..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 28 29 30 31 32 ... 37      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer aron 
08.08.2011 (18:45)  
Nezbyva nic jineho, nez co nejdriv uzavrit VR site na miru RJ, a klidne i s taurusama......
Registrierter Benutzer Busman 
08.08.2011 (18:27)  
Hawkey: děkuji za vyvrácení mého dojmu - a myslíte, že si s délkou ucelených jednotek nejde pohrát ani na dílně? U pendolína nelze - protože každý vůz má něco, bez čehož zbytek nejede...
08.08.2011 (18:26)  
Luxian: Sorry, já tak nějak furt vycházím z toho, že každej šotouš rovná 109 s Taurem, Vectron mě nenapadl. (Odobočím, ten Vectron se mi teda vůbec nelíbí, ale to je věc názoru, někomu se určitě zdá hezkej, tak to nebudu vnucovat, ale co se týče střev, tak si nemyslím, že mezi 109e a Vectronem bude nějaký extra rozdíl, zkusme na to nahlížet racionálně, bez toho, že teďka hodně lidí nasírá Škoda kvůli RJ).

K té ceně, já ale furt nechápu, kde můžete brát porovnání cen? To není auto, nedá se porovnávat cena kusu. Cena za kus se dá porovnat v případě, že objednám 20 ks a pak podle nabídky se dostanu na kus, vzhledem k tomu, že ČD nikdy neobjednaly třísystémové Taurusy, tak se ani nemůžeme dovědět, kolik by to stálo, tady se celou dobu operuje jen s čísly, které ale nikdy nepřešly do reálu.

Jinak za tohle mě budete kamenovat, ale takhle na to nahlížím já.
I u Tarusu musel být někým zaplacen vývoj, to samé se dělo (děje) u 109e. Ale Škoda má teď zaplacen vývoj a může nabízet 109e i na jiné trhy, (nechci slyšet, že to je aušus, a že nemají šanci-to nikdo z nás tady zatím nemůže vědět a je to tvrzení jen o emocích, eventuálně hlouposti) to znamená, pokud se někde chytí budou mít lidi v Plzni práci a to je přece dobře. Takže nahlížím na to i z tohohle hlediska, 109e fandím, ale zároveň se mi vůbec nelíbí co Škoda předvádí s RJ.
Registrierter Benutzer Klasik 
08.08.2011 (18:26)  
ad Luxian - S těmi cenami máš naprostou pravdu. Nechat si vyvíjet a vyrobit 20 kusů 380 byla pěkně drahá sranda. Navíc schválená a podporovaná nejvyššími představiteli tohoto státu. A že Škodovce jde mnohem líp kecání než zprovozňování vozidel, to se všeobecně ví. Zvláštní je, že 380 už měli všechny tuším 2 roky jezdit. A nejen u nás, ale všude okolo. A pročpak asi trochu zaprší nebo napadne lehce sníh a najednou nejmíň třetina Ešusů v Praze stojí? Jó, kecy jdou ledaskomu...
Korrespondent oder ŽP Mitglied Hawkey  mail  
08.08.2011 (18:16)  
Takže k těm spřáhlům na RailJetu:

Mluvilo se o tom vloni na RailDays na odborném semináři a dokonce se o tom i někde psalo, tuším ŽM 5/2010 ...

Takže:

Vně jednotky (krajní vozy)
– standardní rozhranní UIC:
- tažný hák se šroubovkou,
- nárazníky,
- hlavní potrubí samočinné brzdy a napájecí potrubí,
- průběžné vedení elektrického topeni (1 kV / 1,5 kV / 3 kV),
- ovládací vedení UIC
? jednotku lze spojit s jakýmkoliv vozidlem podle standardů UIC

Uvnitř jednotky (mezi vozy)
– specifické rozhranní:
- krátká semipermanentní spřáhla,
- dokonale tlakotěsné a odhlučněné mezivozové přechody (interiér tvoří volně průchodný celek),
- propojení elektrických AC i DC vozidlových sítí s redundancí,
- propojení ovládacích vodičů a datových sběrnic,
=> využití všech technických a ekonomických výhod ucelených jednotek

Zdroj:Nové trendy v oblasti vozidel pro regionální a dálkovou přepravu osob, Ing. Jiří Pohl, Siemens s.r.o.
Registrierter Benutzer myrha  mail  
08.08.2011 (18:16)  
Konec spekulací: http://de.wikipedia.org/wiki/Railjet
na koncích šroubovka, mezi vozy speciální spřáhlo (nedokážu přeložit). Jestli je tam nějaký SW problém bránící vyřazení/přidání vozu netuším, neprogramoval jsem to ale snad je to jen otázka jeho úpravy ;)
08.08.2011 (18:14)  
infected.bass: EC178/9 jsem zapoměl,koukal jsem jen na vlaky do německa,Jinak říkám to,že na spoje Viden-Praha jsou nutné RJ,a vubec už nechapu proč cpát RJ na slovensko a maďarsko,kde je krom pár useku vedeno po trati do 140 km/h.Dle vašeho názoru je to jako kdyby jste si koupil Veyrona na dojíždění do práce do 1 km vzdálené práce po okrsce, jenom proto,že v soused ho má taky a jezdí deně 500km do práce po dálnici
Registrierter Benutzer Luxian  mail  
08.08.2011 (18:11)  
-> infected.bass : Nejnovější lokomotiva Siemense je Vectron a ten je naopak novější než 380. Jinak cena je otázka, možná by to vyšlo nastejno. Ale dnes je prostě 380 asi o 20 mil dražší než Taurus.
08.08.2011 (18:08)  
Ještě k dělení jednotky. Podívejte se na fotky na vagonwebu například, nechci se hádat, ale tak nějak se mě zdá, že to jen tak jednoduše dělit nejde teda, fakt si myslim, že to je ucelená jednotka napeno jako je pendolino například. :-(
  1 ... 28 29 30 31 32 ... 37      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko