Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.
Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích
Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.
Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.
Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná
Dalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.
Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet
Dalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.
Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“
Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.
Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…
Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.
Co v plánu nebylo
K stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.
Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.
Nová vozidla poptávaná v roce 2011
Kromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage

budeš se snažit poměr 1./2. třídy volit tak, aby jsi maximalizoval zisk, nebo tak, že ty co jezdí druhou třídou nejsou u tebe lidi a tak je radši nebudeš přepravovat??
ekonomická fakta jsou jednoznačná (divné, že najednou te fakta nezajimaji), považovat za základ 1. třídu a ostatní ignorovat nebo zhoršovat s odůvodněním, že si lidé maj připlatit za 1. znamená ztrátu mnoha zákezníků a mnozí si opravdu tu 1. nemohou dovolit,
opravdu toto chceš, aby železnice ztratila mnoho zákazníků, jen proto aby ty jsi se mohl vyzdvihovat nad ostatnimi?
tvoje argumenty se dají krásně použít i proti Tobě, vyzdvihuješ jen to "lepší" jenom kvůli tomu, že tam chceš patřit?
to co ty jsi nepochopil, je skutečnost, že i ten kdo není bohatej, nehraje golf a tudíž podle Tebe ten lepší je lidská bytost, proč musíš uvažovat od zdi ke zdi?? není to tak že spodní i horní část obyvatel se navzájem potřebují?? nebude likvidace jakékoliv skupiny celkově ztrátou pro všechny?
Jestliva to nebude treba i tim, ze to vsechno posuzujes tak, ze to spatne a znicitelne je vzdy to, kde nejsi ty, ze...
Se divim, ze jeste funguji vysoke skoly (no i kdyz...) - proc by mel mit nekdo vysokou, kdyz staci zakladni, max. stredni...
Jako promin mi to, ale ja, ani spolecnost, nemuze za to, ze sam sebe stavis do te nizsi skupiny. Je to tvoje volba. U tech arijcu (mimochodem, fakt pitomej priklad, ale co uz, je tvuj) to bylo tak, ze to nekdo urcil, ty sis vybrat nemohl a proste jsi tam patril a neslo se z toho jakkoliv vyvazat. U vlakovych trid je to ale kazdeho vec, nikdo neni automaticky prirazen. Muzu si zvolit prvni nebo druhou, do divadla muzu jit v obleku nebo v tricku, koupit si muzu eidam nebo pecorino, muzu se ucit nebo chodit na diskoteky. Je to MOJE volba!
podobný styl uvažování už ty byl několikrát, například, základem je dokonalá a hlavně všemu nadřazená áriiská rasa a všechno ostatní byl "budget" = póvl, jak to skončilo všichni víme, děkuji nechci
vycházel jsem ze zkušenosti z rychlíků Praha-PLzeň-Cheb a k těm jsem se také vyjadřoval (byla možná má chyba, že jsem málo zdůraznil, že mluvím právě o těchto R), třeba když jsem jezdil pravidelně Praha-Brno 1. třídou, tak v EC byla vcelku využívaná, ale kde si myslím také není ideální poměr 1./2. je pendolino, ale tam jsem toho 1. nenajezdil tolik, abych mohl udělat nějaký závěr
ale jak říkám mě jde hlavně o správnou volbu poměru 1./2.
Aneb jednička může být skoro prázdná i plná (viz "vymístenkovaná"), stejně jako i ostatní vozy jsou taky občas plné ale i skoro prázdné...
Proc se vsechno hodnoti tak, ze zaklad je to nejnizsi a vsechno lepsi nez zaklad je "luxus"? Proc to nemuze byt tak, ze zaklad je nekde a lze jit i dolu? Protoze zakladem je delnik?
Pokud se nesnazite dostat nahoru, ale vsechny ostatni se snazite dostat dolu na svoji uroven, tak vas nic dobre neceka a naveky budete ti uplne nejniz
A az se zavede ta treti tridu (at uz jako "vuz se zvlastni cenou" nebo jako nakladni), tak se bude rusit druha, protoze zase bude platit, ze k cemu prazdne vozy druhe tridy, kdyz vsichni jednou narvanou treti.
No a cisel je dost:-)
pro Vás to ještě napíšu prosím polopatě:
1) nehájím právo jet 1.třídou bez platné místenky
2) netvrdím že existence 1. je špatně
3) nekritizuji a nevadí mi, že někdo si 1. připlatí, aby měl pohodlí
4) jediné co kritizuji, je občasná špatná dimenze soupravy a na tom trvám, když už používáte výrazy jako "ekonomické ukazatele", ukažte mi prosím jediný ekonomický ukazatel, který je opodstatněním, aby jezdil extra vagón 1. třídy s cca. 5 lidmi??
Váš příměr s ČSA není dobrý, já kdybych vlastnil letadlo, kde by bylo 100 míst v Business Clas a nikdy by neletělo daným spojem více než 20 lidí v BC a 200 míst v turistické třídě vždy plné a přitom existuje reálná poptávka na 250 lidí pravidělně, tak se zamyslím, jestli více nevydělám při jiném rozdělení počtu sedadel?? samozřejmě to neznamená snížit jedničku na 20 osob nebo ji rušit....
podle mě by se takto zachoval každý dobrý podnikatel nebo manažer, jestli se ČSA chovají tak jak píšete, tak se už nedivím, že jsou ve ztrátě....
já se také snažím diskutovat svůj názor a přesto jste proti mě zasáhli, toto měření dvojím metrem se mi hnusí,
a po posledních zkušenostech, nabývám stále více dojmu, že se z určitých důvodů snažíte potírat můj názor právě proto, že se nebojím poukázat na některé špatnosti české dopravy
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










