..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 38      Zpráv na stránku:   
31.08.2011 (12:52)  
Presne pre ľudí ako Juristic007 je v tom článku venovaná jedna celá pasáž, aj s odkazmi na staršie aktuality, ktoré tomu dodávajú ďalší kontext. Bohužiaľ sme zatiaľ nevychytali, čo s ľuďmi, ktorí nečítajú ani článok, ani komentáre, ale sami komentovať musia za každú cenu.
31.08.2011 (12:46)  
Juristic007) CTRL + F "HighJet" :-) nemůžete popřít, že v tomto článku na ŽelPage najdete nejen slovo HighJet, ale i celou citaci, kterou jsem psal. ;-)

Jestli chcete HighJet a bazén ve vlaku, počkejte si do 1. 12. 2012.
31.08.2011 (12:36)  
Josef Petrák -ano přečetl, slovo Highjet se v něm vůbec nevyskytuje - pan Jančura je člověk, který nejdřív mluví a pak teprve nechá za sebe myslet přetažené lidi z ČD /Ondrůj,Paroubek.../

A to, že zatím pan Jančura jenom slevuje ze svých plánů / vagony jenom nové../, to nemůžete popřít.
31.08.2011 (12:29)  
Juristic007) ...žádný projekt vlaků InterCity. :-) Děkujeme, že jste si článek, pod kterým komentujete, přečetl. Určitě jste se dočetl: "...je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince." ;-) Tohle není HighJet.
31.08.2011 (12:27)  
Sim - jasně ,je 31.8., a prezentace ze strany RJ pro cestující je nulová - normální člověk,který nehledá po webu a JŘ, neví, kdy to pojede, kam to pojede, co to bude stát, prostě nic.

Mediální výpady proti ČD ze strany RJ jsou sice fajn,ale ještě nic nedokázali.

Až nasadí ČD jízdenku do Ostravy za korunu, jako onehdá SA v autobusech, jsem zvědav, co na to Jančura řekne...
Registered user Sim 
31.08.2011 (12:22)  
Juristic007 > jee, tak pri tomhle urovni argumentace pak muzem prejit i k takovym vecem, jako ze CD maji zpozdeni proto, ze exDB Bimzy jim trvaly dlouho, podobne jako zazrak ze Skodovky a tak podobne. Ale ne, tim to nebude, za vsechno stejne muzou trpaslici (a ted nemyslim ty sedmivozovy povinne mistenkovy) :-D
31.08.2011 (11:50)  
Jsem zvědav, jestli RJ vůbec vyjede - 28.měli mít web a nic. Jestli budou mít takováto zpoždění i na tratích, potěš pámbů.

Doborovolně se přiznávám nechutí k páně Jančurově velkohubosti, já mám rád střídmost. Mimochodem, tohle mne dostalo: hlavně pasáž o šesti třídách, a vozech,které koupí - žádné ojetiny, žádné Rumunsko:
http://ekonomika.idnes.cz/jancura-muj-vlak-bude-mit-sest-trid-a-kino-fph-/ekonomika.aspx?c=A071002_173324_ekonomika_maf
31.08.2011 (8:56)  
to Karel Kovářík

v Bournemouth jsem byl taky... několikrát..a moc se mi tam líbilo.. nejenom proto, že jsem vždycky letěl s BEA a z Heathrow jel busem.... neměl zpoždění nikdy :)
Registered user rpet  mail  
30.08.2011 (16:46)  
@ Karel Kovářík:

Karle, nezlobte se na me, ale prijde mi, ze jste nepochopil, co jsem eurostarovi vytykal...

v principu je mi jedno, jestli jel busem, nebo vlakem. to je kazdeho volba a diky bohu za to, ze mame moznost volby.

nic mene, pokud zpruzeny cestujici zacne tim, ze cekal pohodli v autobusu, na trase pres 2000 km dlouhe, zacinam pochybovat o jeho dusevnim zdravi. fakt si myslite, ze muzete v busu cekat na tak dlouhe trase neco pohodlnyho? ja totiz tu trasu jel taky, a taky s SA, z prahy do londyna, to byla moje prvni cesta do anglie. proto vim, o cem to je. a proto vim, ze po osmi hodinach me bolel zadek, bolely me zada, a v noci mi byla kosa jak na ukrajine. ale nestezuju si, protoze mi prijde logicke, ze proste na tak dlouhe ceste nelze standardnim zpusobem dosahnout niceho vic, nez co mi bylo poskytnuto...

za dalsi. nebyl celou cestu s pritelkyni. teda sorry, ale tohle uz je fakt za hranou moji lebecni kury...

za treti, meli sekeru 20 minut. asi bych mel kolegovi eurostar vysvetlit, ze ja na trase stejne dlouhe (z teplic do bournemouth) v cervnu "udelal" manko 35 minut - a to jsem cast nemecka, holandska, belgie a francie projel v noci rychlosti 180 - 190 km/h, neb jsem potreboval stihnout trajekt, kterej mi nakonec stejne ujel -:) [vice muzete pocist na http://www.pohyby.co.uk/index.php?option=com_easyblog&view=entry&id=498&Itemid=66&lang=cz , je to moc zabavny cteni, cesta do cr byla fakt zazitkem na polovinu zivota nejmin -:)]

proto stezovat si u tak dlouhych tras na takove spozdeni, to uz povazuju za naprosto stupidni. a ze zrovna Vy se chcete tocit na argumentech o nepochopeni, me prekvapuje - jsem si jistej, ze moc dobre vite, na co a jak jsem reagoval.

a uz dost, uz me to nebavi.
30.08.2011 (13:05)  
MirekM: jj, CircleGate prevzal vývoj niekdajšej aplikácie SmartŘády, určenej pre Windows Mobile. Spolu s tým zároveň klesla cena licencie, prípadne sa dajú vybrať len konkrétne súbory, ktoré chce človek používať. Chystáme o tom podrobnejší prehľad...
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 38      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko