..: ČD v roce 2011 přehodnocují plány - více vozidel a nové projekty :..

Zásuvka na 230 V ve voze ČD, foto: České dráhy Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.

Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích

Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.

Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.

Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná

CZ-ČD 61 54 19-51 011-5 Aee145 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanDalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.

Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.

Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“

Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.

Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.

Co v plánu nebylo

Osobní vlak se zrakostruovaným vozem Bdmteeo, foto: Vojtěch BeranK stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.

Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.

Nová vozidla poptávaná v roce 2011

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaKromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
25.05.2011 (13:36)  
A/B(p)ee - pěkné, ale sedačky vyměnit by se také mohlo.

Zásuvky Aee 145/152 - pěkné. Ale tyto vozy již potřebují modernizaci na úrovni nejnověji modernizovaných MÁV vozů.

B(DB)m(s)ee - to je dobře, že jde cena dolů! Jen aby to nesnížilo úroveň modernizace... :)

Bdt, Bp - to je dobře!! S takovou se asi stane, že vozy Bp budou lepší než B(p)ee (vyjma max. rychlosti)

Bmz - pěkný. Ale s ohledem na Bp a Bdt by ty vozy mohly dostat klimu, zásuvky a vakuové toalety - hlavně pokud nevyjdou railjety.

Bdmteeo - no humanizace. Ale prý povedená.

(A)Bdt - Přímo prefektní nápad!! Jenom, co nahradí vozy Bdt na osobácích?

Nový pantografy - to je super! Mohly by se tak ušetřit nějaká Bdtmee, která by mohla jít na modernizaci... Jen ať to nevyhraje zase Škoda, přeju to tentokrát PESe.

Co mi chybí:

Modernizace Bdtmee: Pár pardubických a brněnských Bdtmee bych zmodernizoval na dálkové vagóny (nejlíp na 1.třídu), a zbytek určený pro regionální dopravu jako teď.

Nové vagóny 1.třídy: A je jedno, jestli se nakoupí nebo nenakoupí railjety. Už teď pomalu přestává být v některých případech 1.třída ten nejlepší vůz v soupravě, a s dodáváním hlavně hytláků to bude ještě ještě horší.
25.05.2011 (13:26)  
thingie) Jak píšu níže, lze kombinovat časový doplatek do 1. třídy na In–kartě a žákovské jízdné. A pokud studenti jezdí každý (ob)týden +- ve stejný čas, můžou tušit, jestli bude plno, nebo prázdno a podle toho si doplatek nebo místenku zařídit.
registrovaný uživatel chio 
25.05.2011 (13:26)  
Juraj Kováč: Ja vidím v Schuko dvojzásuvkách ešte jednu výhodu, aj keď pri spotrebnej elektronike menej zrejmú (pri zdrojoch notebookov býva vidlica väčšinou s priamym vyvedením kábla), a to konkrétne, že nie sú polarizované a je jedno, ako do nich vidlicu zastrčím. Mať dve vidlice so zalomeným vývodom nad sebou v E zásuvkách je za trest - po prvé tam vrchná poriadne nedolieha a po druhé je problém, keď chcem vytiahnuť tú spodnú. A dvojzásuvky s otočenou hornou zásuvkou sú skôr výnimočnosť.
25.05.2011 (13:12)  
Pánové, tohle je diskuze pod článkem o modernizaci vozů, nikoliv o rozdílech mezi 1. a 2. třídou.
registrovaný uživatel thingie  mail  
25.05.2011 (13:08)  
Juraj Kováč: Pokud si pamatuju, na žákovské jízdné (18 až 26) nelze vydat jízdenku do 1. třídy, takže ten rozdíl by asi byl mnohem vyšší. V pátek odpoledne… No, nicméně ani tak, když člověk řekne průměrné pokladní, že chce jedničku, kouká na něj jak na vola, proč to vůbec proboha chce. Stává se.

A s těma zásuvkama je trochu smutný, že to v takové masové podobě přichází dost pozdě, protože kdo skutečně cítí, že na delších cestách vlakem potřebuje používat laptop nebo něco takového, má dnes již bohatý výběr z cenově velmi dostupných krámů s dlouhou výdrží. Jak je přitom vidět, mohlo se to udělat už dávno, kdy by to byla mnohem větší výhoda. Teď je mnohem zajímavější připojení k internetu, ani když máte datový tarif v telefonu, nebude vám to velkou část například takové cesty Brno -- Praha fungovat. To je problém, navíc takový, který si cestující nevyřeší tím, že si pořídí správný počítač.
registrovaný uživatel tarten 
25.05.2011 (12:53)  
Flexaretista: zasloužila by si u mě tedy takové vagony víc trať Plzeň -> Cheb, na které jsem za těch cca 10 cest rychlíkem, co jsem tam za posledních 5 let najezdil, cestoval v průměru při 20 lidech na vagon?

Vidíte to úplně obráceně. ČD ty rakušáky chtějí nasadit právě proto, že tam v posledních letech lidi odradila koridorizace a oni je chtějí přitáhnout zpět.
registrovaný uživatel tarten 
25.05.2011 (12:46)  
Flexaretista: Rozhodně by víc služby udělaly na 220, 020 nebo ...

Na 220 to snad má jezdit také, ne? Nebo od toho ustoupili?
25.05.2011 (12:39)  
Callisto: WLABmz nie je tlakotesné... Rozlišovanie -ee a -z malo význam kedysi dávno, keď sa ním odlišoval výkon centrálneho zdroja. Dnes už to ale dávno neplatí - na jednej strane spomínané lôžka, na druhej rôzne modernizácie, ktoré časom dostali výkonnejší zdroj pre klimatizáciu. Časom to ČD možno zjednotia. V Rakúsku sa všade používa -z, u ZSSK zase všade -ee, pritom význam je rovnaký.

Flexaretista: ČD na tom s kapacitou súprav nie sú nijako zázračne, ale naplnený vlak by som a priori nepovažoval za zlyhanie dopravcu. Celý minulý rok som v piatkových špičkách jazdil rýchlikmi Brno-Olomouc. Sedel som sám v kupé 1. triedy a z chodbičky na mňa čumelo 10 ľudí, pritlačených na sklo. Jediné, čo museli urobiť, aby drasticky zvýšili svoj cestovný komfort, bolo doplatiť ekvivalent (necelých) dvoch pív. Rozhodli sa, že radšej vezmú tie pivá. Ich voľba, ich boj.
registrovaný uživatel tarten 
25.05.2011 (12:38)  
M: Mimochodem, kdyby to nebylo tak, ze 1.trida je prirazka, ale 2.trida by byla sleva - to by bylo "socialne" unosnejsi?

Mě se zdá, že už dnes je vlastně na 2. i 1. třídu plošná sleva a ta se platí jako ZDO.
registrovaný uživatel M 
25.05.2011 (12:34)  
tarten - dobry primer (akorat biletar je sileny slovo:-)
Pokud se nema vyhazovat z jednicky, tak potom nema cenu vyhazovat ani lidi, co jedou polorazdnym vlakem a stoji v ulicce (navic tise) druhe tridy. Je to uplne to stejne. Pokud je idiotem tem, ktery vyhazuje za neopravnene pouziti 1.tridy, tak nutne musi byt idiotem i ten, ktery by chtel trestat pouziti 2.tridy. Vzdyt ten vlak pojede stejne tak jako tak, at tam bude nebo nebude a nikoho zadna skoda nevznikla. Ze..?
  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko