Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.
České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.
Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.
- Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
- Litvínov – Ústí nad Labem
- Kadaň – Most – Ústí nad Labem – Děčín
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt
- Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
- Pardubice – Hradec králové – Jaroměř
- Nahradí většinu klasických souprav s vozy Bdmtee
- Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
- Šumperk – Zábřeh na Moravě
- Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
- Doplní jednotky ř. 460, a nahradí tak část klasických souprav s vozy Bt/Bdt
- Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)
- Strakonice – České Budějovice – České Velenice
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt/BDs
Nové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:
| Dvouvozová jednotka (644) | Třívozová jednotka (445/645) | |
|---|---|---|
| Max. rychlost | 160 km/h | |
| Výkon | 1 360 kW | 2 040 kW |
| Délka jednotky | 52 900 mm | 79 400 mm |
| Kapacita | 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě | 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě |
| Napájení | 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) | 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks) |
Škoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.
České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.
České dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.
Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation

Tak paráda, souhlasím s Vámi. Škoda Transportation, Bombardier Česká Lípa, Siemens Praha. To vše je (byl) český průmysl. A přiznám se, že fakt nevím, co dělá v Praze Stadler, ale firmu v českém obchodním rejstříku taky má.
A jestli tu bude jezdit dceřinná společnost DB s. r. o. a mít českýho fíru s českým průvodčím (jak by asi s českými cestujícími mluvil) a platit daně do českého státního rozpočtu, tak to bude taky česká firma.
Co už ty firmy dělají se svým ziskem po zdanění, to už je jejich věc. Nikde však není napsáno, že firmy vlastněné přímo českými majiteli ho nemůžou utratit v zahraničí. A že firmy vlastněné zahraničními majiteli ho nemůžou investovat u nás.
To bylo šité zase na Stadler (RS1), tak bych tu velikost dveří zase tolik neřešil, co si ČD objednají, to mají..
Vidět hned za vším špínu, úplatky, podvody je taková tradiční česká vlastnost, zvláště když se jedná o státní firmu.
Dm 12 je českej, je tam spousta českých dílů, stavěly ho čeští zaměstnanci, výroba se uskutečnila v česku, to že to má motor MAN neznamená že by to neměl být český výrobek, to je jen subdodávka, která nemá žádnou váhu. Těžko říct, zda je v evropě ještě nějaká firma, co dokáže udělat výrobek od počátečního návrhu, až po finální výrobek.
Třeba Siemens Zličín, německá firma, ale hala v Praze, zaměstanci převážně z česka, daně platila českému státu, takže to leze považovat za průmysl. Stejně jako Škodu auto, nebo Legios, ktereý licenčně dělá lokomotivy Maxima (30CC).
S těmi dveřmi pravda, na to bych zapomněl (jen by mě zajímalo, odkdy ČD lpí na šířce dveří :-D )
A s tím 1:1. I kdybych tu 10kč dostal zpět, tak si říkám, jestli by nebyla lepší prohraná v automatu, než věřit, že se "plány" splní.
Jestli nám protiřečníci dají kurs 1:1 tak do toho jdu aspoň za 10kKč, tak dobrou sázku by byla blbost nepřijmout... co říkáte? Najdeme někoho tak moc věřícího domácímu výrobci? :)
Tak ona ta špína ze zadání nejspíš postupně probublá na veřejnost... zrovna na tomhle je vidět jak obrovskou výhodu mají papírové projekty oproti již reálně existujícím vozidlům, když zadavatel vymyslí jakoukoliv ko.....u tak není problém mu na papíře vyhovět, no a možná to tak udělají i ve skutečnosti (anebo taky ne). Takto se relativně snadno tvoří VŘ šitá přesně na míru tomu co si zadavatel chce koupit... (a někdy je to víceméně rozumné, jindy blbost, a velice těžko se to rozlišuje).
Bylo by hodně zajímavé vědět kdo konkrétně je "podepsaný" zrovna pod takovýmto požadavkem, aby to mohlo mít (žádoucí) vliv na jeho další profesní kariéru...
K tomu jednoznačnému odmítání či naopak nekritickému chválení všeho domácího/zahraničního - je bezpochyby potřebné najít rozumný kompromis, oba extrémy jsou nebezpečné. Jenže, do letošního roku tu byla totální preference domácích řešení prakticky za každou cenu, a i s tím co je objednané (a jak někdo správně poznamenal, dokud to tu není tak pořád ještě nevěřím, historie zrušených VŘ je u ČD sáhodlouhá) tak pořád zůstává majorita u Škoda Transportation, oni totiž ty elektriky (plus desítky regionoh, ty jsou sice docela levné ale zato jich jedou velké série) tvoří podstatně dražší skupinnu výrobků, pokud někdo náhodou třeba pozapomněl že jeden Elefant příjde na čtvrt miliardy...
Takže, obvykle akce vyvolává reakci, po letech všeho od Schadewerke je logické že jsou hlasy proti silné. Až se tu po dvou letech sejdeme a budeme (možná) moci konstatovat že "celá" třetina peněz do nových vozidel šla mimo Škodu tak já osobně konstatuji pokrok, a že by to ještě trochu chtělo přidat, tak na 50% řádové...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











