..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 29 30 31 32 33 ... 37      Zpráv na stránku:   
08.08.2011 (18:04)  
Luxian: Proč myslíte, že Taurus by musel být za méně peněz? Navíc, nechci tu polemizovat o tom, jak se to má se 109e, ale když bude na trhu, tak asi bude už "modernější", než Taurus, ne? A za další, dráhy by byly samy proti sobě, kdyby další lokomotivy kupovaly od Siemensu, ale souhlasím, s Vámi, že to tak může být. A je fakt, že k těm RJ se musí pronajmout, nebo koupit několik taurusů, ale je to nevýhodné, tyhle malé série. Kdyby ČD objednaly 50 ks 109e, ta cena bude stejná jako za 50 ks Taurů.
08.08.2011 (17:58)  
Je smůla, že škodovce jde víc kecání a zasahování o koupi railjetů, než výroba 109e. Kdyby radči místo provokací se více zajímali o to, aby všech 20 lokomotiv měla veškerá povolení a jezdila na síti SŽDC, ale i v zahraničí, tak by uďála rozhodně líp.
registrovaný uživatel Busman 
08.08.2011 (17:58)  
infected.bass: myslím (takže "houno" vím), že to normální šroubovku má, takže se vozy dají odebírat - kromě prvního a řídícího. Takže některé soupravy by mělo jít prodloužit - na úkor těch ostatních. Ale jen tak při posunu ve stanici to nepůjde.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.08.2011 (17:55)  
Napadá mě, jestli Škodovka nemá primárně strach, že když dráhy nakoupí Railjety, tak další objednávku na nové lokomotivy vyhraje Siemens jednak díky podmínce kompatiblity a jednak díky nižší ceně.
08.08.2011 (17:48)  
Diky za odpovedi, ja vychazel z tohohle :

http://www.vagonweb.cz/popisy/CD_osobni_vozy.php

Kde se ke konci seznamu uvadi nekolik typu vozu ze Studenky (ve spolupraci se Siemensem), ktere by mely zvladat az 200 km/h.
registrovaný uživatel Busman 
08.08.2011 (17:48)  
Miroslav Zikumund: Je pravda, že RailJet zrovna pohodlím neoplývá, ale to je jedno, ČD tam stejně nechaj vrazit Borcady Regio nebo ty tvrdý sesle z Pendolína. Stejně jako nechaly zmrvit poslední sérii Bmz. Na c. a k. křesílka nic prostě nemá. V té první sérii zas šetřily na podhlavnících, takže s nimi nelze pohybovat lehce, jen rameny, jak v originálních ÖBB.
registrovaný uživatel Sim 
08.08.2011 (17:40)  
Michal Kupsa > pokud se nepletu, posledni novostavby vozu pro dalkovou dopravu byly prave emzety (v licenci Siemenes) a pro regionalku vleky 043 + ridicaky 943 (k 842/3). Pote uz jedine novostavby jsou esusy, vse ostatni vydavane za nove jsou repase: RN814, 954, A/B(p)ee, Beer a podobne...

Jo, jeste se tusim na Zlicine delaly skrine pro patra do Rakouska... a ted nevim kdy, ale Studenka dodala i nekolik nove postavenych skrini sukafonu pro MAV.

infected.bass > ja to chapu tak, ze druhy, treti a ctvrty vuz jsou shodne ... a protoze jsou sprahla take totozna, neni problem proste misto tri stejnych vozu mit jen dva, nebo naopak ctyri. Ale neznam presnou konfiguraci VC/RJ z hlavy, takze to mozna nebude doslova.

edit: tak jo, je to tak... viz strana 4 http://www.schienenfahrzeugtagung.at/download/PDF2010/Montag/4-Kuehnel.pdf
08.08.2011 (17:36)  
Jiří Pekárek: Můžeš mi to vysvětlit, nějak podbrobněji, s těmi spřáhly? Rád si rozšířím obzor. Já myslel, že klasickej nárazník a šroubovku má jen čumák (řídicí vůz) a poslední vůz a mezitím, že to je "napevno" jako Pendolino i mi to tak přišlo podle fotek (vlastní pohled si nepamatuju už, protože jsem to asi ani nezkoumal :-D ). Zajímá mě hlavně ta myšlenka s druhým a čtvrtým vozem.
registrovaný uživatel Busman 
08.08.2011 (17:31)  
JiříK: Asi se fakt měly ČD domluvit s DB a založit nějaký společný "eseróčko", do něhož by obě společnosti vložily soupravy a lokomotivy v poměru dle kilometrických proběhů a provozovaly je obdobně jako Thalys nebo ta amsterdamská ICE - na linii Praha - Hamburg či Wien - Berlin...
08.08.2011 (17:31)  
Michal Kupsa: Zklamu Vás, oni se u nás "rychlíkové" vagony ani nikdy nevyráběly. Jediné co se u nás vyrobilo, byla první serie emzet ve Studénce a druhá serie emzet na Zličíně. Jinak ve Studénce se za socialismu vyráběly pouze vozy typu Bdt a Bp (dle dnešních značení) a to jsou vozy regionální, rychlíkové vozy se u nás možná vyráběly naposledy za první republiky v Tatře Smíchov a to možná jen něco. Jinak vše byl Görlitz a Bautzen.
  1 ... 29 30 31 32 33 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko