Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes

Nejen, že se do velkoprostoru vejde více lidí, ale především je mnohem jednodušší se tam poskládat a není nic horšího než když se např. cestující s krosnama pokoušejí projít uličkou a podobně. Totéž, když někdo sundavá u okna v kupéčku zavazadla a povalí jimi ostatní, když se pokouší vyjít ven...
Bylo by dobré mít v rychlíku oba typy vozu i pro ty, co si chtějí hodit hnáty na protější sedadlo, zalígrovat se ve vlastním smrádku a nepustit ostatní..
Ale na relace, kde rychlík staví každých 10-15 minut mi příjdou oddílové vozy zkrátka nepraktické, nepřehledné...
Jinak nové vozy vítám a pokud budou soupravy s kotoučovými brzdami a novými lokomotivami, mohou využít horní rychlostníky.., aby se těch 140-160 km/h vůbec někdo na Budějovice dožil...
Přijde mi, že k ČD přistupujete jako k nějakému Ježíškovi. Vždyť přeci víme, že tu jsou dlouhodobé smlouvy s kraji, a tam je zakotveno jakou kvalitu od ČD za kolik peněz od kraje. A ČD tuto kvalitu bude přirozeně naplňovat především podle těchto smluv, a je jim úplně jedno, proč je tam u nějakého kraje třeba nižší kvalita za nižší peníze. Předně musí splnit závazky jinde, kde jsou nasmluvané, mají nějaké pravidelně kontrolované standardy a mají také nějaké právní a finanční důsledky. A pak se pochopitelně připravovat na splnění dalších nadcházejících soutěží. Ježíškování a zvyšování kvality nad rámec smluvních postihů je samozřejmě v pořadí až na konci. A tak je to správně.
1) Cestující si nevybereš, v kupé je lepší možnost se vytratit jinam, ve velkoprostoru je větší možnost dané nepřizpůsobivé občany uklidnit.
2) Pokud chce někdo koukat na ubíhající noční krajinku, je lepší kupé (pokud velkoprostoru nezhasnou světla)
3) Na smrad je to 1:1 ... z kupé se můžete přemístit, ve velkoprostoru se smrad rychleji rozptýlý
4) Bezpečnost vítězí velkoprostory. Zamykání kupé je neetické.
5) Počet lidí na vůz - vyhrává velkoprostor na úkor menšího prostoru pro jednotlivce (Bpee). Každý si sedne kam má. Člověk se nemůže zamknout jako v kupé a roztáhnout se přes celý oddíl. Nehledě na to, že v kupé je větší tendence cestujících nechat povalovat své věci na sedadlech (upřímně - kolik lidí se bude cpát přes přes kupé k okénku, že je tam jedno volné místo)
Co je ale zarážející, že na Bimzy se muselo dlouho vypisovat VŘ. Na rakouská Bmz však nikoli. Čím se tyto nákupy liší, že to lze najednou bez VŘ?
Kobros: V posledních pár měsících, než to Kordis potentoval, existovaly i rychlé autobusy, které stály jen v Čejči a tam se na stojáka opravdu nejezdilo. Ale já nechci ani tak návrat autobusů, já jen chci cestovat na úrovni 21. století a také chci možnost výběru a nelíbí se mi, jak Kordis pro to, aby lidé cestovali špinavými a méně spolehlivými (co do dodržování jízdní doby) vlaky, omezil autobusy a ještě jim uměle navýšil jízdní dobu. To je prostě špatně, takhle se k veřejné dopravě přistupovat nesmí.
Kolmix: Ostatní to tu už v podstatě řekli, jen dodám, že protáhnout se uličkou, pokud ji někdo blokuje, je ve velkoprostoru také snazší než v kupátkovém voze. Navíc já ani nechci aby byly všechny vozy velkoprostorové, ale aby byl výběr jak pro ty, co preferují kupé, tak i pro ty, co preferují velkoprostory. A to prostě dnes na R, ale bohužel i mnoha EC, IC a Ex, prostě není.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











