..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Related newsopen/close

More on Vozidla Reportáže

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 37      Zpráv na stránku:   
15.08.2011 (10:09)  
Pavel Z - no budeme doufat, že ÚOHS by netroubil do světa přes LN, že se maj snažit. Ale máte pravdu, možné je vše.
15.08.2011 (9:52)  
Juristic007: Pak asi přijde zrušení předběžného opatření

No jen aby. Mohlo by se to taky brát tak, že do středy má Škodivka čas pořádně zatlačit na UOHS přes své "různé známé"...
15.08.2011 (9:18)  
blýská se na lepší časy - dnes půlstrana v LN, vč.vyjádření UOHS, že škodivka má do středy čas nato, ukázat,co vlastně nabízí.Pak asi přijde zrušení předběžného opatření
http://byznys.lidovky.cz/skoda-asi-nezastavi-miliardovy-nakup-cd-f0p-/firmy-trhy.asp?c=A110814_214949_firmy-trhy_pta
15.08.2011 (7:43)  
1) ÚHOS rozhodl, že nerozhodl - to úplně stačí k bojkotu dodávky.
2) Vybrání dodavatele se zpozdí a tedy i zakázka
4) Na některý EC jezdí pěkná vostuda a vozy se pochopitelně přesunou i na další vlaky EC, kde kultura cestování kulhá.
5) K čemu jistota Berlína, na rozdíl od pendolín to má univerzálnější možnosti.
6) A ŠT má termín v dalším století.
7) Ono je jako 8 místné v kupé Béčku menší dobytčák?
Correspondent or Member of ŽelPage Hawkey  mail  
15.08.2011 (7:25)  
Upřímě se musím smát zdejším ukřivděným výlevům ultras šotojugendu na adresu Škodovky. Ono by to chtělo se nejdříve trošku zamyslet, než vypouštět bludy do světa a papouškovat něco co se mu hodí do krámu a ignorovat názory, které mají hlavu a patu. Ale chápu, je to těžké, stejně těžké jako když rodiče nechtějí koupit bezhlavě dítěti hračku, která se mu momentálně líbí...

Takže se napřed PT šotoustvo trošku zamyslete nad následujícími body..

1) UHOS pokud vím ještě nerozhodl o tom, zda je zvolená forma nákupu RJ v pořádku či nikoliv.
2) I kdyby UHOS rozhodl, že mělo být vypsané řádné VŘ, ještě to přeci vůbec neznamená, že z řádného VŘ nevyjde RJ jako vítěz.
3) O tom, že OeBB nepřevezmou posledních 16 souprav z podespaného kontraktu na 44 souprav se ví minimálně půl roku, to je přeci dost času na to, aby bylo vypsané řádné VŘ. Kdyby se tomu tak stalo, bylo by dneska už dávno rozhodnuto a byl klid.
4) Je opravdu palčivý problém v oblasti EC vozů na EC směr Německo a Rakousko, který ČD trápí v oblasti vozového parku ?
5) Kde je jistota, že se RJ skutečně podívají do Berlína, obávám se, aby to nedopadlo jako s pendoliny, kdy bude kapacita jednotky nedostačující pro DB na úseku Drážďany - Berlin.
6) I kdyby se zítra podepsala smlouva, tak RJ tu budou nejříve v roce 2013 - 2014, přeci jen, nejdříve se musí dodělat série pro OeBB, pak by přišla na řadu 16ti ks série pro ČD.
7) S RJ jsem již měl tu čest, 1. třída OK, ale zase to nebylo nic tak výrazného od nových Ampz OeBB, 2. třída dobytčák, tak málo místa jsem už dlouho nezažil...
Registered user joki  mail  
15.08.2011 (0:04)  
A co se pořád divíte... těm papírovým fikcím? Vždyť od dob soušelizmu se celkem toho moc nezměnilo krom pár nákupů Bmz a dalších derivátů, nebo pár desítek předražených dvojtých či trojtých rekonstrukcí Bpee atd. Každý ví že tyto reko by šly udělat za 2/3 ceny a hlavně po třetím kole reka už tu mohla být novostavba. Kdyby vedení ČD chtělo, tak už tu 10 let jezdí jiná voz. skladba, byť by to mohly být i jenom reka. O loko nemluvě. Ale ono se nějak nechce nebyl důvod. Ani jedna vláda od 90 let moc žel. dopravu nikdy nepodporovala. Nikdy nebyla koncepce rozvoje jak voz. parku tak i infrastruktury. Maximálně fikce na papíru, která vidím že pokračuje skvěle. No a když by dnešní vedení ČD chtělo něco udělat pro nákup nové techniky, tak je tu pro jistotu antisoutěžní brobyrokratický ůřad plný novodobých soudruhů kteří mají své BMW atd. Proč by se chátra měla vozit v něčem co by se mohlo rovnat ůrovni a standartu západní evropy, v které oni svými myšlenklami nejsou a ani dlouho nebudou dokud tam budou sedět.
Registered user Luxian  mail  
14.08.2011 (22:11)  
-> Aleš Liesk.: Četl jsem vyjádření Novotného, že sám Škodu pro výběrko neoslovil, protože chce ověřené a schválené vlaky a takové Škoda nenabízí. Jestli se mu pak sami vnucovali, o tom nic neříkal.
14.08.2011 (22:06)  
DJ Těsto: Proč se neucházely o zakázku Jančury a Lea....Věděly dopředu, že u soukromníka nemají s těmi svými šunty šanci.
A vy víte, že s Jančurou a Paštikářem nejdnali???
Já mám pocit, že jsem někde četl, jak snad Jančura odpovídal na otázku, proč nekupuje nové loko ze ŠT, něco v tom smyslu, že mu je nabídli, ale jsou pro něj moc drahé.
(ale už si nevybavuju, kdy a kde to bylo, tak na tom nějak moc nelpím)
Registered user Neonym  mail  
13.08.2011 (23:39)  
Nevím, z jaké doby je tento dokument: http://www.youtube.com/watch?v=auPMrVMTTBE&feature=related , ale připadá mi to u nás pořád stejně špatné. Pořád se tu plácáme v tom, co už tu je 40 let a mění se to tak pomalu, že než se všechno vymění, tak to zase bude stejné. Copak se to nikdy nezlepší? Jak jsou na tom ČD díky Škodě? Buď budou mít RJty a to brzy a nebo ŠT vyhraje soud a za 15 let tu možná bude první prototyp něčeho podobného jako je teď RJ. Naše železnice plní svůj účel na 1 až 2 tratích a to ještě špatně. Vinu na tom má hlavně SŽDC a ČD hned po nich. Je vidět že s příchodem konkurence se začínají snažit, ale staré zvyklosti(momentálně okolo ŠT) se jim teď mstí. Cestoval už jsem vlakem v hodně zemích a hrozně moc bych si přál, aby to u nás bylo tak dokonalé, jako jinde.
13.08.2011 (20:16)  
ad Kofi: Jako máš pravdu ale tohle už se tady probírá hooodně dlouho:o)))))
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 37      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko