..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Busman 
19.02.2011 (10:29)  
Proti podpoře domácího průmyslu, tedy průmyslu na českém území, zaměstnávajícího české zaměstnance (ať už ve vývoji, nebo v montovně) a platícího daně do české státní pokladny, v zásadě nic nemám. Jen se z tohoto průmyslu nesmí protěžovat jedna konkrétní firma.

Ale přednější je mi česká železnice. Pokud bude kupovat nespolehlivá a morálně zastaralá vozidla a vypadat jako skanzen, cestující přestoupí do aut a nebude nikdo, kdo by ten český průmysl podporoval.
registrovaný uživatel SYN 
19.02.2011 (10:28)  
Railpic: otázka která mě napadá (a není na ni triviální odpověď) je - má se líp zaměstnanec úspěšné montovny renomovaného zahraničního výrobce (řekněme styl VW Škoda auto) nebo zaměstnanec domácí firmy tak-nějak se probíjející na trhu (řekněme styl SOR Libchavy nebo tak něco)? To je na pováženou. Ono totiž těch echt domácích (pomiňme úplně utajené vlastníky, berme to trochu vstřícně s definicí že "naše" je to co o sobě tvrdí že má generální ředitelství v Česku) firem co slaví dobré úspěchy a může si dovolit královsky platit své zaměstnance je jak šafránu...

A k těm ekonomickým tygrům - většina z nich má pořád ještě úroveň "blahobytu" pro prosté obyvatele dost nízkou (samozřejmě že mnohem vyšší než když začínali - prakticky z ničeho), hlavní rozdíl mezi nimi a námi je že u nich se situace citelně zlepšuje, kdežto u nás bohužel tak nějak ne... s naší úrovní bych byl vcelku spokojen, ale s její dynamikou nejsem, mám totiž vážné obavy že pokud se nesnižuje v absolutních číslech, tak relativně vůči okolí asi ano...
19.02.2011 (9:58)  
Zahrajte si milionáře.
Otázka za 1 000: ekonomický vzestup většiny z dnes nejbohatších zemí světa po 2. světové válce stejně jako Číny a dalších tzv. tygrů JV Asie byl založen na:
1. systematické podpoře dovozu 2. systematické podpoře vývozu nebo ropě 3. dotacích EU 4. židovském zlatu a bankovním tajemství

Otázka za 5 000: Kde lze většinou očekávat vyšší platy, a tedy i vyšší životní úroveň: 1. v centrále nadnárodní společnosti 2. v montovně nadnárodní společnosti v rozvojové zemi 3. nejlepší je být doma na podpoře

Otázka za 10 000: německý dělník ve VW má 2x vyšší plat než český dělník ve Škodě Auto, protože: 1. je 2x pracovitější a za směnu vyrobí 2x více aut 2. 2x déle stávkuje 3. auto s nálepkou VW - Made in Germany se dá prodat 2x dráž než úplně stejné auto s nálepkou Škoda - Made in Czech Republic 4. český dělník posílá třetinu svého platu německému dělníkovi

Otázka za 50.000: které z níže uvedeného se zásadně neobjednává na základě projektu, ale vždy jen alespoň na základě prototypu: 1. nové typy civilních letadel za miliardy korun, např. A380 nebo B 787 2. nové typy kolejovývh vozidel za stovky milionů korun, jako např. lokomotivy, tramvaje, soupravy metra M1 pro Prahu atd. 3. vláčky modelové železnice za stovky korun

Otázka za 100.000: Česká republika je jedna z nejzkorumpovanějších zemí vyspělé části světa. Západní firmy zde 1. většinou neuplácejí, protože jim to zakazuje jejich Code of Conduct 2. dost často uplácejí, protože ty zisky stojí za trochu strachu, např. u stavby dálnic a koridorů, abychom zůstali u tématu 3. raději nepodnikají a veřejných soutěží se vůbec nezúčastňují

Otázka za 1.000.000: bez podpory domácího průmyslu, tj. průmyslu na českém území, by česká ekonomika mohla být založena na: 1. cestovním ruchu, protože pivo máme levný, holky pěkný a sem tam nějakou památku 2. stavebnictví s důrazem na tunelování a obří sklady 3. vzájemném obchodě s dováženým zbožím. Platební bilanci by nakonec vyrovnala nucená dražba celé republiky.
registrovaný uživatel SYN 
19.02.2011 (8:50)  
Jestliže má někdo rád řekněme Renesanci, a chtěl by ji vidět všude, tak to je samozřejmě otázka jeho vkusu. Pokud by se ovšem snažil si vynutit aby všichni i dnes stavěli v tomto (krásném, ale poněkud překonaném) stylu tak proti většině nemá šanci (naštěstí).
Doprava potřebuje nutně být především dobře funkční. Pokud ji někdo chce mít také hozkou (a ještě navíc pestrou, což jde do jisté míry proti požadavku efektivity) tak nemám nic proti, pokud se to podaří dosáhnout s nulovými (případně minimálními) vícenáklady, případně ze sponzorských darů milovníků pestrosti...

Jinak zbývají jen skanzeny a nostalgické jízdy, to musí stačit.
registrovaný uživatel kubam 
19.02.2011 (8:40)  
hmmm a v JMK...nic :-( Vlastně pardon, asi šaliny nebo trolejbusy...ale mimo Brno nic, v JMK nejsou v regionální dopravě žádný nový vozidla (opravdu nový, ne 814, 954), nejnovější je snad 842 se svýma skoro 20 rokama. Mrzí mě, že pánové z JMK zapomínají, že kraj není jen Brno:-(

Holt žádná PESA, ŠKODA, Stadler nebo něco...kolek let ještě přijdu na nádraží a přistaví mi tam 714 se dvěma Btx.
Buďte rádi, že se vám něco objednává, my nemáme, a ani nedostaneme, nic:-(
registrovaný uživatel Busman 
19.02.2011 (8:10)  
Petr Stříteský:

Železnice nesmí být muzeem ani výstavou kolejových vozidel. Železniční doprava musí být moderním, rychlým, spolehlivým a komfortním dopravním prostředkem. A tedy nudným.

Vaše šotoušské kecy jdou proti tomu. Někdy mi fakt příjde, že pro samou lásku k železnici drážní dopravu úplně zadusíte, protože zbytek obyvatelstva definitivně přesedne do aut.

Vy i Němec si za tím "Brejlovcem atd." dojedete do Lužné u Rakovníka. Doufám, že pro Vás jednou budou nostalgické jízdy na muzeálních tratích, na těch, po kterých teď brečíte, že je chtějí zavřít. Protože mezi ty nudné vlaky vás nepustí, abyste nenarušili takt a systémové přípojné vazby...
registrovaný uživatel lukes4.zs  mail  
19.02.2011 (7:57)  
Jedno nechápu a to je to...jak budou pantografy zajíždět do Kadaně města,když tam kráty ještě nevedou a pochybuji,že budou tak rychlý a budou na to peníze,aby je tam zavedli....Přitom to vidím jako nesmysl....spousta vlaků osobních ted končí v Klášterci a tam je bod pro přestupy do Varů....tak proč to chtějí měnit??
19.02.2011 (7:41)  
Finta je, že ty dráty jsou pod napětím. Jinak by tam už skutečně nebyly. Nějaký odklon nákladů za poslední pětiletku tam snad i projel.
19.02.2011 (7:27)  
rpet - v louce jsem byl před týdnem - dráty tam na 100% jsou jestli teda nemám vidiny.. Když se podíváš na mapu do JŘ taky to uvidíš...
19.02.2011 (7:25)  
TTtrain - to byla samozřejmě nadsázka, ale je pravda, že doprava v Jižních Čechách je jedna z nejhorších - nulová integrace, žádná koncepce, neochota navázat bus/vlak, nejnevýhodnější smlouvy s ČD, naprosté paskvily (814 na bechyňce), a obecně strašně málo rekonstruovaných souprav. A interval čtyři hodiny není výjimkou!
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko