Praha — Bezplatný nápoj a denní tisk v první třídě, garantovaný standard kvality v celém vlaku – tak bude vypadat cestování vybranými spoji InterCity a EuroCity Českých drah, které na tiskové konferenci 27. ledna představily některé ze svých dalších záměrů, týkajících se vlaků vyšší kvality. Jak uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda, národní dopravce se v tomto ohledu zaměřuje na dvě skupiny požadavků. Na prvním místě je kvalita vybavení vozů, jež by se u komerčních spojů EC/IC měla postupně sjednotit v horizontu několika let díky rekonstrukcím současných vozů 2. a 1. třídy, stejně jako modernizacemi kombinovaných restauračních vozů. U moderních vozů řady Bmz245 i druhé třídy jednotek Pendolino dojde k doplnění zásuvek 230 V; ještě více ale chtějí dráhy nabídnout zákazníkům, kteří připlatí 50 % za 1. vozovou třídu. Zde je důležitá především úroveň poskytovaných služeb, u nichž se dopravce chystá uplatnit zkušenosti z vlajkového produktu SuperCity Pendolino, a zároveň se poučit z dřívějšího neúspěšného pokusu o zavedení prémiové třídy SC Class.
Spoje zařezené do pilotního projektu:
Na základě poznatků získaných z provozu se České dráhy rozhodly, že servis známý hlavně z první třídy pendolina — denní tisk či občerstvení v ceně jízdenky – rozšíří i na vybrané spoje EC/IC. Od počátku února proto zavádí pilotní projekt, který potrvá přibližně do konce června a podle něhož se pak dopravce rozhodne o dalším postupu. Cestující 1. třídy nově dostanou denní tisk a teplý či studený nápoj zdarma, servis na palubě budou zajišťovat stevardky, které doplní běžný vlakový personál. Ty budou dále cestujícím poskytovat informace o službách a jízdě vlaku, pomáhat s nástupem či nalezením místa nebo uskladněním zavazadel, ale také zprostředkovávat objednávky jídla či nápojů z bistra nebo jídelního vozu. Zčásti tedy ulehčí práci průvodčím a vlakvedoucím. Cestujícím druhé třídy se stevardky budou věnovat po splnění úkolů v první třídě, avšak nápoje či tisk již budou zpoplatněny.
Nové služby budou zavedeny nejprve v osmi spojích mezi Prahou a Moravou, postupně se však budou rozšiřovat i na další vlaky – především v závislosti na dodávkách nových vozů, neboť v každém spoji s vyšším standardem služeb bude rovněž garantována kvality soupravy.
Garantovaná kvalita a služby v 1.třídě vlaků zařazených do pilotního projektu:
- klimatizace
- zásuvky 230 V
- vlakový rozhlas
- uzavřený systém WC
- teplý či studený nápoj zdarma
- denní tisk zdarma
- stevardka
Stevardky spojů IC/EC budou mít kromě zmíněných služeb také další povinnosti – kontrolu kvality a čistoty vozu včetně WC, kde budou mít za úkol doplňovat chybějící hygienické potřeby nebo uklízet hrubé nečistoty. K tomuto účelu budou mít k dispozici tzv. „kufřík první pomoci,“ v němž kromě jízdního řádu nebo toaletního papíru naleznou také smetáček a lopatku, hygienické ubrousky a jednorázové rukavice. Poslední funkcí stevardek bude monitoring a sčítaní cestujících první třídy nebo realizace anket či průzkumů spokojenosti. Obléknou také zbrusu nový typ uniforem.
České dráhy upozorňují, že toto opatření je pouze dočasné, jelikož v dlouhodobém horizontu chtějí zavést funkci vlakvedoucího–stevarda podobně, jako tomu je dnes v pendolinu. „Nechceme, aby vlakvedoucí byl jen "štiplístek", jak se mu někdy přezdívá, ale aby se o cestujícího kompletně postaral,“ podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Bude zajímavé sledovat, jak se při současném nedostatku kvalitních osobních i restauračních vozů drahám podaří novou úroveň kvality garantovat. Pro cestující je nicméně nový počin ČD jasnou změnou k lepšímu: kvalita spojů je konečně garantovaná.
Zdroj: České dráhy
| 28.1.2011 (0:00)
Bezplatný nápoj a denní tisk v 1. třídě... Podle mě si tímhle slibem ČD ukouskly trošku velké sousto. Je takovýto standard ekonomicky udržitelný??
v podani CD a.s. nikoliv, v podani jakekoliv jine soukrome spolecnosti ano. ekonomicka hodnota jednoho napoje (jakehokoliv: alkoholickeho [vyjma lahudek typu Oporto 20years old], nealkoholickeho, tepleho, studeneho...) je v souctu zaplaceneho jizdneho jednim zakaznikem zanedbatelna polozka, kterou normalni podnikatel bere jako investici do budoucich vztahu s klientem (taky nenabizim kavu za prachy ve svy kacelari, kdyz ladime kontrakt - nabizime bezny sortiment zdarma jako lichotku tomu, kdo nam nese prachy...). ovsem pravdou asi bude, ze onen soukromnik si svy prachy hlida o dost lip, nez ekonomicky usek CD a.s..
Nemám na mysli ty drobnosti, ale práci stevardky - roznosit je pár stovkám lidí jí zabere docela hodně času, který by podle mě mohla věnovat zákazníkům smysluplněji).
chapu, ze Vam to muze pripadat divne, ale presne tohle je na zapad od CR to, co ten zakaznik ocekava od personalu: aktivni komunikace, primy kontakt, splneni nemozneho (je-li to mozne...). a v tom PRku je to i jasne naznaceno: pruvodci na techto premiovych spojich uz nebudou "jen" pruvodci, ale zacnou delat to, co je vsude jinde pomerne bezny: zacnou se komplexne starat o klienta, ktery jim jen tak mimochodem nasypal jistou castku do kapsy ve formne vyplaty. na zapad od nas je zakaznik panem, jehoz prani (byt jakkoliv blbe) je personalu rozkazem. v CR to zatim ne uplne vsude plati - nebo spise bych mel rici, ze az na nekolik malo svetlych vyjimek to v CR vlastne zatim vubec neplati... takze bychom vlastne tuto zmenu meli anotovat: "to jim to trvalo...".
("Dobrý den, tady XY, už druhý den nám nejde internet, můžete mne přepojit na některého z techniků? - Tady nikdo neni. Zavolejte si odpoledne. - Aha. A nemohl bych Vám nechat naše číslo,že by nám ten technik zavolal, až bude? - Pane, my nejsme telefonní ústředna. Zavolejte si někdy pozdějc, třeba odpoledne... - Aha, tak Vám tedy opravdu MOC děkuju.". tento rozhovor mel za nasledek vypovezeni smlouvy jeste ten den, dodavatelem sluzeb se mym rodicum stal podnikatel s ponekud privetivejsim personalem a pristupem.).
tuhle Vasi zkusenost tu omilate porad a porad a porad. zjevne nic jineho negativniho na SA nemate. zkusil bych zmenit historku, pripadne - jste-li normalni svepravna osoba - bych se zameril (misto neustaleho omilani tehoz na strankach Zelpage) na efektivni reseni one situace - a reseni samozrejme existuji, jen nejsou tak jednoduchy, jako neustale breceni na Zelpage...
Pro cestující je nicméně nový počin ČD jasnou změnou k lepšímu: kvalita spojů je konečně garantovaná.
Michale, prosim, prestante blbnout. vami nadsene prijeti garanci kvality ze strany CD je totiz ponekud predcasne, a to z nekolika duvodu.
1. podle vyjadreni papalastva CD a.s. ma tento projekt trvat pouze do cervna letosniho roku, a pak se budou analyzovat vysledky. coz nutne nemusi znamenat, ze onen stav projektu bude zachovan i nadale
2. az uvidim nekterou z onech slicnych stewardek v kontrastu s Bmee(248), razenych na Ostravanu, budu mit na vyber: bud se zacnu ukrutne smat, nebo naopak zacnu ukrutne brecet - tohle snad nikdo nemuze myslet vazne, nasadit neco tak krasnyho (stevardky z tiskovky) do kontrastu s vagonem, ktery cestujici vraci mnoha svymi prvky interieru zpet do let 80-ych...
3. Jancura jeste nevyjel, Leos Novotny taky ne. zda vyjedou (at uz prvni, nebo druhy pan...) je pro nas cestujici zatim ponekud tajuplnou otazkou. co ovsem vime jiz nyni, ze jakekoliv zlepseni cehokoliv v podani CD a.s. byva ve vetsine pripadu beh na neuveritelne dlouhou trat.
proto, ac nerad, Tvuj clanek hodnotim negativne: ma vzhled placene inzerce, a to mne - jakozto priznivce zeleznice a priznivce tohoto media - dost urazi. a to i presto, ze je mi jasne, ze o placenou reklamu CD nejde. je mi z toho smutno.
Špatné:
Bezplatný nápoj a denní tisk v 1. třídě
Podle mě si tímhle slibem ČD ukouskly trošku velké sousto. Je takovýto standard ekonomicky udržitelný?? (Nemám na mysli ty drobnosti, ale práci stevardky - roznosit je pár stovkám lidí jí zabere docela hodně času, který by podle mě mohla věnovat zákazníkům smysluplněji).
pomáhat s nástupem či nalezením místa nebo uskladněním zavazadel
Na vyžádání by to i dnes, aspoň z pohledu evropského cestujícího, měli/y dělat průvodčí. Samozřejmě, po vytvoření adekvátních podmínek k výkonu své běžné činnosti. Tedy žádné bezhlavé osekávání nákladů a optimalizace každé minuty pracovní doby "od zeleného monitoru", protože vystresovaného zaměstnane žádný zákazník neocení...
Dobré (s trochou konstruktivní kritiky):
monitoring a sčítaní cestujících první třídy nebo realizace anket či průzkumů spokojenosti.
U komerčních spojů je to jejich soukromá věc, u objednávaných by to chtělo poskytnout data aspoň objednateli.
Jako dopravní inženýr bych uvítal, aby část anket byla koncipována tak, aby jejich výstupy umožňovaly vyhodnocování kvality veřejné dopravy jako systému (ne ISO, ale takové té kvality, co zažíváme na vlastní kůži).
kvalita vybavení vozů, jež by se u komerčních spojů EC/IC měla postupně sjednotit v horizontu několika let
Teď ještě nějak systematizovat údržbu (NE finančním limitem, co vypadl z počítače!!!, ale vhodným managementem objednávek a výběrovkami na dodavatele), a mohlo by se aspoň v téhle kategorii začít kulturně cestovat.
U moderních vozů řady Bmz245 i druhé třídy jednotek Pendolino dojde k doplnění zásuvek 230 V
Zavedl bych u veškerých dálkových (a možná i Sp?) vozů/jednotek, jejichž parametry na rekonstrukci/pořízení lze ještě v tuto chvíli specifikovat. Montování ad-hoc bude pochopitelně dražší.
kontrolu kvality a čistoty vozu včetně WC, kde budou mít za úkol doplňovat chybějící hygienické potřeby nebo uklízet hrubé nečistoty.
Co se dá dělat, mezi zákazníky jsou i prasata (na Západě to mimochodem není lepší), každopádně z odstavného nádraží by měly vozy vyjíždět s udržovaným, perfektně vyčištěným a vším vybaveným WC. Stevardky by měly řešit pouze zaprasení po cestě.
chtějí zavést funkci vlakvedoucího–stevarda
Opakuji, co jsem napsal výše: Vytvořit jim v rámci možností pohodové pracovní prostředí, NE bezhlavě optimalizovat. Na jedno EC (snad kromě nějakých "polonočních") nejmíň dvě vlakvedoucí-stevardky.
Závěrem bych rád i já vyjádřil díky Žlutému dopravci. Bez něj by ten národní neměl důvod se takhle snažit.
P.S. Zajímavé bude, jak se k tomu postaví odbory. Doufám, že nebudou obhajovat flákače z řad zaměstnanců. Pohodovým prostředím nemám na mysli, že si jedna ze stevardek bude celou cestu válet šunky ve služebním oddíle (který bych jim na přiměřený odpočinek poskytl). Zkrátka - je to celé o lidech - nahoře i dole.
Jinak, ta stevardka je hrozná kravina. Dráhy šetří na personálu tam kde by byl potřeba ( viz zmínka v článku o Pendolinu, to je skoro výsměch ) a pak dávají holku ( nic proti ni ) tam, kde bude pouze suplovat činnost někoho, kdo na tom vlaku stejně bude a mohl by ji klidně dělat sám.
nevíte někdo prosím proč je pendolino na popplatku za dopravní cestu dražší než klasika?
Děkuji
a na standard SA, kdy Vás vyhodí z autobusu po zakoupení jízdenky, s odůvodněním, že chtějí raději vézt někoho jiného než Vás jste si taky už zvykl??
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










