..: České dráhy nakoupí ojeté vozy z Rakouska :..

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.

1216.226 táhne rychlík Brno - Wien s vozy Bmz 21-70 a ABmz 21-90 ÖBB, foto: horymírPořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.

První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.

151.011 v čele IC 540 Hutník projíždí obloukem u zastávky Klučov, v soupravě vůz s vozem Bmz 21-70 ÖBB, foto: Josef PetrákAčkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.

Zdroj: České dráhy, iDnes


Keltman , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2011 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
23.03.2011 (21:22)  
Vzhledem k tomu, že nové vozy budou jezdit na rameni Č. Budějovice/Cheb a doba jízdy pro většinu cestujících bude 2 a půl hodiny, jsou vozy s oddíly zbytné...

Nejen, že se do velkoprostoru vejde více lidí, ale především je mnohem jednodušší se tam poskládat a není nic horšího než když se např. cestující s krosnama pokoušejí projít uličkou a podobně. Totéž, když někdo sundavá u okna v kupéčku zavazadla a povalí jimi ostatní, když se pokouší vyjít ven...
Bylo by dobré mít v rychlíku oba typy vozu i pro ty, co si chtějí hodit hnáty na protější sedadlo, zalígrovat se ve vlastním smrádku a nepustit ostatní..

Ale na relace, kde rychlík staví každých 10-15 minut mi příjdou oddílové vozy zkrátka nepraktické, nepřehledné...

Jinak nové vozy vítám a pokud budou soupravy s kotoučovými brzdami a novými lokomotivami, mohou využít horní rychlostníky.., aby se těch 140-160 km/h vůbec někdo na Budějovice dožil...
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
23.03.2011 (21:17)  
Kolmix, P.S.: A proč nám na webu ŽP vykládáte, že nějací puberťáci na Moravě ve vlaku nad ránem dělali rámus mobilním rytmizovaným hlukem? To jste snad měl řešit s ními, ne? A nevykládejte mi, že by byli drzí a vyhrožovali vám násilím (možná že v tom uzavřeném kupé jo). Aspoň ve vlaku ještě lidé (i takoví, od kterých byste to nečekal) reagují na slušné slovo a úsměv překvapivě ochotně. A že si lidé ve vlacích dovolují víc a víc a dělají větší a větší binec? To je ale problém personálu a ČD jako celku, nikoli problém velkoprostoru nebo kupéček. Lidé si dovolí to, co jim dovolíte. A když ČD jako první v r. 90 zrušily železniční ostrahu, když vyházely většinu průvodčích, takže v nočním rychlíku s dělníky jedoucími z Prahy jedou dvě průvodčí, které jsou logicky zalezlé a nevystrkují nos, tak si lidi budou dovolovat stále víc. A je to i věc výchovy (i personál ve vlaku působí výchovně). A součástí výchovy je i trest. Takže dokud vás personál nebude schopen a ochoten na nejbližší stanici vyhodit, tak jej lidi prostě nebudou brát vážně. Přál bych vám vidět takový bulharský nočníh rychlík v půli 80. let. (Nejen) když se obejvila uniforma, tak nikdo ani nedutal. A když průvodčí řekl: "Vy se posuňte, vy tu tašku dejte na zem a paní, co teď nastoupila, si sedne sem a pán támhle", tak to všichni beze slova udělali. Tohle ale vůbec nesouvisí s velkoprostory. Ale třeba i mj. s ochotou lidí se angažovat, působit na ostatní...
registrovaný uživatel tarten 
23.03.2011 (21:11)  
PN: ony by se ty peníze na kulturnější vlaky určitě našly jinde, kdyby ČD chtěly, jenže ony prostě nechtějí.

Přijde mi, že k ČD přistupujete jako k nějakému Ježíškovi. Vždyť přeci víme, že tu jsou dlouhodobé smlouvy s kraji, a tam je zakotveno jakou kvalitu od ČD za kolik peněz od kraje. A ČD tuto kvalitu bude přirozeně naplňovat především podle těchto smluv, a je jim úplně jedno, proč je tam u nějakého kraje třeba nižší kvalita za nižší peníze. Předně musí splnit závazky jinde, kde jsou nasmluvané, mají nějaké pravidelně kontrolované standardy a mají také nějaké právní a finanční důsledky. A pak se pochopitelně připravovat na splnění dalších nadcházejících soutěží. Ježíškování a zvyšování kvality nad rámec smluvních postihů je samozřejmě v pořadí až na konci. A tak je to správně.
23.03.2011 (21:11)  
To není úplně nejhorší zpráva. Vozy nejsou drahé a na těch pár let než dožijí (pokud se nějak výrazně nemodernizují) určitě zvýší kulturu cestování. Za málo peněz docela dost muziky.
23.03.2011 (21:06)  
Pánové, toto je opravdu vtipné hašteření, jestli kupé nebo velkoprostor.
1) Cestující si nevybereš, v kupé je lepší možnost se vytratit jinam, ve velkoprostoru je větší možnost dané nepřizpůsobivé občany uklidnit.
2) Pokud chce někdo koukat na ubíhající noční krajinku, je lepší kupé (pokud velkoprostoru nezhasnou světla)
3) Na smrad je to 1:1 ... z kupé se můžete přemístit, ve velkoprostoru se smrad rychleji rozptýlý
4) Bezpečnost vítězí velkoprostory. Zamykání kupé je neetické.
5) Počet lidí na vůz - vyhrává velkoprostor na úkor menšího prostoru pro jednotlivce (Bpee). Každý si sedne kam má. Člověk se nemůže zamknout jako v kupé a roztáhnout se přes celý oddíl. Nehledě na to, že v kupé je větší tendence cestujících nechat povalovat své věci na sedadlech (upřímně - kolik lidí se bude cpát přes přes kupé k okénku, že je tam jedno volné místo)
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
23.03.2011 (20:57)  
Kolmix: p. Borovička to hlavní řekl za mě. Osbně už 20 let čekám "jak na smilování boží", až se kupéčka zruší úplně. Považuji to za přežitek z 19. a první třetiny 20. století, kdy si lidé z vyšších vrstev v 1.tř. připláceli nejen za výrazně větší pohodlí, ale i za soukromí. Doba se ale trošku změnila. Ve voze s kupéčky, v němž jede 10 cestujících, jste sám v kupé vydán (nejen v noci!) na milost a nemilost zlodějům a násilníkům, kteří si ve velkoprostoru prostě netroufnou. Ale ani sami cestující si většinou ve velkoprostoru netroufnou tolik, co v uzavřených kupéčkách. Podle mě se taky velkoprostor lépe větrá, klimatizuje, vyhřívá. A když cestujete v noci, jistě jste taky asi zaregistroval, jaká atmosféra panuje v takovém kupé, kde celou noc sedí a pospává 6 chlapů, kteří ještě navíc do půlnoci popíjeli střídavě pivo a kořalku. Mně se tedy po otevření takového kupé navaluje a raději strávím zbytek cesty v chodbičce. S tím čucháním cizích smradů v klimatizovaném velkoprostoru je to tedy dost přehnané. Řekl bych, že to v takových podmínkách (na rozdíl o malých a uzavřených kupé) naopak vůbec nehrozí, protože v tom prostoru prostě probíhá trvalá výměna a úprava vzduchu. Krom toho odstraněním příček a dvířek vzniknou mezi (jinak konstruovanými) sedadly další prostory na odkládání zavazedel. Možná jste taky zaregistroval, jak zoufale hledají cestující v těch kupé místo na zavazadla, když v pátek či v neděli večer cestují tisíce študáků s ruksaky, nebo v létě skupiny turistů. A cítíte-li v jednotně klimatizovaném velkoprostoru mírnou tepelnou nepohodu tak si můžete sundat svetr. A nebo si jej naopak obléknout. A co se spaní týká, možná jste si v těch houfech amerických filmů, které běží v TV téměř nepřetržitě, všimnul, že cestující na dlouhých letech v letadlech (která mají odjakživa pouze velkoprostorové uspořádání), dostávají od palubního personálu klapky na oči. Možná by ČD, za ty prachy, tkeré jim platíme přímo i nepřímo, mohly v nočních spojích takové klapky na jedno použití na požádání vydávat. Jediné, s čím by se snad dalo souhlasit, je to v noci trochu rušivé pšoukání dveří. Nevím, proč zrovna ten pneumatický systém... Mám dojem, že v té mnohými zatracované regíně se dveře zavírají bez pšoukání. Ale každé dveře vždy nějaký hluk vydávají, ba i ty na "ruční pohon" vždy docela hlasitě klapnou a někdy s nimi cestující (a zejména ten personál ve spěchu) řádně práskne. Takže ten pneumatický pšouk bych snad ani neřešil. Nevím, jestli mé názory odpovídají nějakým železničářským průzkumům, ale rozhodně vycházejí z mých dlouholetých osobních zkušeností.
23.03.2011 (20:55)  
rzehy - s tou bezpečností velkoprostor/kupé je to ošidné. Tuhle jsem po přistoupení v Brně měl možnost pozorovat jednoho maďara, jak marně hledá svůj notebook - ve velkoprostoru plném lidí (obsazenost 2/3). Takže toto považují za nesmysl - kriminální živly to dokáží lehce vyvrátit.

Co je ale zarážející, že na Bimzy se muselo dlouho vypisovat VŘ. Na rakouská Bmz však nikoli. Čím se tyto nákupy liší, že to lze najednou bez VŘ?
registrovaný uživatel PN  mail  
23.03.2011 (20:54)  
Tarten, 20:03: Ale to je jako argumentovat, proč není možné provést důchodovou reformu bez navýšení DPH. Prostě když se chce, všechno jde a argumenty typu "DPMB vyžralo všechny dotace" proto nepřijímám, ony by se ty peníze na kulturnější vlaky určitě našly jinde, kdyby ČD chtěly, jenže ony prostě nechtějí. To je vše.

Kobros: V posledních pár měsících, než to Kordis potentoval, existovaly i rychlé autobusy, které stály jen v Čejči a tam se na stojáka opravdu nejezdilo. Ale já nechci ani tak návrat autobusů, já jen chci cestovat na úrovni 21. století a také chci možnost výběru a nelíbí se mi, jak Kordis pro to, aby lidé cestovali špinavými a méně spolehlivými (co do dodržování jízdní doby) vlaky, omezil autobusy a ještě jim uměle navýšil jízdní dobu. To je prostě špatně, takhle se k veřejné dopravě přistupovat nesmí.

Kolmix: Ostatní to tu už v podstatě řekli, jen dodám, že protáhnout se uličkou, pokud ji někdo blokuje, je ve velkoprostoru také snazší než v kupátkovém voze. Navíc já ani nechci aby byly všechny vozy velkoprostorové, ale aby byl výběr jak pro ty, co preferují kupé, tak i pro ty, co preferují velkoprostory. A to prostě dnes na R, ale bohužel i mnoha EC, IC a Ex, prostě není.
registrovaný uživatel R 646  mail  
23.03.2011 (20:50)  
Kolmix:Přesně tak stalo se mi jel jsem z Děčína z šotoakce a v kupé z Prahy semnou jel nějaký podnikatel.Domluva výborná vubec mu nevadilo,když sjem s ezeptal jestli můžu zhasnout a aztáhnout,že ejdu dlouho a potřebuju se vyspat.Jen se mi omluvil,že občas bude volat a bude pracovat na ntb
23.03.2011 (20:48)  
Aron: klima je síce klima, ale tieto vagóny ju nemajú, takže určenie na rýchliky je jasné.
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko