..: Praha hl.n. otevřelo opravenou halu i pobočku Regiojetu :..

Praha hl.n. otevření haly, 14. 4. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Ve čtvrtek 14. dubna proběhlo slavnostní otevření nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Ačkoli hala samotná i nástupiště jsou už několik měsíců v plném provozu po modernizaci, zatímco plánovaná přestavba secesní Fantovy budovy ještě ani nezačala, ceremoniál se konal právě minulý týden za účasti prezidenta republiky Václava Klause a jeho italského protějška Giorgia Napolitana, který Česko oficiálně navštívil poprvé. Státníky doprovázeli představitelé Českých drah a divize Grandi Stationi italských státních železnic, která nádraží renovuje výměnou za třicetiletý pronájem. Investice v hodnotě přibližně 1,15 miliardy korun přinesla odbavovací hale kromě jiného slušně vypadající toalety, několik kavárenských zařízení, jídelnu, pivnici nebo knihkupectví; právě v den slavnostního převzetí zde ovšem otevřelo také prodejní místo soukromého dopravce. Vedle moderního ČD centra tak nově v dostatečně reprezentativních prostorách nabízí své služby i RegioJet ve strategické spolupráci s Deutsche Bahn.

Modernější prostředí pro cestující

Nová odbavovací hala, jejíž přestavba započala před několika lety, se opravovala v několika fázích, částečně souběžně s přestavbou nástupišť. Vyměněny a opraveny byly veškeré podlahy, stropy, elektroinstalace či pokladny nebo sociální zařízení. Mezi nejpodstatnější změny patří nové ČD centrum s otevřenými přepážkami, podobnými odbavovacím zařízením na letištích. Ty nahradily původní nepříliš oblíbená okénka v potemnělé hale. Své místo zde získala také drogerie, samoobsluha, pobočky bank, trafiky, ale také knihkupectví nebo obchody s oblečením. Nádraží je nově také kompletně přístupné cestujícím se sníženou pohyblivostí či nevidomým. V neposlední řadě také zmizeli dříve všudypřítomní žebráci a bezdomovci a obecně se zvýšila bezpečnost ve stanici.

Nežádoucí obyvatelé nádraží se nicméně přesunuli před nádraží. Tamní park, patřící do kompetence městské části Praha 1, dosud na svou obnovu a zkulturnění čeká. Otázníky zůstávají také nad Fantovou budovou, jelikož se stále neví, k čemu bude dále sloužit. Mezi úvahami jsou třeba i hotel nebo konferenční centrum. Rekonstrukci této části nádraží by však chtěl italský investor zahájit ještě v letošním roce.

Nová pobočka RegioJetu se pouští do prodeje mezistátních jízdenek

Prodejna RegioJet severní, foto: Josef PetrákJen chvíli po slavnostním otevření odbavovací haly a v konzervativnějším duchu proběhla na hlavním nádraží další zásadní událost: soukromý dopravce RegioJet (RJ), dceřiná společnost Student Agency, totiž v těsném sousedství ČD centra otevřel své první prodejní místo pro cestující na železnici. Dopoledního slavnostního zahájení se zúčastnili jak představitelé Student Agency a RegioJetu, tak i Německých drah, které v projektu vystupují jako strategický partner.

První ze dvou nových poboček RJ na hlavním nádraží obsadí prostor u severního podchodu po dřívějších Cestách Wasteels, které jsou nyní v likvidaci. Na vlaky do Ostravy si zákazníci sice ještě přes dva měsíce počkají; díky terminálu DB Bahn si však už teď, až na několik málo výjimek, mohou na místě zakoupit celý sortiment jízdenek nabízených německými drahami, které v běžných mezinárodních pokladnách ČD nepořídí. DB tímto krokem získává univerzálního distributora – doklady totiž bude možné zakoupit a vyzvednout na jakékoliv pobočce Student Agency v Česku nebo na Slovensku. V nabídce je přitom opravdu téměř vše – jízdenky SparPreis a SparNight, ale také síťové jízdenky InterRail, BayernTicket (s přirážkou 2 eura za obslužný prodej), rezervace na spoje západních správ nebo třeba zákaznická karta DB BahnCard.

RegioJet prodejna jižní, foto: Josef PetrákOd 1. května má být navíc spuštěn prodej jízdenek DB Bahn přes internet. Otevření pobočky v jižní části haly se plánuje na 1. červen. Žluté prodejní místa na hlavním nádraží budou zároveň nabízet prodej letenek a jízdenek na autobusy Student Agency Express ve stejném rozsahu, jako kterákoli jiné zastoupení společnosti. Pražské hlavní nádraží tak paradoxně s příchodem nového prodejce získává nejrozsáhlejší možnosti prodeje cestovních dokladů, a to dokonce i v porovnání s dobře etablovanou kanceláří ČD Travel, kterou překonává zejména otevíracími hodinami.

Zdroje: Grandi Stazioni, České dráhy, RegioJet, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.4.2011 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
20.04.2011 (22:49)  
Juraj Kováč > Myslím, že ta změna nadpisu byla zbytečná, protože pokud si teď někdo přečte tu diskuzi, tak vlastně nebude chápat podstatu toho, co jsme tady řešili. Ale pokud to budeme brát takto do důsledku, tak teď přesně odpovídá obsahu článku. Ale už bych to tímto uzavřel :-)
registrovaný uživatel M 
20.04.2011 (22:47)  
Stejnak... Sim se stal slavny diky svemu tipu (navic vlastne uplne spatnymu:-)) a moje vizionarska predstava, ze "Wasteels" by mohl prodavat jizdenky pres terminal DB (nebo nekoho) a ukonceni spoluprace s CD nic neznamena, na to si nevzpomnel nikdo. Fnuk, fnuk:-))

Ale chtel bych se zeptat, jestli jsem to pochopil dobre - vlakove jizdenky bude mozne koupit kdekoliv, kde "neco" prodava SA, je to tak? Pripadne receno jinak - "stanek" na vlakovem nadrazi v Praze neni "nic extra", je zajimavy jen tim, ze sidli v tyle nepritele, je tak?
20.04.2011 (21:15)  
hasitobur: Chápem to správne tak, že keby príslušnú informáciu obsahoval už nadpis (napr. ako teraz po úprave), tak je to v pohode?

Čo sa týka popisu noviniek v odbavovacej hale, tak sa teda nehnevajte, ale o tom sa už písalo stokrát - a hlavne sa tam za posledného pol roka už nič nezmenilo. Južná časť je otvorená, teraz akurát pribudla Billa a Foodissimo (môžem sa pripojiť k pozitívnym odozvám). To je tak, keď sa od seba výrazne líši termín reálneho dokočenia prác a deň oficiálneho zapitia.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
20.04.2011 (20:52)  
No, už jsem myslel, že ŽP tuhle významnou událost úplně zanedbá. Tak díky aspoň za dodatečný článek :-)
Jinak předesílám, že jako "přespolní" využívám hl.n. v Praze tak 2x do roka, takže nejsem do postupu prací sice nijak zasvěcený ani jako cestující, ale zase dík tomu časovému odstupu dobře vidím některé vývojové etapy.
No, jsem rád, že se ta oprava té "nové" haly docela povedla. Připadne mi (i z fotek jinde), že se podařilo zachovat určitý původní ráz - ty kovové prvky, dveře, ba i design podlahy, která byla kdysi docela promyšlená, když svými vzory cestujícího sama tak nějak "navigovala". A taky oceňuji přidání toho, co jsem postrádal už od jejího prvníh otevření za socializmu: ty přímé přístupové trasy pro vozíčkáře. Od počátku tam taky znatelně chyběla klimatizace. Od jara do podzimu bylo v hale vždy (aspoň mně) děsivě horko. No, poznám případnou změnu zase při letní návštěvě...
Co mě ale těší méně, je přístup italského investora G.S. k Fantově budově. Připadlo mi za ty roky jejich "působení", že jakákoli údržba byla zcela zanedbána, budova jen pronajímána ke všemožným i nemožným aktivitám a celkově to na mě působilo dojmem: Vybydlet a nechat zchátrat co nejvíc, aby ta rekosntrukce fakt stála za to, hlavně finančně.
Takže mé pocity rozporuplné - z "nové" haly radost, z Fantovy budovy smutek.
P.S.: Závěrem něco na odlehčení - jak se nám móda opakuje... takové nějaké minišatečky (jako mají ty modré hostesky) mívaly letušky ČSA někdy v polovině 70. let minulého století... :-)
20.04.2011 (20:52)  
Podle mě, spolupráce RJ a DB je začátkem vymetání cestičky pro DB,aby mohli elegantně koupí RJ vstoupit na český trh.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
20.04.2011 (19:45)  
JP > Myslím, že si rozumíme. Vůbec to nemyslím zle. Prostě je to takový podmět od člověka, který vám všem jinak fandí a občas před váma smekám, protože to děláte všichni ve svém volném čase. A ta objektivita? Ať napíšeš o RJ, ČD nebo o někom jiném, vždy se to někomu nebude líbit. Já osobně jsem se k tomu vyjádřil dnes poprvé a vlastně to je spíše o vyváženosti tohoto článku, který je jinak sám o sobě dobře napsaný a pokud by to vlastně byly dva samostatné články, tak bych tomu nevytkl vůbec nic.
20.04.2011 (19:12)  
hasitobur) Nečertím se, na to dnes už nemám sílu. :-) Na objektivitu si dáváme celkem bacha, ale problém je, že i tak berou čtenáři vydání určitého tématu jako vyjádření názoru autora – např. o pár políček níž Šmerda. Myslím, že Borovička tam reagoval ve smyslu, že redakce jásá, co se s MD děje. Ne, redakce psala, že podle ČTK povede MD Šmerda. Stejně citliví jsou lidi na RegioJet, POVED, ...

Já budu rád za každý podařený text, co se do tohoto magazínu hodí.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
20.04.2011 (19:06)  
JP > Je zbytečný se čertit, když člověk vyjádří svůj názor. Nakonec nejsem tady s ním sám. A že člověk občas pochybuje o objektivitě některých příspěvků? Stačí si přečíst názory některých redaktorů v diskuzi třeba na Vlaky.net nebo Káčku.
Ale není to nic proti RJ. O něm jsem tu nic špatného nenapsal.
O napsání nějakého příspěvku jsem občas sám uvažoval. Jenže já bych byl z té neobjektivity jako fíra ČD obviněn zcela určitě také :-) Nakonec je to často vidět u Aleše.
Leda psát nějaké paměti strojvedoucího. Třeba by to někoho zajímalo ;-)
20.04.2011 (18:41)  
hasitobur) Proč? Protože. :-) Tyhle dvě akce se udály v rozmezí 30 minut, tak jsme je spojili. Kdybychom chtěli představit pomocí mnoha fotografií a detailního popisu, co vše na tom nádraží je, uděláme to do extra textu. Ale může to zpracovat kdokoliv kdykoliv. Prostor k tomu máme.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
20.04.2011 (18:32)  
Juraj Kováč > Ale přesně o tom to je. Když to bude mít samostatný článek, tak to bude naprosto v pořádku. Nakonec už o tom také byl. Ale tento článek má být o otevření haly. Alespoň takový je jeho nadpis. A pokud se v něm věnuje tolik místa pobočce RJ, tak pak se ptám, proč se stejně místa nevěnuje například rychlému občerstvení nebo záchodům. To je pro cestující stejně důležité a pro většinu dokonce důležitější ;-)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko