Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.
Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích
Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.
Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.
Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná
Dalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.
Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet
Dalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.
Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“
Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.
Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…
Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.
Co v plánu nebylo
K stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.
Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.
Nová vozidla poptávaná v roce 2011
Kromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage

A proc by nemel vyhrozovat? Oni neco porusili a podminky snad mluvi jasne, ne? Ti, co si koupili tu prvni tridu nechteji, aby jim nekdo cumel do kupe, pripadne aby museli poslouchat nejaky kecy o cemkoliv z chodbicky. Vsechno tohle si totiz kupuji za tu vyssi cenu. Stejne jako kdyz si pronajmes byt s domovnikem, kterej do baraku pousti jenom bydlici a pozvane navstevy. Takovej pronajem totiz bude vetsinou vyssi, nez stejny byt bez pronajmu a proto do toho domu nema nikdo lozit a cokoliv v nem hledat.
Pamatuji se na jednu scenku z asi taky plneho vlaku (prvni trida byla uplne prazdna), kdy se nejaka particka premistila do chodbicky prvni a hlasite se bavili. Vylezla nejaka zenska a sjela je, ze kdyz uz sem lezou, tak at jsou aspon zticha, protoze tohle je prvni trida a at se podle toho chovaji. Pruvodci je k memu prekvapeni nevyhodil...
Tak to jedná naprosto správně.
Stejně jako biletář, co vyhazuje z kina lidi co se tam hrnou zadarmo s výmluvou, že tam tamhleta sedadla jsou přece volná...
Na druhej strane elektronika, pre ktorú sú zásuvky vo vlaku určené, dnes prakticky vo všetkých prípadoch disponuje káblom s konektorom typu C (Europlug), alebo hybridným E/F konektorom, takže sa do vlaku dosť dobre mohol dosadiť francúzsky štandard aj Schuko a všetko by fungovalo. Toto je možno len ústretový krok rakúskej/nemeckej/maďarskej klientele.
Treba ty vagony nepridaji prave z duvodu, ze prvni trida je volna a tudiz to vyhodnocuji, ze o pohodlnejsi cestovani nikdo zajem nema a vsichni jsou v pohode s tim, co je. Kdyby nebyla moznost volby a bylo to bud sardinky nebo nic, tak potom mi neco napis. Zatim je to na kazdem, co si sam vybere
Definice prvni tridy, ze s ni nejezdi lidi? Ano, presne tohle je duvod, proc s ni jezdim. Protoze se nemackam, protoze mam na vsechno misto. Klidne tomu rikejme i "segregace". Druhou tridou patecniho rychliku bych nejel, pokud bych nemusel nebo k tomu nemel jiny duvod. 2.trida v pendolinu je celkem OK, i kdyz tam mi vyhovuje koncept prvni. Ale jo, za hlavni vyhodu 1. povazuju prave to, ze tam nejsou lidi a dobrovolne si priplacim na to, v jakem prostredi jedu. Nejaky noviny jsou mi burt, ty si muzou koupit za desetikorunu kdekoliv
A co ten mnohokrat zminovany (a chvaleny) system, kdy ve spickove dny nebo casy je jine jizdne, nez v "sedlech"? Ten princip je nemlich to same - je nutno si priplacet (pardon, dostat SLEVU) za neco, co je v necem extra. Kdo si nepriplati, ten se macka, kdo chce jet v patek odpoledne, ten si priplati. Kdo se mackat nechce, ten si priplati a kdo nechce platit extra, ten pojede az v devet vecer. Nejak furt nenachazim, co je na tom spatne. Ze kazdy ma pravo? Ne, nema. Kazdej akorat neco chce. Ja toho chci taky hodne a nemam na to automaticke pravo...
PS: Noviny, zasuvky a internet v prvni tride? Kde tohle maji? A plati se tam taky zhruba 1.50 za kilometr? Tam bych chtel zit...
Problém mne jako cestujícího opravdu není to, že dopravce systematicky selhává (toto se přece na spoustě tratí děje opakovaně, tedy nikoli jen jednou za rok, když se banda skautíků urve a jede na výlet) a myslí si, že když už to nedokáže vyřešit, tak si na tom aspoň namastí kapsu a bude lidem solit 1. třídu. Přece nemluvím o nějaké sardinkárně typu vlak z Prčického pochodu, ale o pravidelných cestách.
NIkde jsem neslyšel definici první třídy takovou, že "s ní nejezdí lidi" (by se jaksi trochu sama vylučovala ne?). To opravdu není dobrovolné řešení, to je výsměch cestujícímu, který má za zaplacené jízdné nárok na odpovídající úroveň cestování zvanou 2. třída, nikoli dobytčák.
Ano, patrně v ní občas bude člověk muset při cestě stát. Ale být narvaný každou cestu a nevidět, že by s tím někdo něco chtěl dělat, to je do nebe volající - o to víc, když pak přijde průvodčí idiot a ty, kteří si stoupnou do uličky v 1.třídě, zdrbe a vyhrožuje jim přirážkami, pokutami i vyhazovem z vlaku.
Shrnuto: provozní úspory jsou hezká věc, ale mají své meze.
Cernobily nazor to neni. Proste odmitam nazor, ze se nekdo vzteka, ze si ve vlaku nemuze sednout, protoze je plno a pritom vlak vymistenkovany neni (pozn.: nemyslim pripad, kdy se k mistu nedostane...). A neberu nazor, ze nekdo trpi ve dvojce a "ti v jednicce si jedou". Je to kazdeho volba. Pokud si neco zvolim dobrovolne (pricemz to neni poprve a nelze mluvit o "zaskoceni") a potom si stezuji, tak jsem nesvepravny idiot...
SYN - tak pokud ti treba Fabie (a to jeste pomerne slusny auto z nasich silnic) ve ctyrech lidech prijde stejne pohodlna jako vlak, tak OK, v tom pripade vlak skutecne konkurovat nemuze:-)
Callisto) Jak jsem dostal, tak předávám. Oficiálně jsou "ee" a "z" synonyma ve značení.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











