Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes

A je ekologičtější jeden autobus nebo padesát aut, v každém jeden člověk, který nechce jet špinavým starým B nebo AB350, kde se navíc musí bát o svůj život a autobusem by i jel, ale nemůže, protože mu ho zrušili?
Ne ne, kultura cestování v těchto vlacích, byť by tam byla i jen přeplišovaná B a AB (ne 350, která už nepatří přeplišovávat, ale sešrotovat), stále to není cestování na úrovni 21. století.
Tarten: Pokud jsou ty smlouvy veřejné, tím lépe a rád se podívám, co tam opravdu je. Ale když se ty smlouvy uzavíraly, tak se opravdu tvrdilo, jak u krajů a MD, tak i u ČD, že tam je závazek zlepšování vozového parku. Pokud tam není, pak někdo lhal, pokud tam je a nedodržuje se, pak to snad ani nemá smysl komentovat.
Co si pamatuju, tak u Bimzů podmínky nebyly "zvlášť výhodné" ale zvlášť nevýhodné.
JiříK.:
Jo, to bych také chtěl. Druhá možnost, než přesvědčit právníky, že provedené výběrko ÖBB stačí i pro ČD. No, jak právní bitva dopadá se asi brzy dozvíme. Nebo nedozvíme, což bude také odpověď, ale to bych nerad.
Nevím, jestli Jančura pláče, měl by k tomu rozhodně ekonomické důvody, ale jeho firma je z veliké části postavená na image. Má celkem slušný fanklub, přestože vůbec nejezdí, ale vymezuje se slibovanou kvalitou. Rekonstruovaný třicetiletý vagón rozhodně není to, co svým fandům sliboval. Samozřejmě dvacetileté žluté peršinky také ne, ale to se lze ještě trochu vymluvit, že cestující na mašině nejedou. Že máme třicetileté vagony ale jsou "v překvapivě dobrém stavu" a my si je odpodlahy zrekonstruujeme takže to stáří ani nepoznáte, no, to není jistě vyhlášení, které by od RJ jejich fandové a potenciální cestující teď rádi slyšeli. Nicméně pokud je pravdivá fáma, že jich pět stihli také koupit, tak mají docela slušně našlápnuto, že aspoň jedním žlutým vlakem "od data vyhlášení" relativně brzy vyjedou. Pokud se to tedy odváží svým fandům provést.
@240.025: O ty bych se nebál, můžou třeba nahradit pražské dvoustovky. Některé jsou extrémně humusní a rozpadající se: http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=502512.jpg .
Jaké tajné? Tyhle smlouvy jsou předpokládám ze zákona veřejné, a na vyžádání by vám měly být krajem poskytnuty. Možná se nějaký ouřada bude snažit dělat fóry, ale některé kraje a MD je dokonce normálně vywebily. Obchodní tajemství a know-how ČD podle mě spočívá v něčem jiném, hlavně v tom, jací cestující kdy kam jezdí, takže se tají podrobnosti průzkumů atd. Jinak proč mluvit o něčí "vině"? Nemyslím, že by se někdo konkrétně vám za ČD zavázal, že budete za svoje české jízdné jezdit v nejmodernějších vlacích Evropy, a teď se provinil nedodržením závazku. Prostě peněz není nadbytek a je potřeba s nimi nějak pokud možno racionálně hospodařit. Do čeho je nejúčinněji vrazit je samozřejmě do značné míry věc názoru.
EDIT: Zkrátka, ČD se sice snaží tajit spoustu pitomostí, ale tohle by pokud vím bylo vysloveně proti zákonu.
Zamyslete se prosím.
1 500 000 za vagón... i kdyby ho měl každý kus stát dalších deset. Sice to není 50vozů, ale pro každý ze tří párů vlaků mu 5 vozů "economy-class" proklouzlo mezi prsty.
1) klimatizácia sa dosadzovať nejde, takže výmena za vyklápačky by bol maximálny nezmysel
2) výmena za polospúšťacie okná mi príde zbytočná, nakoľko tam už také okná sú a pokiaľ viem, nemajú problém s netesnením (alebo sa mýlim?).
Osobne by som možno prečalúnil sedačky, prípadne poopravoval čo treba (ono tí Rakušáci to vedeli udržiavať).
Ináč zaujímalo by ma, či tieto pôvodné Bmz majú WC typu "ve stanici nelze", alebo už vákuové?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











