..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ tom_ 
20.02.2011 (13:04)  
Tak to je opravdu skvělá zpráva. Pro Prahu budou dodány nové nízkopodlažní jednotky a v Brně budou dalších 40 let jezdit nyní již 40 let staré, nevyhovující a poruchové pantografy. Konkurenci na železnici!!!
registrovaný užívateľ MirekM  mail  
20.02.2011 (12:04)  
Jirka Kraťas: Myslím si, že dnes, v době polovodičových měničů, již není třeba tolik řešit jednotlivé napájecí systémy jako v době krys a es. Naopak, přednost je dávána vozidlům univerzálním. Důkazem budiž rostoucí množství třísystémových vozidel. Přitom třeba česká pendolina si 25 kV užijí vždy jen na chvilku cestou do Brna, a na 15 kV si dokonce ani nesáhnou.
registrovaný užívateľ M 
20.02.2011 (11:20)  
U otazky za milionto asi ma smerovat k tomu, ze je potreba podporovat domaci prumysl a aby sly ty vyrobky vyvazet. Jenze ta "spravna" odpoved pada v okamziku, kdy se tyto vyrobky vyvazet nedari...
Pokud jde o tu platebni bilanci, tak otazka za korunu - proc by se ta bilance mela vyrovnavat v momente, kdy budeme mit euro?
20.02.2011 (11:12)  
Japan: Ta rakouská trakce pro jihočeské 644/645 by jistě stála za to pro případné zajíždění do Gmündu či Summerau. Na druhou stranu by se u těchto jednotek mohla vypustit stejnosměrná trakce, pokud nebudou zajíždět do Benešova.
20.02.2011 (1:06)  
Pro Juraje Kováče: v něčem máte trochu pravdu, v něčem jste vůbec nepochopil pointu, ale pitvat se v tom dál nebudu. Shrnu to jen parafrází klasika: představa, že se tady všichni uživíme vývojem softwaru a konstrukčními pracemi je sice líbivá, ale falešná.
A snad jen k tomu Parsu - pod spojením "nalít miliardy" si představuju např. sanaci ČSA, ČD nebo nemocnic. A přestože nevím, jestli PARsu ty miliardové zakázky pomohly dlouhodobě, nikdo mě zatím nepřesvědčil, že nechat ty samé miliardy odplynout někam do ciziny by bylo výhodnější.
registrovaný užívateľ mic 
19.02.2011 (18:17)  
No hezký. Uvěřím, až mi to zastaví u perónu. Vzhedem o počtu objednaných kusů vidím nástup těchto vozidel velmi plíživý, takže výrazněji se projeví až kdoví kdy a do té doby bude loterie, čím vlastně pojedu.
Ale abychom nezůstali jen u Os. Moc pěkná by mohla být úprava pro R. Konečně by mohly být zavedeny přímé spoje. Namátkou mě napadá Pha-Plzeň-dělení-Klatovy/Domažlice(až budou dráty)/Cheb. Tady vidím ohromnou výhodu kratších jednotek - většina lidí přestupuje vééélmi nerada...
19.02.2011 (16:51)  
Do článku byly doplněny nějaké nové info.
registrovaný užívateľ Jackub 
19.02.2011 (15:09)  
@ Busman & SYN k příspěvku Petra Stříteského:

Přesně tak! Naprosto souhlasím!
registrovaný užívateľ Jackub 
19.02.2011 (15:07)  
@ Juraj Kováč: Výborně, vyhráváte! :-)
19.02.2011 (14:33)  
K tý trakci, z http://www.skoda.cz/cs/reseni/produkty/elektricke-jednotky/jednopodlazni-elektricka-jednotka/

Každý vůz bude mít jeden hnaný podvozek.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko