..: ČD v roce 2011 přehodnocují plány - více vozidel a nové projekty :..

Zásuvka na 230 V ve voze ČD, foto: České dráhy Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.

Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích

Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.

Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.

Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná

CZ-ČD 61 54 19-51 011-5 Aee145 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanDalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.

Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.

Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“

Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.

Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.

Co v plánu nebylo

Osobní vlak se zrakostruovaným vozem Bdmteeo, foto: Vojtěch BeranK stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.

Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.

Nová vozidla poptávaná v roce 2011

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaKromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
27.05.2011 (2:44)  
240.025: aby si I V NEJVĚTŠÍ PŘEPRAVNÍ ŠPIČCE VŠICHNI SEDLI

To je jistě dosažitelné v taxi, a ve vlaku, které bude mít jízdné někde jinde než 2,10 Kč/km (& podstatná sleva). (No tak dobře, ještě v povinně místenkovém.) Nevnímáte, že by bylo amorální kvůli něčemu takovému odírat své spolunecestující na daních o "dotace", když víte, co by to s ekonomikou udělalo?
registrovaný uživatel M 
27.05.2011 (2:37)  
Luxian - dobre, slo to napsat i takto, ja byl radikalnejsi v tom, ze jako treti tridu za polovicni jizdne jsem "nabizel" nakladni vagon:-)
registrovaný uživatel tarten 
27.05.2011 (2:36)  
KK: cestující v druhé třídě má právo na přiměřený komfort, to že nemá cestující jízdenku 1. třídy z něj ještě nedělá méněhodnotného člověka

Pro cestujícího vnímám "právo" především na ochranu proti povětrnosti střechou, okny a topením (na rozdíl od 4. třídy) a pohodlnější než dřevěné lavice na méně než 5 míst v řadě (na rozdíl od 3. třídy - což 810 cca je). Nemá ale žádné "právo" lézt do prostor určených pro vyšší třídy, a to samozřejmě ani na chodbičku. To z něho nedělá méně hodnotného člověka, ale naopak tím, že je méně platící, musí zkousnout nižší ekonomický standard. Zvlášť když škudlí i na místence - a pak brečí že se mačká nastojáka.

Cestující 1. třídy si sice nekupuje právo se "nemačkat" (rozuměj menší obsaditelnost než 3 v řadě), ale že mu do prostoru 1. třídy nepoleze nikdo z levnější třídy, to samozřejmě ano. (Flexaretistova invektiva na M "blábolíte a moc dobře to víte" tu nedává smysl.)
"Právo" je ale u nás vnímané jen pocitově, víceméně jako jakási vzpomínka na c. k. zvyklost. Mělo by být zakotvené v přepravní smlouvě v podobě standardu. Mimochodem, 3 místa v pro 2. třídu je herký bonus, ale dost nadstandard. IC/EC sluší, ale v Os-R dost neekonomický.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
27.05.2011 (0:56)  
Jak tak čtu tu debatu o třídách, tak se tu jasně ukazuje, že tu do toho mnozí až příliš zatahují emoce. Situace je možná o něco komplikovanější tím, že se tu jedná o ČD, tedy dopravce, který je dotován z veřejných financí a tudíž je docela logický a oprávněný požadavek, aby v takovém případě jezdily vlaky s takovou kapacitou, aby za normálních okolností pokryla poptávku.
Něco jiného by samozřejmě byla situace soukromého dopravce jezdícího na vlastní podnikatelské riziko, který si může jezdit s kolika vagóny uzná za vhodné, protože je to jen o jeho reputaci a jeho zákaznících.
Ale zpět k ČD: pakliže se souhrnný počet míst v celém vlaku rovná přibližně počtu cestujících za standardních podmínek, pak je všechno v pořádku. To, jestli je z toho jen 1/10 míst v 1. třídě a zbytek v 2. nebo naopak, je v podstatě irelevantní, jakkoliv se může dle nějaké logiky zdát, že by ten poměr měl odpovídat poptávce. Jenž v tom je trochu háček, který je zapříčiněn tím, že hodně lidí vnímá první třídu jako něco nadstandardního, možná až excentricky pofiderního, zatímco druhou třídu za standard, kterého ma být vždy dostatek. A pak se zdánlivě právem rozčilují, že je průvodčí u nacpaného vlaku nenechá stát v první třídě. Ale to je dost zavádějící a scestný pohled.
Představme si situaci, že by ČD zavedly 3. třídu, kde by byla dejme tomu poloviční cena než ve druhé, přitom by se také jednalo vždy max. o jeden vagon v celém vlaku.
Jak by se zachovali cestující? Myslím, že docela významná část by klidně seděla celou cestu na dřevěné lavici nebo dokonce i stála, jen aby jela za poloviční cenu. Jenže samozřejmě kapacita 3. třídy je hodně omezená, tudíž by buď jela neustále přecpaná, nebo by ji využívali opravdu jen ti, co by chtěli maximálně ušetřit a ostatní by museli jet o třídu výše, v tomhle případě tedy dvojkou. A teď otázka: Byli by snad cestující, kteří se tlačí v 3. třídě v právu, když by se dožadovali toho, aby jim dráhy poskytly dostatek vozů 3. třídy, protože prostě jim 3. třída stačí a jinou nechtějí? Odpověď zní: Ani náhodou.
Dráhy poskytly přesně tolik míst v 3. třídě, kolik uznají za vhodné a nakolik se jim to ekonomicky rentuje. Většinu cestujících chtějí mít v dražší druhé třídě, protože tak je to pro ně (ČD) nejlepší. 3. třída vlastně představuje jen takovou malou úlitbu těm, co se nutně potřebují někam dostat a přitom chtějí hodně ušetřit. A pakliže ji chce používat mnohem víc lidí, tak se holt musí mačkat, nedá se nice dělat, dráhy poskytují dostatek míst i v jiných třídách a že je cestující nevyužívají, je jejich problém.
A teď si to celé transponujme na skutečnou situaci pouhých dvou tříd. Dráhy prostě poskytují přesně tolik míst druhé a první třídy, nakolik jim to přijde ekonomicky výhodné. A opět podotýkám: pakliže se celkový počet míst ve vlaku (1. i 2. třídy) rovná zhruba počtu cestujících za standardních podmínek, není o čem diskutovat. jiná situace by samozřejmě nastala v momentě, kdyby i za normální situace vlak jezdil vždycky přecpaný a i kdyby se všichni cestující, co musí stát v druhé třídě, nevešli do první, pak by to byla jednoznačně chyba ČD. V tom případě je na místě kritika.
27.05.2011 (0:53)  
Karel Kovářík
Na základě čeho odvozujete ono právo a jak definujete ten přiměřený komfort? To není samoúčelné rýpání, jen když si vybavím nekonečné debaty nad přiměřenou zdravotní péčí a přiměřeným důchodem, tak si uvědomuji, že kolik hlav, tolik názorů.
27.05.2011 (0:43)  
Frantisek
Vidíte a třeba německé esbání jednotky 422/423 mají oddíl první třídy vybavený úplně stejně jako dvojka. S jediným rozdílem – je od dvojky oddělený plexisklovou stěnou. Cestující si připlácí za to, že během cesty mají klid a nenatrefí na hulákající vobejdy. Dlužno poznamenat, že nepřítomnost vobejdů se též pozitivně podepisuje na stavu a čistotě jedničkového interiéru :)

a pokud ne, nechat působit další dopravce, případně zvýšit kapacitu cesty...

Žádný dopravce vám nebude jezdit jen o pátečních a nedělních špičkách a zbytek týdne mu budou soupravy hnít v kopřivách. To už je reálnější např. využít eskové ešusy mimo pracovní dny jako studentské posilové rychlíky. Komfort na delší vzdálenosti nic moc, ale aspoň si mládež sedne a komu se to nelíbí, ať si připlatí za jedničku v normálním R/IC/EC :))
registrovaný uživatel M 
26.05.2011 (22:38)  
kapacita má být dimenzována tak, aby si I V NEJVĚTŠÍ PŘEPRAVNÍ ŠPIČCE VŠICHNI SEDLI.

1.je to technicky nemozne, pripadne za cenu, ze mimo spicku budou kvanta nevyuzitych vozu
2.co treba, ze vsichni, kteri chcou sedet, tak si to tak musi zaridit. Nebo to "oni" musi tem neschopnym zaridit?
3.zcela na urovni "logiky", ze vsechny silnice se musi stavet tak siroke, aby tam nikdy nemohla vzninout zacpa nebo aby v obchode bylo vzdy tolik cerstveho zbozi, aby nikdy nemohlo dojit...
registrovaný uživatel M 
26.05.2011 (22:32)  
Kajo, nezavid... Chtel bych podotknout, ze konkretne v teto diskusi mit nekolik (muj osobni rekord:-) vyjadrilo podporu a souhlas s tou moji "aroganci", takze bud jsou na me vyplatni pasce nebo jsou arogantni i oni nebo jim to mozna prikazala redakce...
registrovaný uživatel M 
26.05.2011 (22:25)  
Ano, cas od casu si priplatim za jednicku. Ale nelibi se mi system, kdy jednickovy priplatek mi neco sice umoznuje, ale zaroven mi tu jednicku nezajisti. Konkretne pokud jednicka nebude razena vubec nebo se do ni nevejdu (treba v pripade, ze do ni nelze koupit mistenka) je mi doplatek do jednicky (klidne ve forme ingoldu) uplne k nicemu.
Cimrmanuv ukrok stranou? Ja myslel, ze resime standardni stavy, ne extremy. Extremy resit nehodlam

(ostatně když si školní zájezd soukromé školy koupí hromadně 1. třídu, budete možná stejně namačkáni a stejně obtěžováni hlukem).
Nemene hloupy argument. Jake je procento skolnich zajezdu v prvni tride? 0.05?

Martin Jarath - ano, spoje do Rakouska a mozna jeste vic do Nemecka jsou mistenkove problem. Soucasne ale plati, ze tyto spoje asi nejsou typickym zastupcem kazdotydenne plneho vlaku v tom "klasicky znamem" pojeti:)
26.05.2011 (22:05)  
Karel Kovářík:

kapacita má být dimenzována tak, aby si I V NEJVĚTŠÍ PŘEPRAVNÍ ŠPIČCE VŠICHNI SEDLI. Tedy ne ve stylu když inkriminovaný jedinec příjde do kupé zatáhne si sundá si boty, "to je moje kupé", ale tak, že se zaplní všechna sedadla a zároveň budou všichni pohodlně cestovat
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko