..: ČD v roce 2011 přehodnocují plány - více vozidel a nové projekty :..

Zásuvka na 230 V ve voze ČD, foto: České dráhy Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.

Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích

Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.

Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.

Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná

CZ-ČD 61 54 19-51 011-5 Aee145 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanDalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.

Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.

Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“

Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.

Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.

Co v plánu nebylo

Osobní vlak se zrakostruovaným vozem Bdmteeo, foto: Vojtěch BeranK stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.

Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.

Nová vozidla poptávaná v roce 2011

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaKromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.5.2011 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
25.05.2011 (12:03)  
Vagony dělané na 160 kmph mají jezdit na tratích pro 140-160kmph a ne na šolíchách, kde se jezdí 90 kmph. Rozhodně by víc služby udělaly na 220, 020 nebo na brněnský přes Kutnou Horu (tuším 250?) - tam s nimi totiž aspoň někdo bude jezdit :-/. Nehledě na to, že třeba taková věčně natřískaná Fatra je kopřivák nejhoršího ražení - zasloužila by si u mě tedy takové vagony víc trať Plzeň -> Cheb, na které jsem za těch cca 10 cest rychlíkem, co jsem tam za posledních 5 let najezdil, cestoval v průměru při 20 lidech na vagon? Mínusujte si vesele dál, ale to, že za Plzní je nasazení takovýchto vagónů v situaci, kdy mezi ostatními regionálními centry jezdí a ještě dlouho bude jezdit šrot, to je podle mě prostě výsměch zbytku republiky. Víc k tomu asi nemám co dodat.
Registrierter Benutzer Chilli 
25.05.2011 (11:50)  
Taky záleží na tom, co první třída nabízí. Když tam budu mít noviny, zásuvku a přípojku k Internetu, tak bych si i dovedl představit, že platím o něco víc. Problém je v tom, že veřejné mínění o první třídě je zhruba takovéhle:
http://www.reflex.cz/clanek/zivot-a-styl/40218/socialni-spravedlive-ceske-drahy-a-jejich-prvni-pivni-trida.html
Registrierter Benutzer Sim 
25.05.2011 (11:46)  
M > ono je to trosku o necem jinem. Jak spravne pise Chilli, rozdil mezi jednickou a dvojkou je v cene znacny a pokud se rozhoduju mezi autem a vlakem, jeden z duvodu, proc volim vlak na kratsi vzdalenosti je cena ... protoze v prakticky vsem ostatnim (krome moznosti neresit alkohol) vlak potom prohrava.

Takze dopredu pocitat s tim, ze si budu kupovat drazsi jizdenku na kratkou vzdalenost ... tudy cesta asi nepovede.

Netusim, jestli je mozne si - bez nejake prirazky - doplatit u pruvodciho rozdil ceny mezi prvni a druhou tridou ... pokud to jde, bylo by to reseni pro pripad, ze obvykle jezdim poloprazdnym vlakem a najednou je plno.

Jako jasne, je to sporny, ale rozhodne bych nezastaval cernobily nazor, ze precpana dvojka a prazdna jednicka znamena, ze to lidem v te dvojce vyhovuje.
25.05.2011 (11:39)  
Fl: tratě 225 a 190 by byly naprosto vhodné, nejsou tu jen hvězdicové relace z PRahy... 190 by byla super, konkurence ze strany aut a nedostatečné spojení, 2 h takt je na této relaci HROZNĚ MÁLO, hodina optimum a 30 min ve špičkách...

Aspon, že se dělá i jiná relace než Praha - Ostrava/Brno....

to podle vás vysloveně IC relace mají být hezké a krom těch dvou linek má jezdit všude hnůj? Resp. bývalé EC vozy? Analogie. Jen v Praze se má točit to nejlepší pivo a v ostatních městech patoky?
Registrierter Benutzer chio 
25.05.2011 (11:36)  
Hlavne neviem, odkiaľ ste zobrali tie osobáky s 2 vozňami. V článku je, že majú byť náhradou odporového šrotu 2. a 3. triedy (BC350). Ten, pokiaľ viem, na Os s 2. vozňami nejazdí.
Registrierter Benutzer Chilli 
25.05.2011 (11:12)  
Kdyz o prvnitridu neni zajem, tak jim to mackani zjevne vyhovuje a nic s tim delat nechteji!

Ne každej si takovej luxus může dovolit. Obyčejní lidé jezdí vlakem proto, aby ušetřili. Na 70 km dělá rozdíl mezi první a druhou třídou cca 50 korun...
25.05.2011 (10:47)  
Flexaretista: A v čem tam podle tebe asi máme jezdit? My jsme si KExů užili dosytosti, jezdilo se tam s nejhoršími kopřiváky. Nové vozy nemusí jít okamžitě na trať Praha-Ostrava(Brno či Děčín) Na 170 (171) je výrazný odliv cestujících a modernější vozy je dobrý způsob jak je nahnat zpět.
Registrierter Benutzer M 
25.05.2011 (10:40)  
při pátečních špičkách a lidi cestující druhou třídou se budou mačkat jako sardinky

Jako sardinka se macka ten, kdo si to DOBROVOLNE vybere (leda by byla plna i ta 1.). Kdyz o prvnitridu neni zajem, tak jim to mackani zjevne vyhovuje a nic s tim delat nechteji!
25.05.2011 (10:26)  
Už se těším, jak zase někdo vymyslí, že reko Bdt na půlku první třídy budou jezdit na osobákách se 2 vagony při pátečních špičkách a lidi cestující druhou třídou se budou mačkat jako sardinky namísto toho, aby přidali o vagon víc...

Jinak se mi většina nastíněných reko líbí, byť bych raději rakušáky se zásuvkami hned od začátku, byť za cenu pozdějšího nasazení. I když, vzhledem k tomu, že budou nasazované prý na Cheb, tak je to úplně jedno - víc šlo jejich potenciál promrhat možná tak na trati 190-225 :-///.
Registrierter Benutzer chio 
25.05.2011 (10:00)  
Klasický zemnicí kolík podle ČSN to nemá, nebo to nepotřebuje?
Keďže je to Schuko zásuvka, kolík tam nemôže byť ;-) Skôr by ma zaujímalo, podľa čoho sa schvaľujú, kedže pokiaľ viem, v bežných inštaláciách u nás Schuko zásuvky nie sú povolené.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko