..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 37      Zpráv na stránku:   
16.08.2011 (10:22)  
V roce 1996 byl vydán projek koridarizace, koridory se stále staví a ještě dnes po 15 letech to není hotové. Nákup RJ je úplně ta a samá mediální fraška co byl nákup předražených kýčovytých pendolín, které i po letech ježdění na vnitrostátních linkách prodělávají a nejsou schopny si na sebe zpětně vydělat, dráhy se oháněli jak s pendolínem budou jezdit cizinu Berlín-Vídeň-Waršava-Bratislava-Budapešť a kde ty keci jsou? ... to je opravdu k smíchu, že. Takže namísto nákupu RJ by měli dráhy udělat pořádnou očistu ve financích a raději dané peníze investovat tam, kde je to opravdu potřeba, ano třeba nákup vozů, ale rozhodně né jednotek RJ... Však on nám pan Jančura ukáže, že to jde, vím co má v plánu a pochopil jsem jeho obchodní strategii, která je jednoduchá ale bude dost účíná, však si ještě rádi vyberete žlutou soupravu namísto pendolína... Takže opakuji, nákup RJ je obrovská bublina co byla s pendolínama a určitě obnovit vozový park jde i jiným způsobem než ukvapeným nákupen něčeho, co ani moc není potřeba (tím myslím jen RJ) a dozajisté není jasná 100% míra využitelnosti... A ještě k takzvané moderní jednotce potřebujete i moderní vozidlo, kde ho sehnat, už dva roky se čeká na předraženou svářečku (380) takže ať už by RJ táhlo cokoliv, opět by se to muselo zaplatit takže koncová nákupní částka RJ není tak zdaleka koncová ...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
16.08.2011 (6:54)  
Hawkey: (Na co neodpověděl Borovička:)
3) O tom, že OeBB nepřevezmou posledních 16 souprav z podespaného kontraktu na 44 souprav se ví minimálně půl roku, to je přeci dost času na to, aby bylo vypsané řádné VŘ. Kdyby se tomu tak stalo, bylo by dneska už dávno rozhodnuto a byl klid.
Však původní termín, dokdy mělo být rozhodnuto, byl 30. června. Až díky vážnému zájmu ČD a nejspíš po nějakých (možná složitých!) jednáních byl termín prodloužen do 30. září.
15.08.2011 (23:48)  
Z dnešních lidovek: České dráhy namítají, že dodavatel NEMÁ právo diktovat co si objednatel kupuje, to je jeho výsostné právo i kdyby si kupoval něco naprosto nevhodného či zbytečného. Stížnost je oprávněn podat POUZE dodavatel, který je SCHOPNÝ dodat produkt odpovídající zadání. ÚOHS proto vyzval ŠT, aby doložila, že je OPRÁVNĚNA vůbec námitku vznést. Pokud ne, tak by bylo předběžné opatření zrušeno a ČD by mohly railjety koupit.

Dle mého názoru tímto není Škoda oprávněna námitku podat. Zadání zní na soupravy na 230 km/h a Škoda nabízí svůj virtuální vlak na 200 km/h. Pokud by to její "osvědčené řešení" bylo na víc než 200 km/h, zajisté by se tím ráda pochlubila rovnou. Navíc mě nenapadá co osvědčeného "vagonového" nad 200 km/h jezdí po světě ve stovkách kusů čím se ŠT ohání...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
15.08.2011 (20:38)  
-> Neonym: To je skoro na zápis do Guinessovky :D Aspoň v něčem bude Škoda nejlepší :)
registrovaný uživatel ja-va 
15.08.2011 (19:50)  
http://www.bezkecu.cz/

Už jsem se také připojil!
15.08.2011 (16:37)  
to jsem našel:http://www.bezkecu.cz
15.08.2011 (13:44)  
Chce se mi zvracet.

Má averze vůči ŠT tímto stoupla na neúnosnou míru.

Co takhle se začít bránit jako cestující a podat hromadnou žalobu na ŠT? Vždyť tohle už hraničí s vlastizradou :-/
registrovaný uživatel SYN 
15.08.2011 (12:08)  
Hawkey: Začnu tím že podotknu že jsem zcela nedávno oslavil 39 narozeniny, dík že mě házíte do jednoho pytle s teenagery. Dále se velice snažím o to aby mé příspěvky měly hlavu a patu, to že s nimi asi nesouhlasíte ještě přece neznamená že je tomu opačně?

Taktéž já musím označit Váš příspěvek za dobře formulovaný, bohužel prezentujete fakta která Váš názor podporují a vypouštíte ta která svědčí proti němu. To je jistě Vaše právo nicméně rozhodně pak těžko můžete očekávat že by Váš názor byl brán za "slovo boží", když provokuje závažné protiargumenty.

Jelikož se to celkem hodí že jste své připomínky sepsal do bodů, odpovím na ně stejně strukturovaně:

1) pouhé delší zdržování rozhodnutí v této kauze postačí ke stejnému efektu jako akceptování názoru Škodivky - RJ nebude možno zakoupit, příští možnost tak za půl roku (pozdější objednání - pravděpodobné pozdější dodání, a taktéž pravděpodobná vyšší cena)

2) viz bod jedna - zdržení = jiný termín, cena. pravda, ne jistě, ale troufnete si Vy zaručit že bude termín a cena stejná, případně snad dokonce lepší? velice o tom pochybuji, případně můžeme uzavřít sázku (samozřejmě platnou jen pro případ že by k VŘ došlo)...

3) máte samozřejmě pravdu, šlo už mít vypsané VŘ. nicméně to by vůbec nezaručilo že by nebyla vznesena námitka proti výsledku VŘ, a jsme opět tam kde teď.

4) palčivý problém s vozy rozumné úrovně komfortu a rychlosti má ČD už dost dlouho, vozy které jsou akceptovány zahraničními správami (DB, OeBB) jsou prakticky jen Xmz a těch je jak šafránu, navíc se ještě část z nich používá (díky MG brzdě) na vylepšení brzdných procent i do vnitro souprav kde by jinak nebyly nezbytně nutné (už dávno se MG brzda měla instalovat aspoň do některých reko na 160 a toto by pak nebyl problém).
Hóóóóódně dlouho už si situace žádá nové vagóny, ale místo toho se pořád jen za drahé peníze flikují 25 a více let staré plečky. Pokud si tedy připustíme že nové vagony ano, pak se vůbec nedivím že ve výběru mezi (potenciálně dostupnými) Xmz (od kohokoliv, klidně třeba i obnovenou produkci z vagónky Studénka kde už se jednou dělaly, ovšem nutno podotknout že v licenci a ne všechny díly tak je otázka zda by byla ochota nadále licenci poskytovat, zvlášť po tom vyrválu který Schade předvedla) za (řádově) 50MKč (a můžeme se hádat o kolik levněji je kdo dokáže sehnat, ale od Schadewerke pro ČD levnější nebudou, tomu nevěřím, opět nabízím sázku) a RJ vozy/soupravou á cca. 45MKč (a to je v tom i hospoda, která by samostatně byla dražší, dtto. řidičák).
Prostě proboha - proč kupovat dráž technicky slabší vagóny?? Jedině aby to mohla patlat Škoda...

5) Tak přiznám (nebudu si vymýšlet) že jistotu nemáte dneska nikde. Ale jelikož už dnes tam zajíždí soupravy Mzet tak proč reálně by se tam neměly dostat? Jediná otázka podle mě je jestli se jim podaří ZVÝŠIT počet zajíždějících souprav, a i tam to podle všech dostupných údajů vypadá nadějně... a naopak, šance že cokoliv jiného zapříčiní ÚSTUP i ze současných nasazení je vysoká...

6) A co z toho vyplývá? Jako nechcetě věrohodně tvrdit že kdokoliv jiný má právě volnou kapacitu a vše připraveno pro to aby začal včas (dříve nebo aspoň stejně jako RJ) vyrábět alternativu? Pokud ano, prosím jmenovat...

7) Ano to od Vás slyším už poněkolikáté, já naopak jsem (pravda, jel jsem s tím jen tři hodiny, přiznávám) byl ve dvojce RJ spokojen více než v jakémkoliv jiném vlaku či autobuse kterým jsem doposud měl tu čest. Ani Mzeta nebyla pro mě lepší, o piňďovi nemluvě. Důvodem pro mě je nadtsndartně vysoké opěradlo a rozumné "uložení" hlavy do něj bez zalamování vazu, tím jinak dost trpím přestože mám vcelku průměrných 183cm. Prostor pro nohy adekvátní, žádný problém na sedačkách naproti sobě (pravda, nebylo plno, ale schválně jsme to zkoušeli dva naproti sobě) i v leteckém uspořádání. A to celé při kapacitě 80 míst na vagón, i s odkládacími prostory pro objemná/těžká zavazadla, to vcelku obdivuji.

Takže tak - oceňuji Vaše věcné argumenty ale zásadně s nimi nesouhlasím...
registrovaný uživatel SYN 
15.08.2011 (11:49)  
Už jsem to nějakou dobu hledal, ale ne intenzivně... tak tady prosím kdekdo čtěte, cituji:

Zakázku v celkové hodnotě 3,3 miliardy korun (220 milionů korun za kus) zadaly České dráhy v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění.

Jedná se o další ešusy (15ks) od jisté firmy Schadewerke Pilsen. Zpráva pochází z prosince 2009. Copak že nám tehdy licoměrná Škodivka neprotestovala že se nevypsalo VŘ? Že pro to byly důvody? No já bych je třeba i uznal, ale ty jsou dnes taky... akorát Škoda si myslí že nejsou, to je ovšem výlučně jejich soukromý názor. prostě reálně napadnutelné je obojí, že je NUTNÉ vypsat VŘ (není, jen Škoda to prohlašuje, a to účelově v případě nákupu RJ) a že je ČD ani NEPOTŘEBUJÍ (což všichni víme že by byly dost potřeba, aspoň v tomto množství když už ne víc).

http://www.zelpage.cz/zpravy/7493
registrovaný uživatel Neonym  mail  
15.08.2011 (11:08)  
Pokud škodovka do středy předvede nějakou hotovou studii, tak budeme mít vlak, jehož vývoj trval 3 dny:-D
  1 2 3 4 5 6 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko