Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.
České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.
Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.
- Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
- Litvínov – Ústí nad Labem
- Kadaň – Most – Ústí nad Labem – Děčín
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt
- Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
- Pardubice – Hradec králové – Jaroměř
- Nahradí většinu klasických souprav s vozy Bdmtee
- Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
- Šumperk – Zábřeh na Moravě
- Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
- Doplní jednotky ř. 460, a nahradí tak část klasických souprav s vozy Bt/Bdt
- Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)
- Strakonice – České Budějovice – České Velenice
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt/BDs
Nové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:
| Dvouvozová jednotka (644) | Třívozová jednotka (445/645) | |
|---|---|---|
| Max. rychlost | 160 km/h | |
| Výkon | 1 360 kW | 2 040 kW |
| Délka jednotky | 52 900 mm | 79 400 mm |
| Kapacita | 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě | 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě |
| Napájení | 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) | 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks) |
Škoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.
České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.
České dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.
Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation

Nemam pro to zadne duvody a ani neznam zadavaci dokumentaci, ale pokud se (nejen na tomto serveru) porad omila fakt, ze se do vyberka nikdo jiny neprihlasil, protoze by nesplnil velmi netypicke zadani, jsem presvedcen o tom, ze to tak bylo.
Jak uz jsem psal na K-reportu ( http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2054404 ), pokud to takto zmanipulovano bylo, ma z toho sice ted Skodovka prijem, ale zadelava si na problemy v budoucnu. Jak uz tu nekdo psal, ztrati tim na konkurenceschopnosti, protoze ji nic nebude tlacit k tomu, drzet s ostatnimi krok.
I kdyz to muze vypadat divne, ja v tomhle Skodovce fandim - jenze se mi ekluje, ze by melo jit na pomerne natriskanem trhu primestskych jednotek o kontumacni vitezstvi.
Super, takže se státní peníze vrátí zpět do kasičky i s 20% daní. Navíc pražský Siemens musel zavřít právě kvůli nedostatku zakázek. A co je lepší mít. Odzkoušené vozidlo, relativně spolehlivé v provozu nebo něco, co ještě nespatřilo světlo světa?
Mě opravdu fascinuje, jaký bordel zde panuje. Udělat zakázku na něco, co je teprve na papíře za x mil. kč... Co se týče podmínek ČD. Ty byly vždy jen takové, aby to vyhrála právě Škoda a její dceřiné firmy. A už vidím, jak Škoda bude platit ty náhrady za to včasné nedodání (kolik je kurs, že se to v termínu nestihne?)
donnerstag: Nerád to hovorím, ale práve na 301 sa tieto jednotky nedostanú zrejme vôbec. Vyťaženosť trasy PV-OC v špičkách zodpovedá zhruba štvorvozovej 460, zatiaľ čo pre ČD je prioritou náhrada klasík na ramene 300-270-291 Nezamyslice - Přerov - Olomouc - Zábřeh - Šumperk.
Ja teda trvám na tom, že najlepším vozidlom na Prostějov boli trojžaby v rokoch 2004-2006, i keď v špičkách to bývalo dosť plné. Náhradu za tornáda by som tu ale tak skoro nečakal.
@Nádražák: Dvousystémy pro OK proto, že nějaký těžce neinteligentní člověk nakreslil při rekonstrukci Nezamyslice-Blažovice styk před Nezamyslicemi od Olomouce.
Prosím o definici českého průmyslu.
Je Škoda Auto český průmysl? A bývalá Karosa? TPCA, Hyundai? Koho tam zaměstnávají? Komu platí daně? Sorry, Hyundai a TPCA mají prázdniny...
Jsou Dm12 české, když mají motor MAN?
Bombardier Česká Lípa. Je to český průmysl? Stadler Praha. Co tam vlastně dělají?
Jsou to jen manufaktury, takže musí být český také vývoj? V rámci koncernu Siemens bylo počátkem roku 2010 rozhodnuto výrazně posílit vývojové centrum v Praze a Ostravě. Zatímco v roce 2009 v nich bylo zaměstnáno dohromady 55 lidí, v září 2010 to bylo již 85 a současný plán je uzavřít obchodní rok 2011 (tj. k 30. 9. příslušného roku) se 140 zaměstnanci a rok 2012 s 200 pracovníků. Pražské konstrukční vývojové centrum kolejových vozidel (sídlící v Praze-Stodůlkách, tj. v nové centrále firmy Siemens v ČR) je zaměřeno na oblast mechanické části kolejových vozidel pro městskou, regionální a vysokorychlostní dopravu a jejich elektrické výzbroje. V Ostravě (kde je centrum umístěno v Domě energetiky poblíž centra města) je hlavním tématem řešení interiéru, včetně souvisejících systémů, např. klimatizací. Česká vývojářská základna, jedna z pěti divize Siemens Mobility tak zaujme počtem zaměstnanců třetí pozicí, za Německem a Rakouskem. [ŽM 12/2010]
Až zde někdo definuje termín "český železniční průmysl", pak teprve má význam v diskuzi pokračovat.
Jinak s druhou částí příspěvku musím plně souhlasit!
Někdo tady psal o pseudoekonomech a vy tady přitom ukazujete příklad sporu, co se vede už stovky let. Pokud bychom z principu dávali všechny zakázky škodovce, tak za A) nemůže vzniknout nový český a lepší dodavatel, za B) škodovka ztratí konkurenceschopnost (tak jak se stalo spoustě českých firem po revoluci), protože nebude mít potřebu inovovat a investovat do inovací a C) dostaneme čím dál nekvalitnější produkt za vyšší ceny.
Chyba je u ČD, protože oni dělají zadávací dokumentaci a samo o sobě je to dost podezřelé, když zadají nějaké podmínky, které splní jen jedno vozidlo jednoho výrobce... Potom se prostě vozidla nemohou srovnávat. Nevadí, že se prototyp teprve vyrábí, ale pokud ve smlouvě není hodně mastná pokuta za zpoždění, je to špatně. Potom státní podnik přichází o peníze, které by nový vlak mohl vytvořit a doplácíme to my z našich daní, popř. nepohodlím při cestování.
On mýtus o českých vlacích je vůbec takový podezřelý, nevím jak je na tom bombardier u Č. Lípy, ale siemens to zabalil právě kvůli tomu, že ČD ho ignorovaly. No a jakou máte jistotu, že část dílů pro nové vlaky třeba v Německu nebo Polsku nepochází z Čech???
Za tuhle situaci si můžou ČD sami, tím, že výberová řízení buď nevypsali vůbec, nebo byly podezřelý, proto jim dneska nikdo nevěří..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











