Doplněno 9. 8. 2011 — Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.
Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české
„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.
Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.
Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.
Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít
Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.
Zdroj: Škoda Transportation

No, uvidíme, jak to celé dopadne. Nezbývá nám nic jiného než doufat.
A teď rozdíl u RJ - objedná se (doufám!) řešení od světového výrobce, doposud vyrobené v počtu nějakých 40ks (pokud počítáte celé soupravy) případně 280ks (pokud počítáte jednotlivé vozy), v česku už teď schválené a ověřené. A to za cenu řádově stejnou jako stáli piňďové, akorát je toho víc než dvojnásobný počet kusů (7 vs. 16) a to ještě kapacita RJ je větší než Piňďi a dnešní peníze mají nižší hodnotu než tehdejší (inflace). Nutno ovšem souhlasit s tím že RJ neobsahují cenu HV.
Ovšem ta nejvhodnější HV pro ně už tu máme - ČD si už dnes (už asi dva roky dokonce!) pronajímají Taurusy řady 1216 (pravda jejich "zásoby" u OeBB nejsou neomezené) a to prosím i přesto že doposud vůbec nebyla potřeba jejich schopnost jet 230kmh :) Taktéž loko 380 od Škodivky se svou Vmax=200kmh je pro tažení RJ vcelku vhodné, alespoň na domácí oběhy a ty ze zahraničních které neobsahují úseky na 230. To vše tedy za předpokladu že Schade ty loko co už dávno měla dodat konečně jednou dodělá (v tom není takový problém) a hlavně nechá schválit tak jak bylo dohodnuto ve smlouvě (AT, DE, SVK, PL, HU).
Takže je celkem reálný výhled že by s 16 RJ jezdilo nějakých 8 Taurů a 8 Messerschmittů...
Na téma co jiného by se místo toho mělo/mohlo koupit je odpověď poměrně jednoduchá - buď toto nebo nic ze současné produkce a cen za které ČD nakupují. Jak SIM správně podotkl, poslední série nových vozů pro dálkovku (Mzety) byla UŽ TEHDY nakupovaná dráž než nyní vůz RJ, přes 50MKč to bylo a jídeláky ještě víc. Takže pokud nám tu ČD v souhře s "domácími dodavateli" nepředvede obrat o 180 stupňu v cenové politice anebo nenakoupí někde jako např. Vagonka ASTRA Arad (už slyším ten řev!) tak se můžeme těšit tak maximálně na nějaké další koprodukční Mzety za 60M nebo A/Bmpeer od bratů Slováků tak někde okolo 50M. Nebo v tom nejhorším případě na předělávání Bdmtee na rychlíkové vagony v ceně někde okolo 15-20M za kus jak je v režiji ČD už celkem ustálená cena (nebo jiná podobná překopávací zhovadilost - ty reko nejsou tak příšerné ale ty ceny, obzvlášť když bylo oblíbené to dělat nadvakrát či natřikrát).
Jinak jednotky do příměstské (ale i kratší mimoměstské) jsou něco úplně jiného, tam můžeme škodě vyčítat leccos ohledně ceny a neinovace ale ty co se kupují jsou použitelné, až teda na ten průser s tím že se už deset let kupují jednotky výhradně ve verzi která nemůže na polovině našeho území vůbec jezdit (vlastní silou)...
Takže, jak píše SIM, na poměry ČD je tento nákup přímo hypervýhodný, lze oprávněně předpokládat že něco lepšího/levnějšího zase pár let nebude šance sehnat. Leda by se podařily ve velkém množství sehnat srovnatelné nepříliš ojeté kousky jako teď naposled od rakušáků, ale to se moc nedá předpokládat - vzpomeňte si na story s Bimzama :(
a) za kolik porizuji CD novostavby vozu? Tezko rict, posledne to bylo 50 mega za kus. Za kolik porizuji modernizace vozu, ktere za neco stoji?
Jevi se v techto souvislostech cena za VC/RJ rozumna? Ano, jevi, velmi!
b) za kolik se porizuji novostavby v evrope? Jak si mezi nimi vede cena za Railjet? Rekneme ze spatne ne, ale zazrak to neni. Proste je to cena normalni.
c) za kolik si porizuji novostavby soukromnici? Tezko rict, i kdyby to bylo o polovinu vic, nez avizoval zluty pan, porad jsme pod cenou RJ/VC. V teto souvislosti ta cena dobra neni.
Takze, zjednodusene receno. Soukromnik by do toho nesel, ten je schopny si vyjednat lepsi podminky. Ve srovnani s cimkoliv u CD je to ale cena temer zazracna.
Bohuzel je zde krasne videt, jak to u modrych funguje. Evropsky prumer je povazovan za zazrak, jak cenove, tak urovni komfortu. To vse diky zastaralosti vozoveho parku ale i systemu prace a mysleni spousty zamestnancu.
Soukromnik si ani jedno z toho nemuze dovolit. Bylo by to pro nej likvidacni.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











