Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.
Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích
Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.
Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.
Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná
Dalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.
Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet
Dalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.
Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“
Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.
Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…
Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.
Co v plánu nebylo
K stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.
Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.
Nová vozidla poptávaná v roce 2011
Kromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage

naprosto souhlasím, ale měl by ten vlak vypadat tak, aby se tam člověk cítil při 100% obsazenosti velmi příjemně a ne jako v dobytčáku... výrazný rozdíl je 80 lidí v Bčku a 80 lidí v RaijJetu... v dobytčáku je jedna lavice, která se propadá dle obsazenosti, opěradlo pro srandu králíkům, Bčko je vagon maximálně pro 40 lidí... a pro 40 lidí vozit 40 t železa není to pravé, v RailJetu má každý své místo I PROSTOR NA NOHY, sedadla jsou dělená... není to žádný super luxus, jako byl rakouský Transalpin, ale pořád je to na dnešní dobu vcelku slušný vlak.. na 2 - 3 hodinovou cestu optimum, na celodenní by nemusela být špatná jednička či premium. Zajímavě jsou řešena Talga, letecky, 130 cm rozteč, širší skříně umožňující uspořádání 2 + 3 s tím, že prostřední sedadlo je určeno pouze do největších nátřesků...
ale také by se měl přizpůsobit tomu, že nebude ani jedno kapacitně nedostačující.... je mi jasné že v přepravní špičce se to těžko dá zajistit, ale i cestující v druhé třídě má právo na přiměřený komfort, to že nemá cetsující jízdenku 1. třídy z něj ještě nedělá méněhodnotného člověka......n jak se tu někteří stále snaží prezentovat....
Se střídači mám zkušenost takovou, že zhruba v 90 % fungují u vozů, které nenavštívily Janozu. U těch po "revitalizaci" jsem zatím narazil na jediný vůz, kde to funguje.
Vzhledem k celkové odfláknutosti těch oprav mě to ani moc nepřekvapuje.
M:
Tentokrát skoro plně souhlasím.
S tou jistotou místa bych ale zmínil třeba EC 77, kde bývá první třída velmi často zcela zamístenkována cestujícími z Prahy do Vídně.
Přesněji řečeno, za poslední rok se mi nestalo, že by tomu bylo jinak.
ostatním se omlouvám za OT
Proste dopravce by mel mit maximalni zajem na tom, aby mel plne obsazeny vlak. Tomu by mel prizpusobit takovy pomer jednicky a dvojky, aby ani jedno nejezdilo prazdne.
Ani mě se to nelíbí, ale s parkovacíma zónama je to totéž a ještě horší - neexistuje ani žádné vracení za nemožnost využití. Na rozdíl od parkovacích zón to ale ČD zdá se chce řešit a s nevyhovujícími vozy 1. třídy hodlá něco dělat.
Ano, cas od casu si priplatim za jednicku. Ale nelibi se mi system, kdy jednickovy priplatek mi neco sice umoznuje, ale zaroven mi tu jednicku nezajisti. Konkretne pokud jednicka nebude razena vubec nebo se do ni nevejdu (treba v pripade, ze do ni nelze koupit mistenka) je mi doplatek do jednicky (klidne ve forme ingoldu) uplne k nicemu.
Takze konkretne u me je to tak, ze se snazim si vzdy rozmyslet, jestli jednicka pro me bude vyuzitelna a jestli bude mit pro muj komfort jizdy nejaky prinos. A treba pro pripad, ze bych se v jednicce mel vezt jen pulku cesty, kdyz mackat se stejne budu v te druhe, mi to jako rozumna investice neprijde. Cele je to totiz o tom, o jaky narust ceny se jedna a jaka je pak vysledna cena za prepravu v porovnani s jinou variantou cestovani. Pokud za ten priplatek zaplatim vic nez za jizdne, proste se mi to ekluje uz z principu, i kdyz by se jednalo o par desetikorun.
Mimochodem, nasel jsem docela zajimavej prehled jednotlivych kategorii vlaku u MAV ... s mozna jeste zajimavejsim "dohodnocenim" pomoci plusovych a minusovych bodu u jednotlivych spoju (resp. jejich vozu).
prehled kategorii: http://www.vonatosszeallitas.hu/egyenlo_szolgaltatas.html
ukazka prehledu spoju a jejich hodnoceni na jedne konkretni trati: http://www.vonatosszeallitas.hu/80vonal.html
Mit neco takoveho k dispozici u CD, hned by bylo lepe poznat, kde ma smysl si za jednicku priplacet a kde nikoliv.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











