Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.
Od 12. června do 10. prosince 2011, kdy bude tento dodatek uplatněn, můžeme také očekávat změnu kategorie některých IC na expresy, což podle ČD zároveň bude znamenat více zastavení na trase – podle všeho v Kolíně a České Třebové. Pod hlavičkou Ex nově vyjede Zlínský expres, Zdeněk Fibich, Brněnský drak nebo Josef Václav Myslbek. Naopak komerčně budou provozovány vlaky InterCity Hutník, Ostravan, Helfštýn a Rastislav. Na ostravském rameni bude komerční také jeden spoj EuroCity – Praha – směřující do Varšavy. Kromě toho budou provozovány mimo závazek veřejné služby mezinárodní vlaky Sobieski, Polonia a Moravia na rameni Ostrava – Břeclav. Stát ponechá v objednávce všechny vlaky EC z Prahy do Německa přes Děčín, z Prahy přes Vsetín na Žilinu a z Prahy do Břeclavi, a dále do zahraničí. Dohromady budou na obchodní riziko ČD provozovány 4 párů vlaků IC a 4 páry vlaků EC. Dalších 5 párů InterCity dráhy převedou na expresy.
Přehled komerčních spojů ČD po 12. 6. 2011
| Kategorie | Spoje |
|---|---|
| InterCity | 530/531 Helfštýn, 532/533 Rastislav, 544/545 Ostravan, 580/581 Hutník |
| EuroCity | 102/103 Polonia, 104/105 Sobieski, 110/111 Praha, 136/137 Moravia |
Ministerstvo dopravy v dodatku desetileté smlouvy s ČD i přes škrty nadále garantuje cenu 114 korun/vlkm (109 korun v roce 2010). Namísto toho se vzdává neomezené kontroly nad rozsahem objednávky na linkách Praha – Ostrava a Břeclav – Bohumín. Díky tomu dojde ke kuriózní situaci na lince Praha – Ostrava, jež je podle některých hlasů jako jediná schopná čistě komerčního provozu: v nabídce zůstane nahodile 6 párů dotovaných expresů a 3 páry komerčních vlaků IC/EC v dvouhodinovém intervalu. Kvalita souprav v této chvíli příliš nesouvisí s kategorií vlaku, jízdní doba všech je shodná – liší se jen tím, jestli zastaví v Zábřehu na Moravě, Suchdole nad Odrou a Studénce. Pouze na palubě vlaků EC Praha a IC Ostravan probíhá pilotní provoz prémiových služeb pro cestující v 1. třídě. Jízdné na všech vlacích je také shodné a během tohoto jízdního řádu se měnit nebude. „Pokud by se mělo jízdné zvýšit, tak pouze na základě razantního zvýšení kvality,“ komentoval dohady ohledně znovuzavedení IC/EC příplatků Petr Žaluda.
Ačkoliv to nebylo původním záměrem ministerstva, jedinou dálkovou trasou s výhradně nedotovanými spoji v České republice se stává relace Bohumín – Břeclav, o jejímž komerčním potenciálu se prakticky nikdy nediskutovalo. Zda ziskovost spoje skutečně záleží na jeho kategorii, se dozvíme až po zveřejnění jízdního řádu 2011/2012 – hlavně, pokud některé spoje z objednávky zmizí. O tom, jak jízdní řád pro příští rok bude přesně vypadat, je ale podle Petra Šťáhlavského zatím předčasné hovořit. Poukazuje ovšem na to, že jako komerčně uživitelná byla vždy prezentována pouze trať Praha – Ostrava, a proto by mohlo dojít k redefinici dotací, které by již nezohlednily vlakové kategorie.
Zdroj: České dráhy, Ministerstvo dopravy, ČT24
| 15.3.2011 (7:00)
Žijeme v reálném světě a v reálném světě je možné úplně všechno.
Koho by třeba před x lety napadlo , že se jednou sejdou zástupy Jančury,ČD a JHMD a budou jednat o tom , jak zachovat provoz na některých lokálkách.
Většina z nás má pouze informace z medií, kterými se krmí dav. Co opravdu Jančura chce a proč dělá to co dělá ví pouze jen on sám a jeho nejbižší.
Nějak nechápu o čem mluvíte, když bus jede 2:20/2:30 a vlak 2:22/2:43 a v dohledné době se opět čeká zrychlení, a to ještě před velkotunelováním před ÚnO.
5 minut? A kolik stanic máte na mysli, a kolik počítáte, že by dělal třeba rozdíl u nepříliš silného Pendolina projet za čas třeba jen ÚnO 160 km/h nebo zastavit?
Jiná věc je ovšem soutěž s IGK. Tam to bez VRT těžko půjde, to ano.
Nevídím k takovému náhledu žádný důvod. Jančurovci nevypadají jako někdo, s kým by se Českým drahám dobře spolupracovalo, ani k tomu nemají dostatečný důvod. Podle mě Jančura bude tím nebo oním způsobem na Ostravu jezdit nebo se o to snažit tak dlouho, dokud nevysoutěží závazek na nějakou "trať" - třeba R do Ústí, Děčína atd. a nebo něco regionálního jako Veolia nebo Viamont. Pak s tou ostravou může vklidu přestat, pokud by moc nevynášela a napřít své síly na spolehlivější železniční bussines. Nezávisle na tom se může také stát pronajimatelem železničních vozidel. (UPRAVENO)
S koncem sice souhlas, ale uvedené rozdělení nedává vůbec žádný smysl. ČD jezdí jak v závazku tak bez něj, a máme tu soukromníky, kteří jezdí v závazku i bez něj. A podobně to zřejmě i zůstane. (Nepočítám pochopitelně soukromníky, kteří vůbec nejezdí.)
A vysledkem je presne to, o cem mluvi CD jako o vyzobavani rozinek. Pro CD totiz obsazeni trasy na Ostravu skutecne vyzobnutim rozinky je - ale jen proto, ze zde dostavaji to same, co jinde, kde by se to neuzivilo.
Pro soukromnika to naopak vyzobavani rozinek vubec neni, protoze by bylo podstatne snazsi provozovat sukafon a dostavat za nej zaplaceno stejne, jako za za vlak s desetinasobnou kapacitou.
Ale muzou si za to CD samy, bo proste nechteji vycislit, kolik je co stoji. At si ty cisla nechaji, ale se zaroven pak nedivi, kdyz potecou penize jinam - tam, kde to spocitat umeji.
Nebo je snad normalni mit v restauraci vsechna jidla za 100 korun, kdyz v realu to zacina parkem v rohliku za 20 a konci pecenym kolenem za 180? S tim, ze kdo si da parek, bude ho hrat vedomi, ze tim zbytkem doplaci za toho, co si da koleno ... a pokud si to koleno da priste on sam, bude mu to vychazet stejne jako v jine restauraci.
Navíc většinu pošty už dnes neposílají "občané", ale firmy.
podobný princip jako česká pošta - doručuje všude za stejnou cenu.
mohla by se třeba rozdělit - jedna divize bude doručovat po velkých městech, druhá po malých dírách.
důsledek je jasný - poštovné ve velkých městech klesne, ale tu druhou divizi bude muset stát dotovat, ač dnes nemusí dotovat vůbec nic.
meli bychom si uvedomit, ze soucasny presun lidi do vysich trid vlaku (z Os do R, z R do EC/IC) ma svuj duvod nejen v (ne)priplatku, ale i v tvorbe grafikonu, drive se dalo dojet pomerne hodne cest osobnim vlakem, dnes je to hodne komplikovane, ilustrativni priklad, chci jet z plzne do pribrami, vlaky ve zdicich navazojou na rychliky a osobak znamena cekani na prestup.....
ono zdaleka nejde jen o pesi dosah z hl.n., hodne lidi, jezdi pres prahu nekam......
pouziti SA v useku plzen-praha znamena okamzite koupit listek na metro a jet metrem....
to je vec ktera cestovani s SA zneprijemnuje, prodluzuje i zdrazuje....
takze pak je ciste porovnani jizdnich dob SA/vlak nesmyslne, a pokud k SA prictete cestu do centra (preci jen s SA nejezdi vetsina lidi proto, ze si zajdou na zlicine na nakup a pak jedou zpatky), kterou drtiva vetsina lidi absolvuje, tak uz vlak nevychazi casove tak tragicky
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










