..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 38      Zpráv na stránku:   
30.08.2011 (10:04)  
Firma St.Ag a jej dcérenka RJ má u mně velkou 1 s*.
FRK
Registered user Kakov 
30.08.2011 (9:52)  
Jizdni rad je od toho, aby se dodrzoval, nebo sou snad na dalkovejch spojich jiny predpoklady?
Ne kazdy ma naturu a cas na to, aby se rozciloval, jecel na nekoho. Kdyz si koupim mista vedle sebe a mam v cene kavu, tak to mam dostat automaticky a bez stiznosti


toto by melo byt samozrejmosti u kazdeho dopravce, a je zajimave jak lide, kteri jsou nespokojeni s CD a zaroven zamilovani do SA, v pripade SA vsechno prevratej, že je to vina cestujiciho...

ale podelit se o spatnych/dobrych zkusenostech patri mezi jednu ze zakladnich nezbytnosti, aby trh vůbec mohl fungovat....
Registered user MirekM  mail  
30.08.2011 (6:49)  
Juraj Kováč: Myslíš CG Transit? Teď na něj koukám do App Storu, nevěděl jsem, že něco s možností offline hledání existuje. Já jsem používal PDF z webu SŽDC a letos jsem si koupil regionální jízdní řád ve formě sešitku A6, protože jsem byl nadšený, že se vrátili k někdejšímu skládacímu formátu s velkými tabulkami. :-)
Registered user rpet  mail  
30.08.2011 (5:06)  
@ bartik09:
Jizdni rad je od toho, aby se dodrzoval, nebo sou snad na dalkovejch spojich jiny predpoklady?

ne, nejsou. ovsem ne vzdy je casovy skluz zapricinen ridicem (posadkou) busu (vlaku). existuji i objektivni priciny, jako treba zdrzeni na UK Border pri hranicni kontrole v Calais (Dover), nebo silny provoz na dalnici u Frankfurt a/M. proto sorry, tvuj argument je stejne blby, jako argument eurostaru - stezovat si na 20 minut zpozdeni na trase 1500 km povazuju za projev slabe inteligence.

Ne kazdy ma naturu a cas na to, aby se rozciloval, jecel na nekoho. Kdyz si koupim mista vedle sebe a mam v cene kavu, tak to mam dostat automaticky a bez stiznosti a odskodneni, jinak mam pravo byt nespokojen a informovat o tom.

totez. jeho naroky NIKDO nezpochybnil a pravo byt nespokojen nesporne ma - o tom ta diskuse nebyla, pokud ti to doslo. jen mi v te jeho reakci chybel prave popis toho, jak to resil. to je to, co v tom celym pribehu chybi. nebo ne??

...maji moznost zamestnanci CD prostrednictvim odboru chtit po vedeni jinou marketingovou strategii.

ty si snad delas legraci... opravdu to myslis vazne?
29.08.2011 (23:35)  
babilon: a dodajme tiež, že už sa hovorilo o tom, že si to môžu vydávať aj ostatní dopravcovia. Pochybujem ale, že by niekto z nich chcel. Papierové JŘ dnes už kupujú skutočne len staromilci a zberatelia, ktorí radi dvakrát do roka lepia a pred cestou radi listujú. Kto má telefón s Androidom alebo iPhone/iPod Touch, ten si už teraz môže za podobnú čiastku kúpiť aplikáciu, v ktorej má offline dáta pre celý kontinent, plus autobusy v ČR/SR, plus MHD.
29.08.2011 (23:09)  
z přebalu JŘ to není poznat-v podstatě reklama ČD
Ano, je to reklama ČD odměnou za to, že se stará o tisk a distribuci.
29.08.2011 (22:44)  
K tem stiznostem na SA na lince Londyn - Praha - Trencin a naslednejm protiargumentum:
Je irelevantni komentovat neci rozhodnuti pouzit pro tu cestu autobus. Ten pripad kterej eurostar popsal mi napadne pripomina mizernou garanci cehokoliv u CD. Jizdni rad je od toho, aby se dodrzoval, nebo sou snad na dalkovejch spojich jiny predpoklady?
Ne kazdy ma naturu a cas na to, aby se rozciloval, jecel na nekoho. Kdyz si koupim mista vedle sebe a mam v cene kavu, tak to mam dostat automaticky a bez stiznosti a odskodneni, jinak mam pravo byt nespokojen a informovat o tom.
Jinak chapu, ze je to asi(?) jeden z mala nespokojenych zakazniku.

K pruvodcim a stewardkam: Pruvodci CD a stewardka SA nebudou mit ze 100 % stejnou napln prace, nicmene tu sluzbu bude zakaznik hodnotit jako celek a pokud se ukaze, ze zakaznikovi vyhovuji vic sluzby SA, maji moznost zamestnanci CD prostrednictvim odboru chtit po vedeni jinou marketingovou strategii. Ovsem je dobre si uvedomit, ze ne vse, co se lepe prodava je skutecne lepsi.

Informace ze clanku snad netreba komentovat, vitezem konkurencniho boje je zpravidla zakaznik.
Registered user lbc 
29.08.2011 (22:14)  
AD Juraj Kováč
Chtěl jsem Vám jen poděkovat, jak jste reagoval na ten můj příspěvek-dříve u tohoto článku. A rozepsal ty traťové rychlosti na některých úsecích 010 a 090. Něco sice vím, ale ostatní informace jsem čerpal z jiné odkazu. A když jste to pak rozepsal, zjistil jsem, že ten odkaz je na jednu věc. Pak jsem sice našel další, ale ani tam to není o moc lepší. Chtěl bych se vás zeptat, pukud to není tajné. O mohu vás o to požádat. Z kterých stránek jste čerpal tyto informace pane Juraji Kováči?
Correspondent or Member of ŽelPage Hawkey  mail  
29.08.2011 (21:18)  
bobík: Proč jsou vždycky potenciální konkurenti v JŘ ČD?Většinou na dálkových trasách v daném GVD ani nevyjedou...

Protože mají vyjednanou tuto časovou osu a jelikož je GVD vydáván SŽDC, tak musí být i tento spoj uveden. Jeslti jede nebo ne, to už je na triku daného dopravce.

J.Burian: Kazdy zasah do konstrukce vyzaduje novou homologaci. To muze byt napr. treba jen vymena vypocetni pameti za vykonejsi. Loko pana J. prosly v podstate velmi zasadni rekonstrukci (Italianky byly velmi odlisne) a po te prochazely jen nekterymi TBZ

Tak jak napsal Aleš Liesk.. Mašiny z Itálie se víceméně vrátily do provedení podle jakého typu byly vyrobeny s přihlédnutím k dnešním možnostem a schváleným změnám typu (tzn. změny, které se na mašině mohou provést bez toho, aby to představovalo nějaké značné nároky na homologaci atd. a může se jednat od drobností po důležité celky, může se jednat např. o jiné svítidla na stanovišti, čelní osvětlení s LED, radiostanice atd.). Některé úpravy, které na mašinách z Itálie byly se mohou ponechat tak jak jsou, např. odporník, to že má nižší skříň než na tuzemských mašinách ničemu nevadí.. A mašina je homologována jako typ, takže typové zkoušky se dělat nemusí, jen se po opravě provede TBZ a je hotovo, pak se počká až uschne na rozhodnutí DÚ inkoust a mašina může na trať (napsal jsem to zjednodušeně, ale pro pochopení myšlenky je to dostačující).
29.08.2011 (21:06)  
Kluci řekněme to na rovinu

Pane Jančura ... ta žlutá ... je se vší úctou na té lokomotivě OTŘESNÁ

Prostě kdyby tam byl černý pruh, stejně jako mají vagóny, ty bílé linky na kolech, nebylo by to tak odporné ... měl jste tolik hezkých návrhů, ale toto? Toto je kýč, vietnamský trpaslík stojící uprostřed LUXURY GARDEN ...

:-(
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 38      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko