Praha — Ve čtvrtek 14. dubna proběhlo slavnostní otevření nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Ačkoli hala samotná i nástupiště jsou už několik měsíců v plném provozu po modernizaci, zatímco plánovaná přestavba secesní Fantovy budovy ještě ani nezačala, ceremoniál se konal právě minulý týden za účasti prezidenta republiky Václava Klause a jeho italského protějška Giorgia Napolitana, který Česko oficiálně navštívil poprvé. Státníky doprovázeli představitelé Českých drah a divize Grandi Stationi italských státních železnic, která nádraží renovuje výměnou za třicetiletý pronájem. Investice v hodnotě přibližně 1,15 miliardy korun přinesla odbavovací hale kromě jiného slušně vypadající toalety, několik kavárenských zařízení, jídelnu, pivnici nebo knihkupectví; právě v den slavnostního převzetí zde ovšem otevřelo také prodejní místo soukromého dopravce. Vedle moderního ČD centra tak nově v dostatečně reprezentativních prostorách nabízí své služby i RegioJet ve strategické spolupráci s Deutsche Bahn.
Modernější prostředí pro cestující
Nová odbavovací hala, jejíž přestavba započala před několika lety, se opravovala v několika fázích, částečně souběžně s přestavbou nástupišť. Vyměněny a opraveny byly veškeré podlahy, stropy, elektroinstalace či pokladny nebo sociální zařízení. Mezi nejpodstatnější změny patří nové ČD centrum s otevřenými přepážkami, podobnými odbavovacím zařízením na letištích. Ty nahradily původní nepříliš oblíbená okénka v potemnělé hale. Své místo zde získala také drogerie, samoobsluha, pobočky bank, trafiky, ale také knihkupectví nebo obchody s oblečením. Nádraží je nově také kompletně přístupné cestujícím se sníženou pohyblivostí či nevidomým. V neposlední řadě také zmizeli dříve všudypřítomní žebráci a bezdomovci a obecně se zvýšila bezpečnost ve stanici.
Nežádoucí obyvatelé nádraží se nicméně přesunuli před nádraží. Tamní park, patřící do kompetence městské části Praha 1, dosud na svou obnovu a zkulturnění čeká. Otázníky zůstávají také nad Fantovou budovou, jelikož se stále neví, k čemu bude dále sloužit. Mezi úvahami jsou třeba i hotel nebo konferenční centrum. Rekonstrukci této části nádraží by však chtěl italský investor zahájit ještě v letošním roce.
Nová pobočka RegioJetu se pouští do prodeje mezistátních jízdenek
Jen chvíli po slavnostním otevření odbavovací haly a v konzervativnějším duchu proběhla na hlavním nádraží další zásadní událost: soukromý dopravce RegioJet (RJ), dceřiná společnost Student Agency, totiž v těsném sousedství ČD centra otevřel své první prodejní místo pro cestující na železnici. Dopoledního slavnostního zahájení se zúčastnili jak představitelé Student Agency a RegioJetu, tak i Německých drah, které v projektu vystupují jako strategický partner.
První ze dvou nových poboček RJ na hlavním nádraží obsadí prostor u severního podchodu po dřívějších Cestách Wasteels, které jsou nyní v likvidaci. Na vlaky do Ostravy si zákazníci sice ještě přes dva měsíce počkají; díky terminálu DB Bahn si však už teď, až na několik málo výjimek, mohou na místě zakoupit celý sortiment jízdenek nabízených německými drahami, které v běžných mezinárodních pokladnách ČD nepořídí. DB tímto krokem získává univerzálního distributora – doklady totiž bude možné zakoupit a vyzvednout na jakékoliv pobočce Student Agency v Česku nebo na Slovensku. V nabídce je přitom opravdu téměř vše – jízdenky SparPreis a SparNight, ale také síťové jízdenky InterRail, BayernTicket (s přirážkou 2 eura za obslužný prodej), rezervace na spoje západních správ nebo třeba zákaznická karta DB BahnCard.
Od 1. května má být navíc spuštěn prodej jízdenek DB Bahn přes internet. Otevření pobočky v jižní části haly se plánuje na 1. červen. Žluté prodejní místa na hlavním nádraží budou zároveň nabízet prodej letenek a jízdenek na autobusy Student Agency Express ve stejném rozsahu, jako kterákoli jiné zastoupení společnosti. Pražské hlavní nádraží tak paradoxně s příchodem nového prodejce získává nejrozsáhlejší možnosti prodeje cestovních dokladů, a to dokonce i v porovnání s dobře etablovanou kanceláří ČD Travel, kterou překonává zejména otevíracími hodinami.
Zdroje: Grandi Stazioni, České dráhy, RegioJet, ŽelPage
| 20.4.2011 (16:00)
Ale je jasny, ze pokud mam na prestup 8 minut, urcite tam nezamirim ani pro noviny.
A podobne je to se vsim ostatnim. Jde o to, kolik obvykle ma ten ci onen casu pri prestupu a jak casto se stane neco mimoradneho, diky cemuz travi na nadrazi treba o hodinu nebo dve vice, nez obvykle.
V takove situaci je pak velmi prijemne, kdyz je "kde" stravit cas kulturne - tedy nikoliv mezi bezdakama na lavicce. A nejen v tehle situaci se muze hodit, kdyz je v prostoru nadrazi restaurace a ne jen fastfood - byt pri klasickem modelu taktove dopravy vychazi prave ten fastfood jako vhodnejsi.
Jinak já osobně na pražském hlaváku nechápu právě to knihkupectví. Jako, knihkupectví na nádraží ano, to je dobrý nápad, ale komornější, ne takovýhle knihkupecký hypermarket na dvě patra, kde než se vůbec zorijentuju, tak mi ujede vlak. Na nádraží by mělo být menší knihkupectví, kde si rychle koupím něco na cestu. Takováhle velká příšera může být na nádraží spíše kontraproduktivní, protože si raději koupím do vlaku časopis nebo noviny z trafiky, než bych to tam prolézal.
PS: http://en.wikipedia.org/wiki/Franchise - A restaurant chain is a set of related restaurants with the same name in many different locations that are either under shared corporate ownership or franchising agreements. Takze bud ma pravdu ten, co to vypsal na Wiki nebo ma pravdu SergeS
ad hlavák - všude v civilizovaném světě jsou na nádražích markety /Billa/, fastfoody /McD,BK/, kavárny, bufáče, knihkupectví apod. co na hlaváku nechápu, je ten nadbytek cetek, přívěšků, rádobymódního oblečení+ 3 směnárny apod. chybí mi tu pošta a případně Relay ve stylu Berlin HB - cd, knihy, časopisy, turistický cetky.
výběr prodejců by mohl být lepší.
a bylo by fajn, kdyby Stazzionne rovnou začalo s rekonstrukcí 5-7.nástupiště - opadaná dlažba, všude graffiti a zažraná špína.
Jsem rád, že se nádraží změnilo, že se při čekání v hale nemusím neustále otáčet, z které strany ke mně přiskočí rumun, nicméně velmi důležité funkce nádraží jako odpočinek, posezení při čekání, rychlé občerstvení (částečně i mizerné umístení a navigace WC) užitečnost pro cestující srážejí hodně dolů. I moderní nádraží není (pouze) nákupní galerie.
Každopádně ale když někam jedu vlakem, obvykle nemám půl hodiny (a víc) na to, abych vysedával v restauraci. Jistě to někdo již zpracovával, můj odhad je, že medián času stráveného na nádraží bude kolem 15 minut, což je ideální právě na nějaké fast foody, v případě ještě kratšího času pak nějaká ta bageta a podobně.
A také jsem rád za tu Billu.
A také mám pocit, že byť je tam pochybných existencí možná méně, tak rozhodně zatím nezmizely. A není mi moc jasné, jak přesně chtějí jejich zmizení docílit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










