..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 30 31 32 33 34 ... 37      Zpráv na stránku:   
08.08.2011 (17:27)  
Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Tak proč za tu dobu nedodala objednané množství 380ČD? Schválně jak dlouho budou slováci na tu 381 čekat, jedna už je před dokončením. Ale zbytek?

A vyndavat vagony myslím, že nejde, nemají tuším klasickou šroubovku
I kdyby, tak vůz č. 2 a vůz č. 4 budou mít tu šroubovku (spřáhlo) stejně stejnou (takže klidně lze třetí vagon vyhodit), protože jsou oba uprostřed soupravy. Nebo že by bylo 6 variant spřáhel aby na každém spoji byl jiný?
Takže tady bych problém neviděl, ALE:
- problém nebude, bude-li souprava tažena
- při sunutí soupravy to bude asi horší (předpokládám nějaký systém jako je v Elefantech, RegioNovách, 954... u kterého nevím, co bude dělat, když při sestavování soupravy zjistí, že jeden vůz chybí nebo nekomunikuje)...
registrovaný uživatel aron 
08.08.2011 (17:27)  
Michal Kupsa: Naposledy asi pred dvouma rokama v SKV Zlicin, v soucasnosti se u nas pouze rekonstruuje, akorat nevim co vyrabi Bombardier v Ceske Lipe, ale samostatne vagony to asi nebudou.
08.08.2011 (17:23)  
Busman: Aby to pod pojmem "osvědčený" nebyl nějaký VrútJet. :o)
08.08.2011 (17:22)  
aron: To jako ze se u nas uz vubec nevyrabi rychlikove osobni vagony?
registrovaný uživatel Busman 
08.08.2011 (17:21)  
Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h.

Asi s Bombarďákem.
08.08.2011 (17:21)  
Lukas Koukal: To se až musim smát té Vaší naivitě až úplné blbosti. Když pominu to, že Škodě je pendrek do toho, kam s tím chtějí jezdit, kolik km/h a počet kusů, pozastavím se u toho, že do Německa jezdí na EC spojích denně 5! našich souprav.
-EC 176/7 Johannes Brahms má 2 soupravy denně v Německu.
-EC 178/9 Alois Negrelli má 1 soupravu denně v Německu.
-EC 378/9 Carl Maria von Weber má 2 soupravy denně v Německu.
-IC 2070/1 je souprava od EC 176/7

k tomu:
-EC 74/5 Franz Schubert má denně také 1 emzetovou soupravu
-EC 70/1 Gustav Mahler má denně také 1 emzetovou soupravu
-Ex 575/R 860 Josef Václav Myslbek/František Křižík mají soupravu od výše uvedených vlaků

ještě by se jistě svezly RJ vlaky:
-EC 72/3 Smetana
-EC 76/7 Antonín Dvořák, to jsou další spoje.

Dostáváme se na číslo 9, a to jen v současném GVD, pak by jistě mohly být RJ vedeny i spoje EC 272/3 Jaroslav Hašek, EC 274/5 Slovan, oba budou příští rok vedeny do Budapešti a to jsme na 13 (pokud by se schválily tedy pro provoz na ŽSR).

Skutečně těch 16 je tak přehnaně moc?? Ne není, navíc to není adekvátní argument od Škody, protože jim může být počet volný.

No a ještě Vám vysvětlím, že objednávka dvou souprav, jak navrhujete Vy, vyjde nepoměrně dráž než objednávka šestnácti souprav, platí takové pravidlo, že čím víc koupím, tím více ušetřím (stlačím cenu za kus dolů).
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.08.2011 (17:17)  
-> Lukas Koukal: Chci vidět nějakou tabulku s porovnáním ceny údržy Railjetu a ICElefantu. Jinak jsou to jen plané domněnky.
08.08.2011 (17:17)  
Škodovka cítí, že jí teče do bot, tak dělá psí kusy.

Ať si sbalej ty svý rozhrkaný maringotky a přestanou zaclánět kvalitě...
08.08.2011 (17:14)  
Luxian: Zahraniční souprava=dovoz dilu ze zahraničí,zahraniční technici na zaučení ze začátku
registrovaný uživatel aron 
08.08.2011 (17:11)  
Michal Kupsa: Ta posledni veta sedi, Studenka os. vagony nevyrabi nejakych 10 let, loko 380 nemaj papiry, a to co vyrobi Skoda byva vetsinozu drazsi a min kvalitni.Nebo lepe receno neni poznat, jestli to je od konkurence levnejsi, protoze se VR dosud psali Skode na miru.
  1 ... 30 31 32 33 34 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko