromě jízdního řádu nebo toaletního papíru naleznou také smetáček a lopatku, hygienické ubrousky a jednorázové rukavice. Poslední funkcí stevardek bude monitoring a sčítaní cestujících první třídy nebo realizace anket či průzkumů spokojenosti. Obléknou také zbrusu nový typ uniforem.
České dráhy upozorňují, že toto opatření je pouze dočasné, jelikož v dlouhodobém horizontu chtějí zavést funkci vlakvedoucího–stevarda podobně, jako tomu je dnes v pendolinu. „Nechceme, aby vlakvedoucí byl jen "štiplístek", jak se mu někdy přezdívá, ale aby se o cestujícího kompletně postaral,“ podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Bude zajímavé sledovat, jak se při současném nedostatku kvalitních osobních i restauračních vozů drahám podaří novou úroveň kvality garantovat. Pro cestující je nicméně nový počin ČD jasnou změnou k lepšímu: kvalita spojů je konečně garantovaná.
Zdroj: České dráhy
| 28.1.2011 (0:00)
No uvidíme, co bude dál, je ale jasné, že bez nákupu nových vozidel(ať railjet či něco jiného) v množství větším než malém se neobejdou.
Jejich poslední strach z konkurence na této trase zrodil dumpingové eLišky, jejichž koncept byl rozbit teprve nedávano.
Tenhle strach potrvá - světe div se! - právě do června. A kouzelně humpoláckým způsobem má zkopírovat všechno, co tvoří vnějškový standard žluté konkurence.
Prostě velmi úsměvné, koncepční a promyšlené!
Ale zásadní část údržby je daná tím, aby byl pořádný úklid v koncových stanicích a byl na něj čas. Což bohužel s tintiliónem rekonstrukcí bez nákupu opravdu nových vozidel lze jen těžko splnit, když musí jezdit všechno, co je pojízdné...
Odpusť, ale toto nešlo napísať do troch viet?
odpust, ale mas snad v umyslu omezovat diskutujici normou poctu slov na prispevek?
Každopádne:
- Michalov text bol ešte dodatočne editovaný, takže to nie je 100% jeho formulácia.
coz mne, jako ctenare, ktery pod clankem vidi jmeno autora, absolutne nezajima.
- Text nie je o nič viac "PR", ako ľubovoľný iný, ktorý na túto tému vyšiel. Popisuje skutočnosť - nič viac, nič menej.
coz nevylucue rozdilnou moznost rozdilneho vnimani tehoz ctenarem a autorem (autory).
- Obsahovo môže vychádzať len z toho, čo odznelo. Na druhej strane sme o projekte informovali predbežne už minulý týždeň aj s ďalšími podrobnosťami k vozidlám. Nemá cenu tu opakovať, čo vyšlo pred pár dňami.
nejak si nerozumime. nemam v umyslu diskutovat nad necim, co vyslo minulej tejden. diskutuju nad tim, co vyslo TED. soucasti TETO AKTUALNI zpravy je i seznam vlaku vyssi kvality, kterych se nove sluzby maji tykat. a tak jsem pridal TED A TADY k tematu svuj nazor. pokud ti to vadi, mohu to opravit do nasledujici podoby:
rad bych okomentoval uroven sluzeb v souvislosti s nasazenymi vozy CD na spoji IC Ostravan, detaily meho nazoru najdete v diskuzi pod clankem
http://www.zelpage.cz/zpravy/8036
obousmerna komunikace mezi obema clanky byla do predmetne diskuse doplnena.
zaverem mamna Tebe dve otazky:
1. prijde ti to normalni?
2. nezblaznil si se??
ano, mas pravdu, jakmile jsi to napsal, doslo mi, ze pan Paroubek se o tom chtel s KK pobavit, bylo to v te diskusi jasne receno. takze se timto omlouvam za OT.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










