..: ČD v roce 2011 přehodnocují plány - více vozidel a nové projekty :..

Zásuvka na 230 V ve voze ČD, foto: České dráhy Praha — Rok 2011 přinesl cestujícím Českých drah první jednotku Pendolino s funkčními elektrickými zásuvkami ve 2. třídě, a další budou následovat. Můžeme ale očekávat také novinky ve vozovém parku největšího osobního dopravce v ČR. Jeho investiční plán pro aktuální rok totiž oproti původním předpokladům z března 2009 doznal určitých změn nejen v nákupech regionálních vozidel, ale i v rozsahu oprav stávajících vozů pro dálkovou dopravu. Zásuvek 230 V v 2. třídě by se tak měli dočkat cestující ve větším počtu vlaků, zatímco služby 1. třídy posílí více adekvátních vozů. Zatím nejčerstvější z technických novinek ČD je souprava 680.002, která již nějakou dobu nabízí elektrické přípojky i v 2. třídě. Od minulého týdne je tato přestavba schválená Drážním úřadem, díky čemuž teď mohou ještě do konce roku následovat úpravy dalších tří jednotek, počínaje soupravou číslo 004.

Zásuvky nejen při velkých rekonstrukcích, ale i při revizích

Mezi další vozidla, do nichž jsou zásuvky dosazovány, patří 58 kusů modernizací řad Aee147/Bee246, původně rekonstruovaných v 90. letech v dílnách MOVO Plzeň. V rámci aktuální generální opravy v podnicích ŽOS Trnava a MOVO Plzeň dostávají tyto vozy některé nové komponenty a repasovaný interiér. U dalších 41 vozů, které prodělaly podobnou rekonstrukci před několika lety, se časem počítá s podobnými úpravami, včetně doplnění informačního systému. Tato de facto třetí modernizace proběhne až po dokončení prací na současné 58kusové sérii, aby nedošlo k výpadkům v provozním stavu modernějších vozů ČD.

Elektrické zásuvky byly podobným způsobem již v minulosti dosazeny také do vagónů řad Ampz146 a Bmz245, dodaných společností Siemens a Vagonkou Studénka koncem 90. let. U vozů 1. třídy toto rozšíření výbavy zahrnovalo také výměnu sedadel za jiný model z produktového portfolia firmy Grammer, shodný s typem, který se vyskytuje v některých verzích jednotek Siemens Velaro. Zásuvky můžeme očekávat také v interiéru dlouho odkládaných řídicích vozů řady 961 (A)Bfhpvee, jejichž první exemplář z objednaných 34 kusů by měl brány šumperského Pars nova opustit v nejbližší době.

Rychlíky Bohumín – Brno: zásuvky v 1. třídě ano, klimatizace možná

CZ-ČD 61 54 19-51 011-5 Aee145 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanDalšími vozy, které se v letošním roce dočkají elektrických přípojek pro cestující, budou vozy řad Aee145/152 s maximální rychlostí 140 km/h. Ty jsou již vybaveny centrálním zdrojem energie (CZE), takže by instalace zásuvek neměla činit výraznější problém. Vozy Aee145 navíc oproti řadě Aee152 dodatečně dostaly klimatizaci; její dosazení do vozů s indexem 152 je ve stádiu úvah, nepatří ale mezi současné investiční priority drah, jak pro ŽelPage potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský. Otázka, zda se obdobné výbavy dočkají i vozy 2. třídy řad Bee272/273 na bohumínských soupravách, zůstává zatím nezodpovězená.

Řady Bmee/BDbmsee: ještě je třeba chvíli vydržet

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDalších 104 vozů, které se při komplexních modernizacích dočkají dodatečné výbavy, spadá do současných řad Bmee, BDbmsee a BDhmsee. Tendr na realizaci těchto úprav probíhá v současnosti a nese podobu jednacího řízení s uveřejněním. Fakticky se tedy jedná o dvoukolovou soutěž, jejíž prostřednictvím chtějí České dráhy dosáhnout na nejnižší možnou cenu za modernizaci. Dvoukolový výběr je pro dopravce odklonem od zavedené praxe dosavadních výběrových řízení; měl by ale rovněž znamenat výraznou úsporu.

Řady Bdt a Bp: „ještě lepší, než jste čekali“

Slogan, který kdysi České dráhy používaly k propagaci produktu SC Pendolino, by šel uplatnit i na tyto rekonstrukci vozů dnešních řad Bdt a Bp. Výběrové řízení na přestavbu celkem 150 vagónů bylo vyhlášeno již před delší dobou a jeho zadání obsahuje mj. požadavek na instalaci zásuvek 230 V. Soutěž nicméně bude v nejbližší době zrušena. Důvodem je přehodnocení rozsahu modernizace ze strany Českých drah, z něhož vychází nutnost vytvoření nového zadání soutěže. Podle informací ŽelPage by se výsledná podoba rekonstrukce měla od originálu lišit více, než se původně předpokládalo. Podle všeho se tak i tyto vozy dočkají zcela nového vnitřního obložení stěn, popř. klimatizace. Byly by tak přímo vhodné do ucelených vratných souprav s řídicími vozy řady Bfhvpee.

Second–hand vozy ÖBB: Zásuvky? Logicky ano, ale…

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Národní dopravce nedávno koupil 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vzhledem k jejich solidnímu konstrukčnímu základu i aktuálnímu stavu po komplexní opravě ze strany ÖBB se nabízí smysluplná možnost dalších modernizací u ČD, byť je v současnosti jasnou prioritou dopravce co nejrychlejší nasazení nové řady Bmz do provozu. Zhruba polovina odkoupených vagónů, které ještě v prosinci 2010 zasahovaly do pravidelného provozu, tak projde jen nejnutnějšími revizemi a bude nasazena co nejdříve po dodání k ČD. Druhá polovina pak podstoupí opravy ve zhruba stejném rozsahu, jako revitalizované rychlíkové řady A, B, AB a BDs, včetně nového laku, opraveného interiéru, nových podlah a čalounění, a také přetěsnění oken. Opravy se poté dočkají i první dodané exempláře dvaatřicetikusové série, jež budou dopravci v provozu vypomáhat od momentu svého předání. Případná velká modernizace proto není v současné době na pořadu dne, ačkoliv by byla zcela logickým krokem pro období po doběhnutí všech současných tendrů.

Co v plánu nebylo

Osobní vlak se zrakostruovaným vozem Bdmteeo, foto: Vojtěch BeranK stávajícím třinácti lehce zmodernizovaným patrovým vozům řady Bdmteeo294 možná přibudou další exempláře. V současnosti probíhá dodávka 9 kusů stejné řady, určených k nasazení v kraji Vysočina. Zařadí se k třem dřívějším exemplářům, které mezitím dostanou nové otevírání dveří. Další 4 kusy jsou pak v plánu pro Jihočeský kraj, přičemž právě probíhají jednání o dodání identické řady také do středních Čech. Rozhodnutí nicméně zatím nepadlo – zejména s přihlédnutím ke specifikům nasazení patrových vozů, využívaných jen v omezené míře pro sezónní a víkendový provoz.

Další zajímavostí bude nový typ vagónu, kombinující místa 1. a 2. třídy, který pravděpodobně vznikne z vozů řady Bdt279. Výběrového řízení by podle platného investičního plánu Českých drah mělo být vypsáno někdy v průběhu letošního roku. Přesný rozsah modernizace zatím není znám, stejně jako uspořádání interiéru; zamýšleným cílem ovšem je nahrazení nejstarších vozů 1. třídy s odporovým topením – řady AB350, popř. A150. Alespoň částečné modernizace, i když patrně ne v letošním roce, by se měly dočkat také příměstské vozy řady Bdmtee z počátku 90. let. Jednání o rozsahu přestavby je aktuálně v raném stádiu úvah.

Nová vozidla poptávaná v roce 2011

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaKromě modernizací osobních vozů v různém rozsahu mají České dráhy v plánu také aktivní rozšíření vozového parku. Vedle hojně diskutovaného zájmu o sporný nákup souprav Siemens Viaggio Comfort, jejichž dva exempláře dorazily v pátek na zkušební okruh do Cerhenic, a rozproudily tak další vášnivé diskuze mezi veřejností, přistoupily České dráhy i k potvrzení reálných tendrů. První z nich představuje poptávku po 9 motorových vozech pro Pardubický kraj, druhý pak má směřovat k pořízení 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Celkem 5 třívozových a 2 dvouvozové soupravy mají být nakoupeny výhradně z prostředků ČD, protože jižní Morava už nemá k dispozici dostatek financí z příslušné kapitoly regionálního operačních programu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
26.05.2011 (12:42)  
Musím s M souhlasit. ČD má stejně jako jiní přepravci (ne však všichni) dvě třídy. 1. třídou není jen to jedno konkrétní sedadlo ale naopak celý vůz nebo část vozu. 1. třídu si připlatím protože... protože chci mít větší komfort při cestování, nechci riskovat jízdu se školním zájezdem, protože si chci pracovat nebo pro jakýkoliv jiný důvod, já jsem zákazník, rozhoduji se podle svých vlastních kritérií.

Jestliže je vlak ve druhé třídě zaplněný i na stojáka, tak prostě cestující jet nemohou, nedokážu si představit, že zaplatím o 50% víc než ostatní a přitom se budu při vystupování prodírat zástupem baťůžkářu popřípadě místo klidu a pohody budu za dveřmi kupé sledovat stařenku, co má co dělat, aby nezkolabovala. Co pak udělám? Přepustím jí své místo?

Výhodou první třídy by mělo být i to, že podobné "detaily" nemusím řešit.

Jinak jsme ale všichni slušně OT vzhledem ke článku.
registrovaný uživatel Indi  mail  
26.05.2011 (12:35)  
Nehledě na to, že pokud člověk cestuje pravidelně do roboty, není 1. třída výrazně dražší - roční doplněk na inkartu stojí 3500,- což při cca 250 dnech v roce, kdy použiji vlak to vychází na 14,- korun denně, tj.7,- na jednu jízdu bez ohledu na vzdálenost. A ten rozdíl v kvalitě je obrovský.
26.05.2011 (12:17)  
M: K miestenke mozno este jedna poznamka - z mojej skusenosti so ZSSK (neviem ako to je u CD) sa miestenky na NARVATY vlak daju kupit aj 5 minut pred odchodom.. uz som dokonca v posledny den velkonocnych prazdnin do nabalikovaneho vlaku kupil miestenku PO planovanom odchode (vlak meskal cca 10 minut). Miestenka so studentskou zlavou ma vysla na dvacku (este boli koruny) a namiesto statia som sedel. Bez nutnosti planovat to vopred.
registrovaný uživatel tarten 
26.05.2011 (11:45)  
Josef Petrák: Ty vozy ještě nejsou v ČR
Je to jisté?
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
26.05.2011 (11:31)  
M > Arogantní určitě nejsi. Pro Tebe je koupení jízdenky první třídy rozumná investice a když se to někomu nezdá, je to pouze jeho problém. Možnost volby má každý. V létě jedu trajektem na Island. V ceně lístku je kajuta pro devět osob se společným příslušenstvím na chodbě. A nebo si můžu připlatit za vlastní kajutu s vlastním příslušenstvím, což jsem také udělal. A jsem snad proto arogantní, že se nechci mačkat s ostatními a za komfort vlastního zázemí zaplatím cca 17 tisíc navíc? Pro někoho to je zbytečná investice, ale pak nemůže nadávat, že bude stát třeba ve frontě na sprchu. Ale určitě je kvůli tomu nebudu litovat. Je to jejich problém. I oni měli možnost volby.
registrovaný uživatel M 
26.05.2011 (10:33)  
Stat MUSI clovek ve dvou pripadech
1) vlak je plne vymistenkovany
2) je tak plny, ze se nemuzu dostat ke svemu mistu

Prvni varianta nastava nevim jak casto, vylozene obvykly jev to asi moc neni, rozhodne ne treba u rychliku do Ostravy... Druhe jev JE problem.
Ze mistenka neresi, kdyz v puli cesty prestupuji? Tak pokud jsou plne oba vlaky a ja chci sedet celou moji cestu, tak si proste ty mistenky musim koupit dve! Je to opet moje volba a nikoho jineho.
Ano, souhlasim, ze mistenka by mela byt "prestupni", to ano. Ale nesouhlasim s tim, ze "mistenka nic neresi, protoze prestupuji". Pokud to byla narazka na ujeti pripoje, tak to je uz trochu mimo a v takovem pripade by CD mely svym platicim zakaznikum nejen vratit penize za prvni mistenku, ale zdarma dat i nahradni.
registrovaný uživatel M 
26.05.2011 (10:26)  
Popsano je to zcela presne. Zvazuje se cena/prinos. Kdo si mysli, ze mu cena za 1.tridu neprinese zadny prinos, ten at si macka...
Kdo si mysli, ze mu cena za 2.tridu neprinese zadny prinos, ten at jde pesky. Co je na tom doboha arogantniho?
Opovrzeni? Ano. Ale ne nad temi, kteri zvazuji cena/prinos, ale nad temi, kteri chteji vse co nejlevnejsi a jeste se rozciluji, ze vse je spatne. Ano, temi opovrhuji a hlasim se k tomu.

Mne prinasi prinos televize a proto si ji kupuji. Obrovska uhlopricka by mi asi prinesla prinos vetsi, ale vic uz platit nechci a proto mam malou. Schvali snad nekdo moji "spravedlivou rozhorcenost", ze mam "pravo" v 21.stoleti mit obrovskou televizi a proto mam dostat za cenu male televize obrovskou? Nebo snad kdyz velke televize nikdo nebude chtit, tak ze si muzu vzit sam? Nikdo takovy neni a vsichni reknou, ze je to kradez a ze jsem blazen.
Ale kdyz napisu, ze lidi ve vlaku dostanou to, co si zaplati a kdo chce nekdo lepsiho, tak si mus priplatit, tak jsem arogantni. Pokud ja jsem arogantni, tak "vy ostatni" jste komuniste nebo nevim jak to popsat
26.05.2011 (9:53)  
M: Nezlobte se, ale tohle je podle mne opovrhující pohled nad lidmi, kteří přemýšlí do čeho investují peníze. Já jako cestující chci cestovat důstojně člověku 21. století, to neznamená že chci poloprázdný vlak a kupe pro sebe. Jsem jen zvykly posuzovat co má cenu zaplatit, tedy jaky je pro mě poměr cena/přínos. A za své nemalé peníze co stojí doprava dnes chci dostat odpovídající službu, a to posuzováno k finančním poměrům v naší zemi, je mi jasné že ceny na západ jsou daleko vyšší, ale také jsou tam krapet jiné poměry. (Kolikrát jsem už přemýšlel že bych si zaplatil 1 třídu, ale nikdy jsem neshledal racionální důvod proč ten příplatek neproinvestovat lépe)
26.05.2011 (9:47)  
Včera jsem cestoval ve voze 19 46 001 rok výroby 1967, shodou náhod by tento vůz trvalo vybavit zásuvkami pro počítač tak 2 hodiny, pokud by stačily tam, co je vypínač na světlo. 180V ve voze je, pokud jsou rozsvícené zářivky, což je většinu času, protože tento vůz nereaguje na dálkové ovládání, tak na trati, kde jsou tunely svítí pořád. 180V běžnému zdroji pro počítač naprosto stačí, i nabíječka na mobil funguje. Novější vozy s tranzistorovými měniči u každé zářivky vyžadují samozřejmě dosazení odpovídajícího zdroje. Zajímavé je, že 220V nejde na žádné umývárně, kde je zásuvka pro holící strojek, zkoušel jsem přítomnost napětí v několika vozech a nikdy nebylo přítomné. V době mé kariéry ve vozovém depu za nefungující zásuvky pro holící strojky byl dost citelný postih. Rozvod pro holící strojky má celkovou zatížitelnost 60W což je tak pro 2 počítače a navíc by se musela zhotovit redukce, protože do zásuvky pro holící strojky lze zasunout zástrčku pouze pro 6A.
registrovaný uživatel Indi  mail  
26.05.2011 (9:44)  
No, musím se tu zastat M - přijde mi neuvěřitelný postoj k 1. třídě "je to 1. třída jen dokud se nezaplní druhá, pak se klidně může našlapat také". Typické to je na osobních vlacích kolem Prahy - např. na 171 se v Černošicích nebo v Radotíně mohou někteří pominout, když je průvodčí vyhazuje z 1., že musí stát ve 2. Je to jak když si půjdu koupit do sámošky rohlík ke svačině, a když ho náhodou nebudou mít, tak ukradnu čokoládu a ještě se budu cítit, že jsem v právu
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko