Praha — Čeští cestující budou mít možná cestu do zaměstnání či škol opět mnohem komplikovanější. Předseda Asociace nezávislých odborů Bohumír Dufek dnes v Otázkách Václava Moravce na ČT24 uvedl, že v pondělí pravděpodobně vyhlásí celodenní stávku železničářů. K tomuto rozhodnutí ho dovedly plánované reformy a návrh rozpočtu na příští rok. Nelíbí se mu tvrdý postoj ministra financí Kalouska, který uvedl, že pokud se mu nepodaří prosadit ve vládě úsporný rozpočet s deficitem 105 miliard korun, pak z vlády odejde. Ministr podmínil dosažení takového rozpočtu například zvýšením daně z přidané hodnoty (DPH). Tento krok už vláda schválila. Bohumír Dufek proto požaduje, aby došlo k pětiprocentnímu zvýšení platů, a to nejen ve veřejné, ale i soukromé sféře. Odbory dále protestují proti zdanění režijních jízdenek a krácení státního příspěvku. Návrh rozpočtu na příští rok musí být vládě předložen do letošního srpna. Jednou z věcí, kterou lze odborářům vytknout, je fakt, že obětí neshod mezi ministerstvem a odbory je obyčejný cestující, který je povinen se dostavit do zaměstnání nebo škol. Navíc je neseriózní vyhlašovat stávku na poslední chvíli v týdnu, kdy na všech středních školách probíhají písemné maturity a studenti by se měli v klidu, v pohodě a včas dopravit do svých škol namísto toho, aby se obávali, zda tam vůbec přijedou. Ne všichni mají možnost alternativní dopravy.
Podle informací, jak je odpoledne zpřesnil časopis Týden, by se vlaky mohly zastavit v pátek 10. června.

1) fíra musí v Německu, Rakousku apod. mluvit líp německy než lékař;
2) že reálná mzda strojvedoucích klesá (tedy že růst mezd je nižší než inflace - a nepočítejte do toho prosím poslední rok, kdy prostě kvůli "krizi" klesly mzdy všude a zaměstnanci ČD ptřili k těm nejméně postiženým)
3) že strojvedoucí je chudák, který dře bídu s nouzí s 20 litry hrubého (a nechoďte na mě prosím s tarifním platem, průměrná mzda se počítá tak, že se sečtou veškeré hrubé příjmy za rok a vydělí se 12, opravdu to není tabulkový plat, co máte ve smlouvě).
Děkuji za informace a případné vyvrácení mých pochyb. A pokud jsem se tímto odchýlil od tématu článku, tak se omlouvám všem diskutujícím.
S tím,že železničáři jsou ochotni risknout maximálně 1 mzdu,nesouhlasím.Ty podmínky se například s uvedenými lékaři nedají srovnat.Lékař najde snadno uplatnění v soukromém sektoru,příp.v zahraničí.Budete se divit,ale kupodivu nemusí ani příliš dobře znát jazyk.Sám jsem se tomu divil,ale je to tak,četl jsem v době rozruchu kolem lékařů velmi zajímavý rozhovor s jedním předním českým primářem,kardiochirurgem.Já pokud bych chtěl svoji práci vykonávat v jiné zemi(už jsem o tom i uvažoval),musel bych podstoupit velmi přísné jazykové zkoušky,které zvládne málokdo.V některých zemích je dokonce pro výkon tohoto povolání nutné mít občanství.
Nesouhlas se dá vyjádřit i jinak. Lékaři nedávno začali hromadně podávat výpovědi. Na tom jsem ocenil, že byli ochotni riskovat. Taky už se do práce nemuseli vrátit. Železničáři jsou ochotni risknout maximálně mzdu za jednu šichtu.
Každá mince má dvě strany.
Management tu opravdu obhajovat nechci - ostatně viz moje příspěvky. Jen bych pro pořádek připomněl, že i na nábřeží (na středních a zejména nižších pozicích) sedí také lidé, které není vidět, za to ale udržují organizaci v chodu.
Co se zaměstnanců týče, máte jistě pravdu, že pracují ve zbytečně velkém stresu, chaosu a mnohdy s naprosto nedostatečným (či nefungujícím) hmotným a technickým vybavením.
Na druhé straně - existuje spousta zaměstnanců, kteří se "nepřetrhnou". I v řadách strojvůdců se občas najdou takoví (např. "sérioví jezdci"), tam ale není téměř prostor na nějaké flákání. Horší je to ovšem v jiných pozicích. Existují obrovské rozdíly v pracovním vytížení v rámci téže platové třídy. Nejsem přesvědčen o tom, že jsou prémie rozdělovány podle toho, jak se kdo v rámci svých možností (ne)snaží.
Jako první krok bych tedy viděl zajištění odpovídajících podmínek pro výkon práce, rovnoměrnějšího pracovního vytížení a spravedlivějšího odměňování. Poté se zbavit flákačů (nahoře i dole) a pak teprve v rámci možností usilovat o zvýšení platů. Za stávajícího stavu by se podstatná část přidaných peněz vyhodila oknem.
Jinak odbory považuju za naprosto legitimní profesní skupiny, ale bohužel jen do té chvíle, kdy se zajímají o práva zaměstnanců (pracovní podmínky, vyjednávání o mzdě, dokonce bych chápal protest proti vládě ve chvíli, kdy by třeba strojvůdce musel mít 3 vysoký), ale protesty proti vládě je jen zneužití svých členů k vytváření mylného povědomí o státní politice (ve prospěch některých politických stran).
José: Taky jsem spíš slyšel o "obecních blbcích" než silných schopných osobnostech (ty utečou do soukromého sektoru, nejpozději, když se dozví jak to doopravdy funguje)....
Jinak já jsem členem Federace strojvůdců...ta za zase tak často nestávkuje....dost mi vadí projevy některých zde vystupujících "odborníků",kteří háží slova jako "soudruzi odboráři" apod. Federace strojvůdců tu byla už za 1.republiky,tenkrát ovšem toto povolání patřilo k elitě.Takže bych byl optarný s těmi výrazy.Nikdo nemá právo někoho beztrestně urážet.Toť vše.
To, že se v ČR obecně stávkuje málo, je naopak výhoda - protože se stávky berou vážně, každá je v televizi, řeší se dlouho před i po.
(Možná tedy až na ty železniční, protože těmi se vyhrožuje asi tak dvakrát ročně, a většinou planně - takže je spousta lidí už nebere vážně.)
Jen ať se ale odbory dohodnou, jestli stávkují proti marasmu v této zemi (korupci apod.), nebo kvůli tomu 5% růstu platů (ve státním i soukromém sektoru), který padl v nedělních OVM (které se staly základem tohoto článku). Protože jestli to bude vypadat jako na té poslední demonstraci, kde hysterická ženská afektovaně vykřikovala úderná hesla a pouštěli k tomu Káju Gotta, tak sorry, ale já se nepřidám.
Odbory by daleko více prospěly situaci, kdyby udělaly základní ekonomické školení pro své členy, a poslaly je k příštím volbám. Tak se rozhoduje o budoucnosti v normálních zemích. Ne pokřikováním na náměstích.
Osobně se s odbory se setkávám jen "díky" jejich protestním akcím "proti všem" - což je dost mizerné PR.
Dále pak znám člověka co zakládal odbory ve fabrice v mém rodném městě a je to místní blbec..
(a to jsem vůbec nezmínil soudruha Duška, IMHO škůdce rozvoje železnice v letech 90.)
Prostě odbory mají pro mojí generaci celkem špatný zvuk..
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










