Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes

Přesně tak.
Ono se u Janozy občas reklamuje a snad i z toho důvodu už nové kusy nejsou oplácávány barvou, a tedy nesmrdí.
Osobně považuje revitalizace jako krok správný (i když poněkud opožděný), vadí mi právě provedení, kdy ani po několika verzích se nedá mluvit o stavu, který by měl být cílový (smrad zmizel, sedadla v posledních A jsou již použitelnější, nepoužitelné LED se nedosazujou, možná se dočkáme lepších, ...).
Ale pokrok je znát, tak snad se i některé další "detaily" doladí.
Zase se nám diskuze o nových vagonech zvrhla v epickou bitvu kupé proti velkoprostoru? To je jako jestli je lepší chleba nebo rohlíky. Každý má rád to svoje a v kombinaci je síla!
No vzhledem k ceně bych tipoval, že ano. Je to argument pro větší reko..
Humanizace B je velmi negativní počin
Já si to v obecné rovině nemyslím. Samozřejmě bych si přál lepší vozy, ale nezapomínám na cenu jízdného u nás a v rakousku.. Na "horší" rychlíky (což zrovna Pha-Ústí-Cheb, pokud jste myslel tohle, ale není) mi to přijde vzhledem k ceně celkem smysluplné. Já tím humanizovaným Béčkem ještě nejel, problém bude ale podle mě spíš v (ne)kvalitě provedení, či v nedostatečném rozsahu těch úprav...A hlavní problém je pak samozřejmě údržba, zde tedy reklamace provedených prací.
Je možné, že o ty největší hnojo-polovraky nejde.
Ale třeba je cílem, aby cestující s láskou vzpomínali na stará B. :-)
Bud hulis malo nebo moc :-D a nebo je znas jen z fotek zde v galerii, protoze z nich nepoznas ten smrad na hajzliku a sajrajt uvnitr :-D
Jinak myslím, jestli by vážně nestálo za to je modernizovat. Sice by to stálo o dost víc, než nákupní cena, ale zdá se mi, že by z toho mohly být celkem kvalitní vozy. Jak tu ale zaznělo, bylo by ale logické s tím počkat, až (teda spíš jestli) budou railjety a tím pádem čím jezdit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











