..: Komerční spoje Českých drah – jen vybrané IC/EC :..

IC 588 Leoš Janáček nedaleko Jistebníku, foto: Jiří Strnisko Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.

Od 12. června do 10. prosince 2011, kdy bude tento dodatek uplatněn, můžeme také očekávat změnu kategorie některých IC na expresy, což podle ČD zároveň bude znamenat více zastavení na trase – podle všeho v Kolíně a České Třebové. Pod hlavičkou Ex nově vyjede Zlínský expres, Zdeněk Fibich, Brněnský drak nebo Josef Václav Myslbek. Naopak komerčně budou provozovány vlaky InterCity Hutník, Ostravan, Helfštýn a Rastislav. Na ostravském rameni bude komerční také jeden spoj EuroCity – Praha – směřující do Varšavy. Kromě toho budou provozovány mimo závazek veřejné služby mezinárodní vlaky Sobieski, Polonia a Moravia na rameni Ostrava – Břeclav. Stát ponechá v objednávce všechny vlaky EC z Prahy do Německa přes Děčín, z Prahy přes Vsetín na Žilinu a z Prahy do Břeclavi, a dále do zahraničí. Dohromady budou na obchodní riziko ČD provozovány 4 párů vlaků IC a 4 páry vlaků EC. Dalších 5 párů InterCity dráhy převedou na expresy.

Přehled komerčních spojů ČD po 12. 6. 2011

KategorieSpoje
InterCity530/531 Helfštýn, 532/533 Rastislav, 544/545 Ostravan, 580/581 Hutník
EuroCity102/103 Polonia, 104/105 Sobieski, 110/111 Praha, 136/137 Moravia

Detail skříně 151.001, foto: Josef Petrák Ministerstvo dopravy v dodatku desetileté smlouvy s ČD i přes škrty nadále garantuje cenu 114 korun/vlkm (109 korun v roce 2010). Namísto toho se vzdává neomezené kontroly nad rozsahem objednávky na linkách Praha – Ostrava a Břeclav – Bohumín. Díky tomu dojde ke kuriózní situaci na lince Praha – Ostrava, jež je podle některých hlasů jako jediná schopná čistě komerčního provozu: v nabídce zůstane nahodile 6 párů dotovaných expresů a 3 páry komerčních vlaků IC/EC v dvouhodinovém intervalu. Kvalita souprav v této chvíli příliš nesouvisí s kategorií vlaku, jízdní doba všech je shodná – liší se jen tím, jestli zastaví v Zábřehu na Moravě, Suchdole nad Odrou a Studénce. Pouze na palubě vlaků EC Praha a IC Ostravan probíhá pilotní provoz prémiových služeb pro cestující v 1. třídě. Jízdné na všech vlacích je také shodné a během tohoto jízdního řádu se měnit nebude. „Pokud by se mělo jízdné zvýšit, tak pouze na základě razantního zvýšení kvality,“ komentoval dohady ohledně znovuzavedení IC/EC příplatků Petr Žaluda.

Ačkoliv to nebylo původním záměrem ministerstva, jedinou dálkovou trasou s výhradně nedotovanými spoji v České republice se stává relace Bohumín – Břeclav, o jejímž komerčním potenciálu se prakticky nikdy nediskutovalo. Zda ziskovost spoje skutečně záleží na jeho kategorii, se dozvíme až po zveřejnění jízdního řádu 2011/2012 – hlavně, pokud některé spoje z objednávky zmizí. O tom, jak jízdní řád pro příští rok bude přesně vypadat, je ale podle Petra Šťáhlavského zatím předčasné hovořit. Poukazuje ovšem na to, že jako komerčně uživitelná byla vždy prezentována pouze trať Praha – Ostrava, a proto by mohlo dojít k redefinici dotací, které by již nezohlednily vlakové kategorie.

Zdroj: České dráhy, Ministerstvo dopravy, ČT24


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.3.2011 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
16.03.2011 (18:15)  
turista: Měl jsem na mysli spíš úřady, které posílají velké objemy pošty po vlastním městě. Ty, které zavedly vlastní doručovatele, si to velmi pochvalují.
16.03.2011 (18:09)  
Tam je napsané, kolik km který vlak ujede v závazku a násobeno cenou za vlkm
Já ve smlouvě nikde cenu za km pro jednotlivé vlaky nevidím. Je tam celková částka a celkový počet kilometrů. Podílem těchto hodnot vzniká průměrná sazba. Nebýt sankcí, tak tato hodnota ve smlouvě nemusela vůbec být.
Registrierter Benutzer petr. 
16.03.2011 (17:34)  
Nečetl jsem celou diskuzi, tak se omlouvám, jestli tady podobný postřeh už zazněl - v hned prvních komentářích se operuje s pojmy dotovaný/nedotovaný a vyznívá to trošku zavádějícím způsobem. "Dotovaný" spoj znamená, že MD ČR (nebo u Os kraj) je objednatelem, z čehož přímo nevyplývá, že do toho musí lejt za každou cenu peníze...Pokud si dopravce spočítá, že mu cestující zaplatí všechny náklady, přiměřený zisk atd. a ten spoj skutečně bude využívaný, tak i ten státem "dotovaný" spoj přece nebude stát státní pokladnu ani korunu.
Registrierter Benutzer Sim 
16.03.2011 (17:13)  
babilon > celkova uhrada s poctem vlakokilometru (bez urceni, o co jde) je na Slovensku a je to tam taky pomerne velky pruser - konkretne to znamena, ze ZSSK si urcuje, co kde bude jezdit. A jen na ZSSK bude, ktere vlaky zarizne a ktere nikoliv, pokud bude dotace snizena.
Registrierter Benutzer Busman 
16.03.2011 (17:09)  
rpet:

Pokusím se svůj názor obhájit:

Trať Praha - Ostrava je zisková (alespoň do otevření R35), a proto ji dáme soukromníkům a ti tam budou vydělávat třeba 200 tisíc Kč.

Veřejná správa ale potřebuje zajistit obslužnost i na jiných tratích, a to z nějakých důvodů, třeba těch, které jsme rozebírali v Tvém božském Komenáři. K těm se vracet nechci, to je jiná debata, ale bude to stát milion Kč.

Když to stát "prodá" v jednom balíčku, přijde ho to na 800 tisíc (včetně přiměřeného zisku dopravce), pokud si to dobře pohlídá.

Těchto 800 tisíc Kč se vydělí počtem celkových kilometrů a vznikne všeobjímající a zároveň nicneříkající číslo 114 Kč/vlkm.

Pod tímhle číslem se musí skrývat detailní vyúčtování, to je jasné, černou dírou na veřejné peníze může být i soukromá firma, když jí to svou laxností umožníme.

Jinými slovy: pokud stát ziskové spoje z balíčku ZVS vyjme, neušetří ani korunu, ba naopak.

A proč by veřejnou správu mělo zajímat, co se děje na ziskové trati Praha - Ostrava? Protože ji napájí svými vlaky z regionálních tratí. Kdyby tak nečinil, na soukromníka by zbyla jen point-to-point frekvence - a hle, třeba by to nakonec tak zajímavé nebylo. V tomhle jsou si veřejný a soukromý sektor partnerem.

Na závěr bych ještě potvrdil, že jsem po liberalizaci trhu, "prodávání" výkonů soukromníkům (ČD jsem již odepsal, bohužel), ale právě jen formou výše popsaných balíčků. Tím se vracím ke svému předchozímu příspěvku z včerejších 20:20.

Snad teď je má pozice lépe pochopitelná.

EDIT: Ten výše uvedený poměr (úspora) může být ještě zajímavější, jelikož se uvádí, že z trati Praha - Ostrava plyne 40 % tržeb ČD, to bych musel z veřejně dostupných zdrojů propočítat.
Registrierter Benutzer tarten 
16.03.2011 (17:03)  
Josef Petrák:
Jo a ještě pochvala za zajímavý článek! Včetně závěrečné věty.
Registrierter Benutzer tarten 
16.03.2011 (16:58)  
Naroznej: Žijeme v reálném světě a v reálném světě je možné úplně všechno.

Přesně tak. Proto nepíšu, že je to nemožné, ale jen že není žádný důvod. A to právě v reálném světě dost platí.

Koho by třeba před x lety napadlo , že se jednou sejdou zástupy Jančury,ČD a JHMD a budou jednat o tom , jak zachovat provoz na některých lokálkách.

Před x lety jistě nikoho. V dnešní době kromě vás ještě nějakého novináře. ČD ne. ČD přece novinářskou spekulaci o takovém jednání dementovaly, a řekly něco v tom smyslu, že mluvily s Jančurou o případném odprodeji 810. Že když teda bude chtít, tak mu nějakou zbytečnou 810 za rozumnou cenu klidně prodají, proč ne, ale to je tak celé. Koleje že je nezajímají.
16.03.2011 (15:51)  
A firmy používají pro roznášení po městě vlastní doručovatele

Možná nějaký reklamní letáky. Cokoliv trochu důležitějsího, různý faktury za služby, výpisy z bank tvoří většinu pošty co mi chodí a to je přes poštu. Jinak by to ani nešlo doručit. Jenom pošťák se dostane ke schránkám, protože má klíče od domu.

Samozřejmě nemluvím o balících, ale o listovních zásilkách (to je část trhu, kde má ČP exkluzivitu).
16.03.2011 (14:16)  
babilon) Doporučuju se podívat na smlouvy na webu MD, jak jsou odkázány v článku, speciálně dokument Příloha č. 1: Rozsah objednaného dopravního výkonu na zabezpečení dopravních potřeb státu ve veřejném zájmu od 12.12.2010 do 10.12.2011 Tam je napsané, kolik km který vlak ujede v závazku a násobeno cenou za vlkm je vidět, kolik na něj stát zaplatí za tento rok.
16.03.2011 (14:09)  
Problem je v jejich vycisleni, protoze pokud se plati za solo sukafon na osobaku stejne jako za desetivozovej rychlik, prijde mi to uz z podstaty veci ponekud divne.
On to tak někdo vyčísluje? Já v objednávce MD vidím celkovou sumu za objednané vlaky, nikoliv jejich rozpočítání na jednotlivé vlaky.

Navíc většinu pošty už dnes neposílají "občané", ale firmy.
Ano. A firmy používají pro roznášení po městě vlastní doručovatele, protože univerzální cena od Pošty je příliš vysoká. Takže očekávaný přesun dotací od první divize k druhé se nakonec stejně nekoná, neboť trh si našel jinou cestu.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko