Praha — Ve čtvrtek 14. dubna proběhlo slavnostní otevření nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Ačkoli hala samotná i nástupiště jsou už několik měsíců v plném provozu po modernizaci, zatímco plánovaná přestavba secesní Fantovy budovy ještě ani nezačala, ceremoniál se konal právě minulý týden za účasti prezidenta republiky Václava Klause a jeho italského protějška Giorgia Napolitana, který Česko oficiálně navštívil poprvé. Státníky doprovázeli představitelé Českých drah a divize Grandi Stationi italských státních železnic, která nádraží renovuje výměnou za třicetiletý pronájem. Investice v hodnotě přibližně 1,15 miliardy korun přinesla odbavovací hale kromě jiného slušně vypadající toalety, několik kavárenských zařízení, jídelnu, pivnici nebo knihkupectví; právě v den slavnostního převzetí zde ovšem otevřelo také prodejní místo soukromého dopravce. Vedle moderního ČD centra tak nově v dostatečně reprezentativních prostorách nabízí své služby i RegioJet ve strategické spolupráci s Deutsche Bahn.
Modernější prostředí pro cestující
Nová odbavovací hala, jejíž přestavba započala před několika lety, se opravovala v několika fázích, částečně souběžně s přestavbou nástupišť. Vyměněny a opraveny byly veškeré podlahy, stropy, elektroinstalace či pokladny nebo sociální zařízení. Mezi nejpodstatnější změny patří nové ČD centrum s otevřenými přepážkami, podobnými odbavovacím zařízením na letištích. Ty nahradily původní nepříliš oblíbená okénka v potemnělé hale. Své místo zde získala také drogerie, samoobsluha, pobočky bank, trafiky, ale také knihkupectví nebo obchody s oblečením. Nádraží je nově také kompletně přístupné cestujícím se sníženou pohyblivostí či nevidomým. V neposlední řadě také zmizeli dříve všudypřítomní žebráci a bezdomovci a obecně se zvýšila bezpečnost ve stanici.
Nežádoucí obyvatelé nádraží se nicméně přesunuli před nádraží. Tamní park, patřící do kompetence městské části Praha 1, dosud na svou obnovu a zkulturnění čeká. Otázníky zůstávají také nad Fantovou budovou, jelikož se stále neví, k čemu bude dále sloužit. Mezi úvahami jsou třeba i hotel nebo konferenční centrum. Rekonstrukci této části nádraží by však chtěl italský investor zahájit ještě v letošním roce.
Nová pobočka RegioJetu se pouští do prodeje mezistátních jízdenek
Jen chvíli po slavnostním otevření odbavovací haly a v konzervativnějším duchu proběhla na hlavním nádraží další zásadní událost: soukromý dopravce RegioJet (RJ), dceřiná společnost Student Agency, totiž v těsném sousedství ČD centra otevřel své první prodejní místo pro cestující na železnici. Dopoledního slavnostního zahájení se zúčastnili jak představitelé Student Agency a RegioJetu, tak i Německých drah, které v projektu vystupují jako strategický partner.
První ze dvou nových poboček RJ na hlavním nádraží obsadí prostor u severního podchodu po dřívějších Cestách Wasteels, které jsou nyní v likvidaci. Na vlaky do Ostravy si zákazníci sice ještě přes dva měsíce počkají; díky terminálu DB Bahn si však už teď, až na několik málo výjimek, mohou na místě zakoupit celý sortiment jízdenek nabízených německými drahami, které v běžných mezinárodních pokladnách ČD nepořídí. DB tímto krokem získává univerzálního distributora – doklady totiž bude možné zakoupit a vyzvednout na jakékoliv pobočce Student Agency v Česku nebo na Slovensku. V nabídce je přitom opravdu téměř vše – jízdenky SparPreis a SparNight, ale také síťové jízdenky InterRail, BayernTicket (s přirážkou 2 eura za obslužný prodej), rezervace na spoje západních správ nebo třeba zákaznická karta DB BahnCard.
Od 1. května má být navíc spuštěn prodej jízdenek DB Bahn přes internet. Otevření pobočky v jižní části haly se plánuje na 1. červen. Žluté prodejní místa na hlavním nádraží budou zároveň nabízet prodej letenek a jízdenek na autobusy Student Agency Express ve stejném rozsahu, jako kterákoli jiné zastoupení společnosti. Pražské hlavní nádraží tak paradoxně s příchodem nového prodejce získává nejrozsáhlejší možnosti prodeje cestovních dokladů, a to dokonce i v porovnání s dobře etablovanou kanceláří ČD Travel, kterou překonává zejména otevíracími hodinami.
Zdroje: Grandi Stazioni, České dráhy, RegioJet, ŽelPage
| 20.4.2011 (16:00)
Možná existují někde levné, čisté a kvalitní vývařovny s obědem za 60Kč (2,40EUR), kde Vás třeba nechají s sebou přinést vlastní lahváče, abyste ušetřili, já na takovou při svém cestování ještě nenarazil. K cenám na Hlaváku: dát za pivo 35Kč(1,40EUR), za bagetu cca 55Kč (2,10EUR) nebo za menu 90-150Kč (3,50-6EUR) mi v centru Prahy nepřijde jakkoliv přemrštěné, stejně jako dát za záchody desetikorunu (0,40EUR).
Stejně tak, kdokoliv tvrdí, že modernizací nedošlo k podstatné redukci bezďáků, fetek, děvek a jinejch existencí a že podmínky důstojného cestování nešly nahoru v rámci desítek procent, tak si lže sám sobě do kapsy.
Pokud by mne přijeli vlakem navštívit známí z ciziny, tak se dneska budu stydět podstatně méně, než před osmi léty a už několikrát jsem si čekání na vlak zpříjemnil obchůzkou kolem obchodů či pitím kávy v relativně přívětivém prostředí, což by dřív nepřipadalo v úvahu.
Že jsou tam ceny vyšší, než byly dřív? Možná proto, že investor si dominantního zákazníka představuje trochu jinak, než dělníka s lahváčem, protože ten asi moc peněz nepustí...
Vy mi připominate mého souseda, který pořad básní jak si pochutnal na kdejakém salámu nebo uzenině, po té co jsem mu přinesl povedený domací uzený bok a nechutnalo mu to, tak jsem zjistil, že mu chutnají uzeniny s obsahem masa do 50 procent.
Tim jsem nechtěl řict, že Potrfená husa a Burger king jsou nějak dobré, tu Italskou jsem ještě nezkoušel, bageterie vedle BK je v pohodě, ale na tu cenu je to horší kvalita, při porovnaní třeba se Subway.
PS. Potrefena husa není řetězec, ale Frenchaise ( nebo jak se to piše ) - tj. že kdo chce si koupi licenci na provoz Potrefené husy.
Nadrazky jsou potom presnym opakem. Vyjimky muzou byt, ale medianova bude blizko urovni ctverky z pred 25 let. Jestli je to obsluhou nebo cimkoliv jinym, to mne v danou chvili nezajima. Soude dle tech "predsudku" proste vytvorim zaver, ze do nadrazky radeji nepujdu. Stejne jako mam "predsudek", ze 5* v Recku je lepsi, nez 3* v Bulharsku, ackoliv jiste lze najit alespon jednu kombinace, kde tohle platit nebude.
A poznamka: Pokud to neni o cene, tak cim jinym to teda je? Proc somraci nejsou treba v "Allegru"? Obsluhou to podle myho nebude, protoze fyzicky zdatna obsluha, ktera by somraky dokazala vyhodit bude spis v te nadrazce nez ve "snobske restauraci"...
Error404 - ano, je to presne jak pises.
M: "Pokud jde o tu potrefenou husu, tak cena ma prave ten efekt, aby tam nechodili bezdomovci na lahvace, ale aby tam bylo prostredi, do kteryho se da vejit. Kazdymu, co mu vyhovuje, ze Stano..."
To, že do těch nádražek (fakt humus je to v Berouně) chodí různé somrující existence je věc obsluhy, že je nevyhodí. To není o ceně. Jo a znovu opakuju. Zajděte si tam a pak teprve hodnoťte onu "nádažku".
BTW - jakej je presne rozdil mezi smazakem v nadrazce a nakejma tema syrovejma kouskama, co maji "hamburgrari"? Myslim v kvalite, nemyslim v dobe pripravy a cene. Smazenej syr od hamburgraru je spatnej, zatimco smazak z nadrazky je z nejkvalitnejsiho ceskyho syra a na nadhernem oleji? A kdyz si k tomu dam hranolky, tak v nadrazce budou premiova kvalita, zatimco treba u McD jsou hranolky o pet kategorii horsi?
Pokud ma nekdo v hube slovo kvalita, tak by se mel zajimat o slova jako Subway nebo Nordsee... Ostatne kvalitni produkty vypada ze nabizi i ta bagetarna vedle BK. Jako jo, prijde mi to drahy a nekoupim si to, ale ja prece na tema kvalita nezacal...
Staňa Kulatý) Foodissimo – boloňské špagety, 85 Kč, a umí je i zabalit na cestu – na nový Wilson si nemám skoro co stěžovat. Naopak nádražkám, co vypadají jak doupě ve World of Warcraft, se vyhýbám co nejvíc.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










