..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 38      Zpráv na stránku:   
31.08.2011 (14:38)  
quido.speedy: A já si až do tohoto momentu myslel, že rakouská Ampz mají pouze 4 kupátka. :D :D
31.08.2011 (14:37)  
registrovaný uživatel Juristic007

Až nasadí ČD jízdenku do Ostravy za korunu, jako onehdá SA v autobusech, jsem zvědav, co na to Jančura řekne...


Už aby to bylo!!! Něco o tom víte? Sem s tím!
31.08.2011 (14:14)  
Jestli je v desetikupéčkovém Ampz naplánováno "jen" 48 míst, tak co Radim plánuje místo těch zbylých dvou kupé?
registrovaný uživatel Jackub 
31.08.2011 (14:13)  
Díky, Juraji, za odpověď!

Vím, že v současné době už je informací víc, viz. např, to, co sám uvádíš. Co se těch tajností týče, zajímalo mě, proč R. Jančura tuto cestu zvolil. Nejsem sám, koho toto "informační ticho" v kombinaci s, podle mého názoru, až velikášskými prohlášeními, udivovalo až iritovalo. tak mě jen zajímal důvod, i v kontrastu s informační politikou Leo Expresu.

Je mi jasné, že je to soukromý projekt, financovaný ze soukromých peněz, takže majitel má plné právo zvolit si takovou informační kampaň, jakou uzná za vhodnou. Mně jen přijde, že to pak na celý projekt Regio Jet vrhá negativní světlo, což je škoda, neboť jsem přesvědčen o tom, že díky Regio Jetu se konečně i v ČR začínají stojaté vody osobní dopravy čeřit...

Přijde mi, že i Raquac má pravdu a Regio Jet Leo Expresu tak trochu "cestu prošlapal". Každopádně na mě Leo Expres působí solidněji.

A co se High jetu týče - překvapuje mě, že tak zdatný podnikatel, jakým R. Jančura jistě je, nedohléhl nereálnosti tak, skromně řečeno :-), ambiciózního projektu...
registrovaný uživatel Jugy  mail  
31.08.2011 (14:05)  
Netušíte někdo, jestli i strojvedoucí RJ budou mít nějakou uniformu nebo budou jezdit jako jejich modrá konkurence v triku a vytahaných džínách?
registrovaný uživatel Raquac 
31.08.2011 (13:56)  
Juristic007: K adoraci jakekoliv barvy mam daleko. R.Jancura rad ceri vodu a obcas to prezene - je ovsem otazka, jestli by se suchym a korektnim pristupem vubec neceho dosahl. Diky nemu zacala mit o potizich s oteviranim trhu zeleznicni dopravy povedomi spousta lidi a spousta lumparen tak nejde delat v klidku, popripade vubec. Jak by asi vypadalo se soutezenim rychlikovych spoju bez jancurova humbuku...
Rekl bych, ze Novotny muze byt korektnim sucharem, protoze tu zavej uz mu proslapal Jancura.
31.08.2011 (13:51)  
Jackub: ale veď presne preto vznikol tento článok - sľubovali sme najpodrobnejší pohľad na IC RJ z českých médií, a to sme snáď aj splnili:
Zloženie súprav - 2× Ampz (32 sedadiel veľkopriestor 2+1, 16 sedadiel v kupé po 4) + 3× ABmz (8× kupé po 6)
Jízdné - 230 Kč Ostrava, 190 Kč Olomouc (s KJ SA)
Zastávky - Pce, Ústí/O, Zábřeh, Olomouc, Hranice, Svinov, Stodolní, Havířov

Odkladanie má svoje prirodzené dôvody - financovanie, schvaľovanie peršingov, úpravy vagónov... to sú v mnohom veci, ktoré národný dopravca riešiť nemusí. Naproti tomu sa nikto nezarazí nad tým, že už tri roky tu s nami mali byť 109E napriek tomu, že podľa výrobcu (a donedávna aj ČD) všetko ide fantasticky.

Inak aby niekto nemal pocit, že nás tu všetkých skolila žltá zimnica, rozhovor s Leom máme pripravený. Len sa musím priznať, že tých dostupných informácií nie je oproti RJ o toľko viac, ako by sa mohlo zdať.

Projekt HighJet skončil preto, že stál na nerealistických predstavách z pohľadu financovania a realizácie. A ľudia, ktorí ho pre Jančuru vytvorili, prešli k inému dopravcovi :)
registrovaný uživatel Jackub 
31.08.2011 (13:17)  
@ Juristic007: Taky mám, bohužel, podobné dojmy. Projektu Regio Jet moc fandím, konkurence v osobní dopravě je na kolejích SŽDC potřeba jako sůl. A vydělat na ní může jen zákazník.

Ale mrzí mě prezentace společnosti STUDENT AGENCY. Neustálé odkládání spuštění "ostrého" provozu, tajnosti a mlžení ohledně složení souprav, jízdného i webových stránek a to vše ovšem zarámováno do, řekl bych, siláckých řečí a komentářů.

Nikdy jsem podobný projekt nespouštěl :-), proto se zeptám - proč Regio jet tak úzkostlivě vše tají, zatímco Leo Expres od počátku oznámil, kdo bude výrobcem jeho vlaků, o jaké jednotky se jedná a ukázal i vizualizaci? A proč vlastně skončil projekt High Jet?
registrovaný uživatel Sim 
31.08.2011 (13:03)  
Juristic007 > Až nasadí ČD jízdenku do Ostravy za korunu, jako onehdá SA v autobusech, jsem zvědav, co na to Jančura řekne...

Co na to rekne pan Jancura netusim, ale vim, co na to reknu ja nebo moje skorozena: v kozenkovym Becku je to zadarmo drahy!


A mimochodem, neprotirecite si ponekud? Na jednu stranu prohlasujete, ze vas vylozene prudi nedostatek informaci, ktery kolem zlutovlaku ted vladne. A jakmile nejake informace dostanete, je to pro vas jen potvrzeni vasi myslenky, ze to jsou nesplnitelne sliby. Nejmenujete se nahodou v civilu Zaluda? S jeho hlaskou o tom, jak zadne zlute vlaky nikdy neuvidi, to vase povidani docela ladi ;-)
31.08.2011 (12:56)  
popravě řečeno, nebaví mne toto slovíčkaření, já psal o článku na IDNES. ale uznávám, že chcete a potřebujete mít poslední slovo -proto: ANO, MÁTE SVATOSVATOU PRAVDU !!!!

na bazén si rád počkám,každopádně Lea aspoň naučili skromnosti. Ve svých vyjádřeních je opatrný, nikoho nenapadá, neslibuje nesplnitelné,jde si za svým cílem /to jest,střelit celou firmu někomu silnějšímu -můj názor/ a tak. Nejsem ani ČD Rulez,ani Leo Rulez,ale adorování žluťasů mne vytáčí.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko